Wat is hulpvraagfraude?

Dit artikel is deel van Cybersecurity

Hulpvraagfraude is een vorm van cybercriminaliteit, waarbij oplichters zich voordoen als iemand die je kent. Vervolgens vragen ze je om geld over te schrijven, vaak op korte termijn.

Bij hulpvraagfraude word je benaderd door een onbekend nummer via instant messaging apps als WhatsApp of Facebook Messenger. De oplichter doet alsof hij een goede vriend of familielid is, en vertelt je dat dit het nieuwe gsm-nummer is van deze persoon.

Na een kort gesprek vraagt de oplichter om zo snel mogelijk geld te storten op een specifiek rekeningnummer, omdat hij dringend geld nodig heeft of een betaling moet uitvoeren. Vaak is er veel haast bij.

Een voorbeeld van hulpvraagfraude.

Hoe bescherm je jezelf tegen hulpvraagfraude?

Op deze manier kan je hulpvraagfraude herkennen en vermijden:

  • Vertrouw niet op de profielfoto of naam. Oplichters gaan zorgvuldig na hoe je vriend of familielid heet en gebruiken soms ook een foto van deze persoon. Ga er dus niet zomaar van uit dat je ook effectief met je geliefde in contact staat.
  • Bel het onbekende of originele nummer op. De oplichter zal er alles aan doen om een telefoongesprek te vermijden. Dubbelcheck het verhaal ook door het originele nummer van je geliefde op te bellen.
  • Maak geen geld over. Kan je je vriend of familielid niet op een andere manier bereiken om het verhaal te verifiëren? Maak dan geen geld over, en al zeker niet naar een rekeningnummer dat je niet kent.
  • Deel geen persoonlijke informatie. Bescherm jezelf en mensen in je omgeving door géén vertrouwelijke gegevens te delen met een onbekend nummer.
Gepubliceerd op 19 juli 2022