Mediacoach Onderwijs 2021-2022

Mediacoach Onderwjis is een opleiding voor leerkrachten en andere onderwijs professionals tot Mediacoach. Een Mediacoach verdiept zich in de digitale en mediawijze wereld. Met jouw brede kennis ben je het aanspreekpunt en de coach voor collega’s voor alles wat betreft digitale media en mediawijsheid in jouw organisatie. Lees meer over de Mediacoach opleiding.

Praktische informatie

Datum

Van donderdag 16 september 2021 tot donderdag 16 juni 2022

Prijs

Kostprijs: 390 euro

Deelnemers uit West-Vlaamse scholen: 250 euro

Deelnemers uit Gentse scholen: 80 euro 

Opgelet! Aparte inschrijving via Stad Gent. 

Locatie

De start- en slotdag gaan door in Brussel.

De sessies kan je volgen in:

- Gent

- Antwerpen

- Brussel

- Roeselare

Doelgroep

- Leerkrachten lager onderwijs

- Leerkrachten secundair onderwijs

- Pedagogisch ondersteuners

Bereikbaarheid

De 4 locaties zijn makkelijk te bereiken via het openbaar vervoer.

Bekijk de locatie in Brussel via Google Maps.

Deze Mediacoach opleiding is volzet en reeds gestart. Wil je graag op de hoogte blijven van een nieuw traject? Laat dan hier je gegevens achter.

Data & locatie Sessies
Brussel 16/09

Sessie 1: Wat is mediawijsheid + inspiratie

In de eerste inleidende sessie ontleden we het concept ‘mediawijsheid’. Aan de hand van het Mediawijs Competentiemodel belichten we de verschillende aspecten van mediawijsheid. Daarnaast krijg je de basisprincipes mee om als coach aan de slag te gaan in jouw organisatie. Tot slot inspireren we je met praktische voorbeelden van succesvolle mediacoach projecten. Zo ga je naar huis met veel inspiratie voor jouw eigen project! 

Brussel 23/09 

Antwerpen 30/09

Gent 7/10

Roeselare 14/10

Sessie 2: Mediagebruik

Welke rol spelen (digitale) media in de leefwereld van kinderen en jongeren? Onderzoeken zoals Apestaartjaren en MediaNest cijfers geven ons daarin een inzicht. We bekijken ook wat die cijfers voor jouw werk en jouw organisatie betekenen. We verkennen een aantal digitale tools die jouw educatieve werking kunnen versterken. In het tweede dagdeel verdiepen we ons in cyberpesten of sexting. Tegen deze sessie heb je een eerste idee voor je project en maak je kennis met jouw persoonlijke coach.

Brussel 21/10

Antwerpen 28/10

Gent 9/11

(dinsdag!)

Roeselare 18/11

Sessie 3: Sociale media en digitale inclusie

In deze sessie inspireren we je over het potentieel van sociale media als communicatietool. Ontdek met welke aanpak je jouw publiek op de populairste kanalen het beste bereikt en hoe je er zelf efficiënt mee werkt. Daarnaast verdiepen we ons in digitale inclusie. Wat is het, wat betekent dit voor jouw doelpubliek en hoe kan je zo inclusief mogelijk werken? Tot slot zijn we alert om digitaal te balanceren op persoonlijk vlak, met je doelpubliek en je collega’s. 

Brussel 25/11

Antwerpen 2/12

Gent 9/12

Roeselare 16/12

Sessie 4: Productie

Welke rol spelen 'influencers' in de (jongeren)cultuur en hoe kan mediacreatie sociale verandering teweegbrengen? In deze sessie belichten we de creatieve aspecten van mediawijsheid. Je leert meer over het wettelijk kader van auteurs- en portretrecht, staat stil bij wat dit betekent voor kinderen en jongeren én voor jouw organisatie. In de namiddag gaan we concreet aan de slag met creatieve tools in een aantal keuzesessies.

Brussel 13/01

Antwerpen 20/01

Gent 27/01

Roeselare 01/02 (dinsdag!)

Sessie 5: Privacy (+ intervisiemoment)

We zitten in het midden van het traject, dus tijd voor intervisie van jouw project. Je verdiept je in je coaching skills of scherpt ze verder aan, zodat je projectidee nog sterker wordt en je blijvend mensen kan aanspreken en motiveren. In de namiddag zoomen we in op privacy. Hoe kan je jouw doelgroep bewust maken van privacy? Hoe evolueert privacy in een snel digitaliserende context? Welke privacystrategieën kan je hanteren? En wat zijn de persoonlijke en maatschappelijke aspecten van privacy? 

Brussel 03/02

Antwerpen 10/02

Gent 17/02

Roeselare 24/02

Sessie 6: Nieuws en reclame

We duiken in de wereld van nieuwswijsheid. Welke impact hebben digitale media op (fake) nieuws? Hoe ga je hier educatief mee aan de slag? We presenteren inzichten en demonstreren verschillende educatieve tools waarmee je kan werken aan het stellen van kritische vragen, beter leren kijken naar beelden, (mis)leidende boodschappen en de rol van emoties. Hierna focussen we ons op reclame(wijsheid). We verkennen daarbij nieuwe vormen van reclame en hoe je jouw doelgroep hiermee kan leren omgaan. In de namiddagsessie bieden we verschillende keuzeworkshops aan rond de thema’s datawijsheid, haatspraak en nepnieuws.

Brussel 10/03

Antwerpen 17/03

Gent 24/03

Roeselare 31/03

Sessie 7: Computationeel denken

We nemen een volledige dag om ons te verdiepen in computationeel denken. We staan stil bij de basisprincipes, verkennen materiaal en geven je met verschillende workshops veel inspiratie om rond dit thema te werken in jouw klas.

Brussel 21/04

Antwerpen 28/04

Gent 05/05

Roeselare 12/05

Sessie 8: Media en spel

We starten de voormiddagsessie met 'Virtual en augmented reality'. Tijdens deze sessie leer je wat het is en ga je er actief mee aan de slag. Je verkent een aantal apps op maat. Na het actief experimenteren koppelen we terug naar jouw praktijk. Hoe kan je virtual reality inzetten in de klas? Welk materiaal heb je hiervoor nodig? In de namiddag maak je kennis met jouw projectbegeleider en zet je de eerste krijtlijnen voor jouw project uit. Vervolgens duiken we verder in het thema ‘Media en spel’ met enkele keuzesessies. 

Brussel 17/05 (dinsdag!) 

Antwerpen 24/05 
(dinsdag!)

Gent 02/06

Roeselare 09/06

Sessie 9: Jurymoment

Vandaag presenteer je jouw project voor de jury. De jury beoordeelt of je slaagt als mediacoach. Daarnaast snuif je ook inspiratie op door voorstellingen van je collega’s mee te volgen.

Brussel 16/06

Sessie 10: Afstudeerdag

Vandaag studeer je af als mediacoach en ontvang je je competentiedocument. Daarnaast grijpen we ook de kans om je nog actuele mediawijze inspiratie mee te geven als kers op de taart van de opleiding.

Een initiatief van: Mediaraven , Brightlab , JEF