Zo gebruik je het
Leerlingen kunnen eerst de games ontdekken, thuis of in de klas. Want om een neus voor reclame te ontwikkelen moet je eerst en vooral merken leren herkennen.
De games vormen een goede start voor een klasgesprek over nieuwe reclamevormen. Zo leren ze op een goede manier omgaan met reclame en worden ze niet beïnvloed zonder het te weten.
Deze vragen vormen de basis van het klasgesprek:
- Welke strategie gebruiken de reclamemakers?
- Willen de reclamemakers dat je hun product koopt? En hoe pakken ze dit aan?
- Willen ze je een goed gevoel geven?
- Gebruiken ze bekende personen om hun producten aan te prijzen?
- Is de reclame eerlijk?
De kermisgames leren kinderen merken en logo's herkennen en inzicht te krijgen in de strategieën van reclamemakers. Zo leren kinderen door in de Botsauto's aandachtig te zijn wanneer ze deze merklogo's zien. In het Ballenkraam doen kinderen mee met een quiz en leren ze stilstaan bij de manier waarom reclame hen probeert te overtuigen.
De skategames leren jongeren reclame te herkennen en er kritisch mee om te gaan. Zo proberen ze in Count the Ads zo veel mogelijk reclamevormen als zodanig te markeren: de game bevat een uitdagende mix van eenvoudige formats zoals banners, maar ook moeilijkere reclamevormen zoals native advertising en gesponsorde blogs. In Profile Crush worden de persoonsgegevens die jongeren vrijgeven via Facebook verwerkt in het game, om hen te confronteren met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die ze online soms onbewust prijsgeven.