Fake news: what's in a name?

Educatief pakket

Jongeren komen via verschillende kanalen in contact met nieuws en jammer genoeg ook met fake nieuws. Hoe stimuleer je hen om kritisch te kijken naar (nep)nieuws en naar de bron en boodschap van nieuws? Hoe kan je achterhalen wat echt is en niet? Het educatief pakket 'Fake news: what's in a name' biedt handvaten. 

Lespakket Fake Nieuws

Mediawijs heeft in samenwerking met Stampmedia en de Vlaamse Nieuwsmedia in kader van Nieuws in de klas een educatief pakket ontwikkeld over 'Fake News'.

Wat komt aan bod

De leerdoelen van dit lespakket:

  • De leerling kan de verschillende vormen van ‘fake news’ herkennen.
  • De leerling kan de verschillende vormen van ‘fake news’ toepassen.
  • De leerlingen kan aan de hand van de checklist ‘fake news’ herkennen.
  • De leerling kan aan de hand van voorbeelden uitleggen wat ‘fake news’ is.
  • De leerling kan aantonen waarom ‘fake news’ nu zo actueel is.
  • De leerling kan een mening formuleren over ‘fake news’.
  • De leerling kan beelden bij een nieuwsbericht analyseren.

Zo gebruik je het

In het pakket ontdek je de verschillende vormen van fake news en een checklist om foutieve en misleidende nieuwsberichten te herkennen.

Aan de hand van verschillende methodieken leren jongeren kritisch na te denken over nieuws, een eigen mening te vormen, maken ze zelf nieuwsberichten en beoordelen ze of nieuwsberichten en foto’s echt zijn of niet.

De opdrachten sluiten aan bij volgende vakoverschrijdende eindtermen:

  • De leerlingen gaan alert om met media;   
  • De leerlingen participeren doordacht via de media aan de publieke ruimte;   
  • De leerlingen illustreren de rol van de media en organisaties in het functioneren van ons democratisch bestel.

Dit heb je nodig

Download hieronder het lespakket. 

Licentie: Naamsvermelding, NietCommercieel, GelijkDelen