Bekijk dan eens methodiek 8: de invalshoek en methodiek 9: mijn nieuwsverslag, in in het lespakket van Nieuwsmakers. Gebruik als thema de verkiezingen en laat je leerlingen nadenken over enkele onderwerpen of gebeurtenissen die daarmee te maken hebben. Laat ze één kiezen en geef hun wat tijd om elk mogelijk perspectief van die gebeurtenis te benoemen. Vervolgens kiezen ze de 3 leukste perspectieven.
Bijvoorbeeld. Ik wil iets maken over reclame van politieke partijen op sociale media.
Mogelijke perspectieven: kinderen, iemand die sociale mediaposts maakt, leden van een politieke partij, klasgenoten, mijn ouders, iemand die bij tiktok werkt, iemand die bij Mediawijs werkt, een copywriter, een reclamebureau, …
Mijn 3 favoriete perspectieven zijn die van: mijn ouders, iemand die bij Mediawijs werkt en een copywriter.
Nu kan je uitleggen aan de klas wat framing is. De leerlingen kunnen hun onderwerp en perspectief nu gaan framen. Zo krijgen ze interessante inzichten.
- Positief: Jongeren leren meer over de politiek dankzij sociale media zegt expert Mediawijsheid.
- Negatief: Ouders zijn bezorgd dat hun kinderen gebrainwasht worden door politieke partijen
Een goede journalist maakt een nieuwsitem dat neutraal is. Je moet dus goed rekening houden met de journalistieke regels. Probeer je leerlingen een neutrale beschrijving te geven van het onderwerp dat ze willen brengen.
- Neutraal: Welke invloed hebben politieke reclames op jongeren? Of: Partijen proberen jongeren op steeds jongere leeftijd te bereiken.
Zo heb je een interessant onderwerp waarover je een nieuwsitem kan maken! Veel succes!