Wat kan je als jeugdwerker of jeugdhulpverlener doen aan digitale uitsluiting?

Dit artikel is deel van Digitale inclusie

Iedereen kan digitaal uitgesloten worden. Toch ervaren kwetsbare kinderen en jongeren het vaker en zijn de gevolgen meestal groter. Mediawijsheid is opgenomen in de leerplannen en dus moet hier aandacht aan besteed worden op de schoolbanken. Maar ook het jeugdwerk en de jeudghulpverlening kunnen een belangrijke rol spelen om digitale uitsluiting tegen te gaan. 

Het allerbelangrijkste is dat je als jeugdwerker of jeugdhulpverlener zelf ook niet (onbewust) uitsluit. Iets wat in deze tijden - waar digitale communicatie de norm geworden is - sneller gebeurt dan verwacht.  Hoe kan je dat vermijden?

  • Communiceer op een eenvoudige en heldere manier naar kinderen, jongeren en hun ouders toe. Doe je dit op een digitale manier? Vraag even na of iedereen toegang heeft tot die informatie.
  • Organiseer je digitale activiteiten? Heel fijn, maar vraag na of iedereen in je doelgroep toegang heeft en zorg voor begeleiding indien nodig.

Soms kunnen kleine acties al een groot verschil maken. Hier vind je enkele voorbeelden en good practices die aansluiten bij de vier voorwaarden tot digitale inclusie.

Toegang tot digitale toestellen en internet

Merk je dat niet iedereen van je doelgroep toegang heeft tot hardware, software en/of internet? Dan kan je:

  • nagaan of er in de buurt een organisatie is die digitaal materiaal uitleent of een publieke plek heeft waar je digitaal materiaal kan gebruiken,
  • als organisatie digitaal materiaal ter beschikking stellen dat je doelgroep kan gebruiken,
  • een inzamelactie organiseren voor tweedehands digitaal materiaal,
  • helpen bij de aanvraag van het sociaal tarief voor telecom, enz.

Okan Salco en buurtwerk 't Lampeke leggen uit hoe zij hierop inzetten.

De juiste digitale competenties

Probeer de digitale wereld van kinderen en jongeren te betrekken in wat je doet. Op die manier kunnen kinderen en jongeren vaardigheden oefenen en zullen ze sneller vragen stellen. Bijvoorbeeld: doe aan storytelling of maak samen een filmpje voor een TikTok challenge. Op voorhand kan je dan vragen of iedereen zijn toestemming geeft om het filmpje te delen. Op die manier kan je het hebben over privacy online en welke inhoud je al dan niet op je sociale media zet. Kinderen en jongeren zelf laten creëren online biedt heel wat mogelijkheden. Link in de Kabel en Quindo vzw laten zien hoe zij dat aanpakken.

Je hoeft dit zeker niet allemaal zelf te doen, je kan ook aan een organisatie vragen om een workshop of activiteit te komen doen in jouw werking, bijvoorbeeld via het Mediamenu. Je kan hier een mediawijze workshop boeken.

Een sterk digitaal netwerk

Als je merkt dat er kinderen of jongeren zijn die niet in hun eigen netwerk terecht kunnen met vragen, dan kan jij misschien de persoon zijn waarbij ze wel terecht kunnen. Voel je je hier niet comfortabel bij of heb je het gevoel dat je niet de nodige kennis hebt? Probeer dan uit te zoeken of er diensten of organisaties in de buurt zijn die kunnen helpen. Jong-Digidak zou zo een organisatie kunnen zijn.

Inclusion by design

Maak je in je werking gebruik van coole apps, websites of tools? Ga dan eens na of die gemakkelijk en toegankelijk in gebruik zijn. Zo veel te intuïtiever, zo veel te beter. Wai-not is een toepassing die informatie toegankelijk maakt voor personen met een beperking maar kan ook door andere personen gebruikt worden.

Nog meer goede praktijken?

Mediawijs bundelde 17 goede praktijken over jongeren in een hulpverleningstraject, nieuwkomers, jongeren met een beperking, ouders en grootouders van kinderen en jongeren in een kwetsbare situatie. 

Laptops voor jeugdorganisaties

Werkt jouw organisatie met kwetsbare jongeren tussen 6 en 25 jaar en zet je in op het vergroten van hun digitale vaardigheden? Bekijk dan zeker eens deze projectoproep 'PC Solidarity' van DigitalForYouth.be

Gepubliceerd op 2 december 2021