Game jezelf reclamewijs

Game

Kinderen worden reclamewijzer als ze ouder worden en meer in contact komen met reclame. Toch zijn nieuwe reclamevormen zelfs voor oudere kinderen moeilijk om kritisch te beoordelen. Hoe kan je hen iets bijleren over merken en nieuwe reclamevormen, -strategieën en -campagnes?

Voor kinderen uit het lager en de eerste graad secundair onderwijs.

Screenshot game jezelf reclamewijs

De reclamewijze mini-games helpen de reclamewijsheid van leerlingen te verhogen.

Wat komt aan bod

Op de website van 'Word reclamewijs' vind je 2 reeksen mini-games:

De Kermiswereld Games voor kinderen van 7-12 jaar leren hen nadenken over merken en nieuwe reclamevormen, -strategieën en -campagnes. De hond Snuffel geeft uitleg aan ouders en leerkrachten

De Skatewereld Games voor kinderen van 12-14 jaar leren hen nadenken over nieuwe reclamevormen en stil te staan bij morele aspecten en gebruik van persoonlijke gegevens.

Game jezelf reclamewijs - game trailer

Trailer 'Game jezelf reclamewijs'

Zo gebruik je het

Leerlingen kunnen eerst de games ontdekken, thuis of in de klas. Want om een neus voor reclame te ontwikkelen moet je eerst en vooral merken leren herkennen. 

De games vormen een goede start voor een klasgesprek over nieuwe reclamevormen. Zo leren ze op een goede manier omgaan met reclame en worden ze niet beïnvloed zonder het te weten.

Deze vragen vormen de basis van het klasgesprek:

  • Welke strategie gebruiken de reclamemakers? 
  • Willen de reclamemakers dat je hun product koopt? En hoe pakken ze dit aan?
  • Willen ze je een goed gevoel geven?
  • Gebruiken ze bekende personen om hun producten aan te prijzen?
  • Is de reclame eerlijk?

Kermiswereld Games

De kermisgames leren kinderen merken en logo's herkennen en inzicht te krijgen in de strategieën van reclamemakers. Zo leren kinderen door in de Botsauto's aandachtig te zijn wanneer ze deze merklogo's zien. In het Ballenkraam doen kinderen mee met een quiz en leren ze stilstaan bij de manier waarom reclame hen probeert te overtuigen.

Skatewereld Games

De skategames leren jongeren reclame te herkennen en er kritisch mee om te gaan. Zo proberen ze in Count the Ads zo veel mogelijk reclamevormen als zodanig te markeren: de game bevat een uitdagende mix van eenvoudige formats zoals banners, maar ook moeilijkere reclamevormen zoals native advertising en gesponsorde blogs. In Profile Crush worden de persoonsgegevens die jongeren vrijgeven via Facebook verwerkt in het game, om hen te confronteren met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die ze online soms onbewust prijsgeven.

Aanvullend op de mini-games kan je ook met leerlingen van 10-16 jaar kijken naar de vlogs over reclame: 10 populaire Vlaamse influencers maakten elk op hun eigen manier een vlog over reclame(wijsheid).

Dit heb je nodig

Surf naar de website van 'Word reclamewijs'.

Deze games en vlogs werden gemaakt in kader van het onderzoeksproject AdLit.