Winnaars Mediawijs Awards 2021

Op 22 februari 2022 reikte Mediawijs voor de zesde keer de Mediawijs Awards uit. Op die manier willen ze mediawijze en digitale initiatieven meer erkenning en zichtbaarheid geven. Vier projecten wonnen een Mediawijs Award.

Foto Mediawijs Awards

26 projecten, onder de vorm van onderzoek, lesactiviteiten, educatieve pakketten, campagnes, video's ... die een aspect van mediawijsheid in de kijker zetten, werden ook dit jaar weer ingediend. Hieruit nomineerde een onafhankelijk jury 10 finalisten, waarvan vier initiatieven vandaag een Mediawijs Award wonnen.

De jury hield rekening met: 

  • De mediawijze inhoud van het project

  • De maatschappelijke impact

  • De duurzaamheid

  • Het vernieuwend gehalte

  • Aandacht voor digitale inclusie

Omwille van corona gebeurde ook dit jaar de uitreiking niet fysiek, maar online tijdens Dig It Up, het festival voor digitale cultuureducatie. Minister van Media, Benjamin Dalle benadrukte tijdens de online uitreiking nogmaals het belang van mediawijsheid:

“Mediawijsheid is een van de belangrijkste thema’s van mijn beleid. Denk maar aan cyberpesten, haatspraak, trolling, polarisering, sexting, privacy, desinformatie en ga zo maar door. Voor kinderen en jongeren in een smartphone gewoon niet meer weg te denken en daarom is wat jullie (de organisaties achter de initiatieven) allemaal doen zo belangrijk. Jullie zetten mediawijsheid om in de praktijk, door de mensen op het terrein wordt duidelijk wat het nut is van mediawijsheid.”
Benjamin Dalle
Benjamin Dalle
Vlaams minister van Cultuur, Jeugd en Media
  • De Mediawijs Award Inclusie ging naar het project TOe KOeL. Met TOe KOeL slaan IN-Z, Link in de Kabel en 5 COVID-19 getroffen lokale besturen de handen in elkaar voor een digitale inhaalbeweging met een écht bereik en integrale ondersteuning van de meest kwetsbare gezinnen als uitgangspunt.

"Met TOe KOeL boden we een antwoord op een mediawijze uitdaging, op een impactvolle manier. We bereikten de meest kwetsbare kinderen en hun gezin, die steeds meer achterliepen op onze steeds meer digitale samenleving sinds COVID-19."

  • Met Kritikat wint Odisee Hogeschool de award Impact. Kritikat wil het kritisch denken over nieuws en nepnieuws stimuleren bij kinderen uit de derde graad van het basisonderwijs. Aan de hand van 4 filosofische sprookjes worden kinderen uitgedaagd om na te denken over waarheid, leugen en (nep)nieuws en om een kritische houding tegenover mediaboodschappen aan te nemen. 

"De methode stimuleert absoluut het kritisch denken. Kinderen durven verder nadenken en durven experimenteren met ideeën door de context die gecreëerd wordt. Ze worden geconfronteerd met eigen drogredeneringen en je plant een zaadje naar inzicht in eigen online gedrag en fake news."

  • In de categorie Innovatie gaat Digibuddies van LINC vzw met de trofee lopen. Het Digibuddies-traject van LINC vzw zet in op maatschappelijk kwetsbare jongvolwassenen in Antwerpen, Gent en Leuven. Acht weken lang volgden ze workshops waarbij werd ingezet op een unieke mix aan skills: social skills, kennis over de nieuwe digitale wereld en haar uitdagingen, mediawijze skills, coachende en begeleidende skills en een stukje zelforiëntatie. Die kennis zetten ze in tijdens een vrijwillige, ervaringsgerichte stage bij heel wat sociaal geëngageerde partners.

"In feite wilden wij voor de jongeren een 'portal' creëren, een weg terug naar onze veeleisende samenleving. We gaven hen een stevige basis mediawijsheid en datageletterdheid mee en coachten hen naar een actieve rol als digitale vrijwilliger. Door deze ervaring voelden ze zich geprikkeld. Hun eigenwaarde kreeg een boost en ze toonden hun leergierigheid, hun volharding en inzet voor anderen. Bij activeringsexperts horen we dan ook dat dit soort trajecten hun vertrekpositie verandert. Het wapent hen met de nodige skills en durf én het is een positief signaal naar toekomstige werknemers."

  • Dit jaar kon ook het publiek van Dig It Up stemmen op hun favoriet. De Mediawijs Award Publieksprijs was voor Amai! van het Kenniscentrum Data & Maatschappij en Scivil, het Vlaams Kenniscentrum voor Citizen Science, een project dat het brede publiek inzicht wil geven in de mogelijkheden van artificiële intelligentie en hoe de technologie een meerwaarde kan zijn voor maatschappelijke thema’s en problematieken. Het project brengt AI-experts en burgers samen rond thema’s als milieu & klimaat, mobiliteit, gezondheid en brede digitalisering. Voor elk thema wordt een slimme AI-oplossing ontwikkeld op basis van een maatschappelijk relevante vraag.

"We vinden het belangrijk dat mensen weten dat AI geen futuristische technologie is maar een technologie waar we nu al dagelijks gebruik van maken. Eens je dat inziet, kan je ook zelf actief nadenken over het doel waarvoor je de technologie graag wil inzetten. Zo komen we met amai! echt tot maatschappelijk gedreven AI-innovatie waar burgers zelf toe bijdragen."