Mediamenu

Trakteer je organisatie op een mediawijze vorming

Kan je school of organisatie wel een mediawijze snack gebruiken? Trakteer je medewerkers, leerlingen of leden dan op een vorming uit het Mediamenu van Mediawijs. Je vindt er vormingen en workshops rond verschillende thema’s, georganiseerd in samenwerking met onze partners.

Wat is het Mediamenu

Het Mediamenu bestaat uit mediawijze vormingen en workshops over 5 thema’s:

  • Online relaties
  • Mediaopvoeding
  • Digitale inclusie
  • Nieuws en beeldgeletterdheid
  • Datawijsheid / Artificiële intelligentie

Wil je een vorming of workshop aanvragen?

Bekijk hieronder het overzicht met het aanbod per thema.

Aanbod ‘Online relaties’

  • Doelgroep: leerkrachten / begeleiders
  • Duur: 2,5 uur
  • Nodig: 1 laptop of tablet per deelnemer en sterk wifisignaal
  • Partner: JES vzw

SQUEEZE is een (gratis) serious game en methode over online identiteit en sociale media, geschikt voor het vijfde en zesde leerjaar en het eerste jaar secundair. In deze train-the-trainer leer je als leerkracht hoe je de game kan inzetten in de klas. Zo leren leerlingen bewust nadenken over hun digitaal burgerschap en op een kritische manier gebruikmaken van een online omgeving. Daarbij komen thema’s als online privacy, clickbait, cyberpesten, loot boxes en big data aan bod.

  • Doelgroep: leerkrachten / begeleiders
  • Duur: +- 3 uur
  • Max. aantal deelnemers: 15
  • Partner: De Aanstokerij of Mediaraven

Het doel van de Cyber-scan is het ontwikkelen van een beleid om cyberpesten te voorkomen en effectief aan te pakken. Er is ook bijzondere aandacht voor de kenmerken van cyberpesten. Het spel wordt in team gespeeld, liefst met de betrokkenheid van zoveel mogelijk schoolactoren, zoals leerkrachten, leerlingen en ouders.

Het spelverloop hangt af van de mate waarin je school al een (cyber)pestbeleid heeft ontwikkeld. Zo kan het zijn dat er al heel wat bouwstenen aanwezig zijn op de school, zoals een vertrouwenspersoon of een definitie van wat de school als pesten ziet. Deze bouwstenen kunnen dan makkelijk doorvertaald worden van pesten naar cyberpesten. Indien de school nog geen beleid rond pesten heeft, zal tijdens het groepsgesprek naar boven komen welke bouwstenen relevant zijn voor het uitwerken van een antipestbeleid, met bijzondere aandacht voor de problematiek van cyberpesten. In de laatste fase van het spel wordt er tenslotte gewerkt aan het opstellen van een concreet actieplan.

  • Doelgroep: leerlingen (5de en 6de leerjaar)
  • Duur: 3 à 4 uur
  • Max. aantal deelnemers: 25 (a-stroom), 15 (b-stroom)
  • Partner: Pimento

In de workshop Cybersense wordt gewerkt rond de thema's online weerbaarheid en cyberpesten bij kinderen van het vijfde en zesde leerjaar. De leerlingen worden betrokken in een groepsgesprek en krijgen opdrachten rond dit thema. Er wordt hen een straf staaltje netiquette bijgebracht!

Via het interactieve en participatieve vormingsprogramma simuleer en bekijk je samen allerlei online situaties. Pimento stelt op basis van jouw noden en vragen een vorming op maat samen. Een intensieve ervaring voor de kinderen, waarbij ze samen met jullie op zoek gaan naar wat boeit, beweegt en raakt.

Pimento werkte voor de Nederlandstalige versie van Cybersense samen met Ariel Trust, een organisatie uit Liverpool, die de originele versie van Cybersense lanceerde in 2015. Voor de vertaling kregen ze de steun van Evens Foundation.

  • Doelgroep: jongeren
  • Duur: 3 à 4 uur
  • Max. aantal deelnemers: 25 (a-stroom), 15 (b-stroom)
  • Partner: Pimento

In de WOW 1 workshop worden de thema's porno, sexting, victim blaming en catfishing bespreekbaar gemaakt bij jongeren. Dit om hun online weerbaarheid te verhogen.

Deze leerdoelen staan op het programma:

  • Jongeren worden zich bewust van de do’s-and-don’ts op het vlak van surfen op het internet
  • Jongeren krijgen concrete tips en tricks over veilig surfen op het internet
  • Jongeren leren waar ze terechtkunnen met hun vragen via betrouwbare bronnen
  • Jongeren staan stil bij hun eigen grenzen en die van anderen op het vlak van hun online gedrag

‘WOW 1!’ is een uitgave van Pimento vzw met medewerking van Child Focus, ella vzw, Mediawijs, RoSa vzw en Sensoa.

  • Doelgroep: jongeren
  • Duur: 3 à 4 uur
  • Max. aantal deelnemers: 25 (a-stroom), 15 (b-stroom)
  • Partner: Pimento

In de WOW 2 workshop worden de thema's cyberpesten, online haatspraak en nettiquette bespreekbaar gemaakt. Dit om hun online weerbaarheid te verhogen.

Deze leerdoelen staan op het programma:

  • Nadenken over hun gedrag op het internet
  • Nadenken over de rol van internet en digitale media in hun leven
  • Zich bewust worden van de informatie die ze online delen
  • Zich bewust worden van de do’s-and-don’ts op het vlak van surfen op het internet
  • Concrete tips en tricks over haatspraak, privacybescherming en cyberpesten
  • Waar ze bij betrouwbare bronnen terechtkunnen met hun vragen
  • Stilstaan bij hun eigen grenzen en die van anderen op het vlak van hun online gedrag

‘WOW 2!’ is een initiatief van Pimento vzw met medewerking van Mediawijs.

  • Doelgroep: leerkrachten / begeleiders
  • Duur: 2 à 3 uur
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Tumult

Kom jij in je organisatie ook soms haatspraak tegen op sociale media of daarbuiten? Laten passeren lijkt geen optie. Maar hoe kan je dan wel iets constructiefs ondernemen?

Tumult werkte een vorming uit die een antwoord geeft op volgende vragen:

  • Hoe kan je reageren op haatspraak?
  • Kan je de jongeren van je groep helpen om goed te reageren?
  • Kan je als school, als vereniging of groep samen iets ondernemen?

In deze vorming voor leerkrachten en jeugdwerkers ontdek je samen hoe haatspraak tot stand komt, wat de mogelijke effecten zijn en vooral hoe je een (re)actie kan opbouwen aan de hand van 5 keuzes. Bekijk alvast het keuzeplan of surf door voor extra achtergrond op www.alternarratief.be.

Tip: Je kan deze vorming nu ook de online volgen. Geef je voorkeur aan in het aanvraagformulier.

  • Doelgroep: 10-25 (op maat)
  • Duur: 2uur
  • Nodig: computer + internet
  • Partner: Link in de kabel vwz

De Smart-e game werd ontwikkeld door Mediawijs in samenwerking met Link in de Kabel, om de mediawijze vaardigheden van kinderen en jongeren te versterken. Aan de hand van leuke apps leer je hoe je veilig moet internetten. Meer info over de Smart-e game vind je hier.

  • Doelgroep: jongeren
  • Duur: 3 a 4 uur
  • Nodig: /
  • Partner: Pimento vzw

In de WOW 3 (weerbaarheid op het web) workshop worden de thema's online vs. offline wereld, online imago, online zelfbeeld en digitale balans bespreekbaar gemaakt bij jongeren. Dit om hun online weerbaarheid te verhogen.

Deze leerdoelen staan op het programma:

  • Jongeren denken na over hun gedrag op het internet.
  • Jongeren denken na over de rol van internet en digitale media in hun leven.
  • Jongeren denken na over de invloed van internet en digitale media op hun (online) identiteit.
  • Jongeren staan stil bij hun persoonlijke digitale balans.
  • Jongeren zijn zich bewust van welke informatie ze online delen.
  • Jongeren leren waar ze via betrouwbare bronnen terechtkunnen met hun vragen.
  • Jongeren staan stil bij hun eigen grenzen en die van anderen op het vlak van hun online gedrag

Aanbod ‘Nieuws- en beeldgeletterdheid’

  • Doelgroep: jongeren (16+)
  • Duur: +- 3 uur
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: StampMedia

rePresent werpt een kritische blik op de representatie en beeldvorming van stedelijke jongeren in de media. Met kranten en een quiz gaan jongeren op zoek naar diversiteitscijfers in de media. Aan de hand van voorbeelden van berichtgeving over jongeren, gaan de deelnemers in gesprek met elkaar over beeldvorming. Tot slot nodigen we een journalist uit om met de jongeren in dialoog te gaan en hen een inzicht te geven in de werking van een professionele redactie. Van waar komt nu dat verschil tussen wat bij jongeren leeft en waar journalisten over berichten? De laagdrempelige conversaties en hoge graad van interactiviteit kunnen zo nieuwe inzichten doen bovendrijven.

  • Doelgroep: jongeren (16+)
  • Duur: 3 à 4 uur
  • Nodig: 1 laptop, computer of tablet per jongere
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: StampMedia

Fake news is alomtegenwoordig. Het voorbije decennium ontpopte de term zich tot een soort containerbegrip, waarbij kritische zin en nuance soms ver te zoeken lijkt. Maar wat is fake news nu eigenlijk, en hoe herken je het? In ‘Edubox Nep Nieuws’, een educatieve tool van VRT NWS en Mediawijs, gaan jongeren als heuse internetdetectives aan de slag. Zo leer je aan de hand van handige tips en checklists om de echtheid van nieuwsberichten in vraag te stellen en nepnieuws te onderscheiden van andere soorten nieuws. We gaan met nieuwsberichten aan de slag. Wie haalt de nepberichten eruit? Tot slot staan we stil bij de rol van sociale media op nepnieuws, ‘deep fake’ en de filterbubbel.

Deze EDUbox Nepnieuws werd ontwikkeld voor jongeren uit het middelbaar onderwijs, door VRT NWS, Mediawijs, Arteveldehogeschool en IMEC.

  • Doelgroep: jongeren (16+)
  • Duur: 3 à 4 uur
  • Nodig: 1 computer of tablet per jongere (afhankelijk van de gekozen lesinhoud)
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: StampMedia

In de workshop ‘Iedereen Journalist’ wordt er nagegaan hoe nieuws tot stand komt. Deze workshop, gegeven door professionele journalisten, gaat de werking van het medialandschap na. ‘Iedereen Journalist’ is een uitgebreid lespakket met zowel theorie als praktijkopdrachten. StampMedia kan in onderling overleg de inhoud van de workshop afstemmen met de leerkracht.

In de workshop ‘Iedereen Journalist’ komen volgende thema’s aan bod:

  • Wat is journalistiek?
  • De verschillende dragers
  • Nieuwsgaring
  • Van informatie naar nieuws
  • Doelgroep: leerlingen (lager / secundair)
  • Duur: 2 uur
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Kijk vzw

Beeldtaal biedt zowel uitdagingen als extra mogelijkheden voor het onderwijs. Kinderen moeten leren lezen, schrijven en spreken. Niet alleen met woorden, maar ook met beelden. Tijdens deze workshop krijgen de leerlingen op school fotografie op kindermaat door een professionele fotografe, Evy Raes.

Je kan kiezen uit een vast aanbod van:

  • Lightpainting of schrijven met licht in het donker (hiervoor dient een donker of verduisterd lokaal beschikbaar te zijn)
  • Portretfotografie in een studio (hiervoor is een ruimte van minstens 4 m op 5 m vereist)
  • Verschillende opdrachten uit het lespakket Leren met beelden, waarbij de kinderen diverse aspecten van fotografie ontdekken

In overleg kunnen 2 korte sessies aan 2 klasgroepen aangeboden worden voor lightpainting en portretfotografie. Daarnaast zijn ook projecten op maat mogelijk, die aansluiten bij een thema of visie van je school. Aarzel niet om de fotografe te contacteren.

  • Doelgroep: leerkrachten / begeleiders
  • Duur: 2 uur
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Kijk vzw

Ben je op zoek naar een actieve manier om met je leerlingen aan de slag te gaan met mediawijsheid? In deze workshop ontdek je via praktische opdrachten hoe je fotografie via een smartphone of tablet gebruikt in jouw lessen.

Concreet lesmateriaal geeft je handvaten om zelf aan de slag te gaan.Tijdens de sessie leer je ook verdiepende opdrachten die eenvoudig uitgevoerd kunnen worden. De focus van deze sessie ligt op fotografische toepassingen en mogelijkheden. Daarnaast gaat de lesgever dieper in op de toepassingen in jouw klascontext.

Je krijgt antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe pak ik dit praktisch aan in een les?
  • Wat zijn interessante thema’s om in mijn klas toe te passen?
  • Welke materialen heb ik nodig?
  • Hoe gebruik ik de smartphone of tablet?
  • Welke apps zijn gratis én gebruiksvriendelijk?

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen, zoals een smartphone of tablet.

  • Doelgroep: 3de graad lager onderwijs
  • Duur: 2uur
  • Nodig: /
  • Partner: Odisee

Waar komt mijn mening vandaan? Wanneer is iets waar? Denken we met ons gevoel of ons verstand? Wie bepaalt wat waarheid is? Kritikat wil het kritisch denken over mediaboodschappen bij kinderen uit de derde graad van het basisonderwijs stimuleren. Samen met een sprookjesschrijfster werden verschillende filosofische verhalen geschreven waarin de Kritikat als rolmodel in de huid van een filosofische detectivekat die de kinderen op een speelse manier helpt om feit en fictie van elkaar te leren onderscheiden. Via prikkelende denkverhalen met vragen en oefeningen leren kinderen samen met de Kritikat de meest voorkomende drogredeneringen herkennen en nieuwsberichten die met de feiten een loopje nemen, ontmaskeren. Meer info over de kritikat vind je hier.

  • Doelgroep: leerkrachten derde graad lager onderwijs
  • Duur: 3uur
  • Nodig: /
  • Partner: Odisee

Tijdens deze opleiding leren leerkrachten hoe je een filosofische dialoog begeleidt. De onderzoekers voorzien de deelnemers van voorbeeldmateriaal om onmiddellijk mee aan de slag te gaan. De opleiding is interactief en er is ruimte om de inhoud aan te passen aan de noden van de deelnemers.

  • Doelgroep: jongeren
  • Duur: 2 a 3 uur
  • Nodig: toegangsticket Kazerne Dossin en de What’s new app
  • Partner: Kazerne Dossin

In het project 'What's New' sloegen Mediawijs en Kazerne Dossin de handen in elkaar. Ze gingen op zoek naar manieren om met jongeren te werken over complottheorieën en propaganda. Dit door aan de hand van de interactieve app de vaste tentoonstelling gestructureerd te doorlopen. Het doel: jongeren leren hoe ze propaganda en complottheorieën kunnen doorprikken via (historische) voorbeelden. Leerlingen leren kritische vragen stellen en ze leren ontmaskeren wat verstopt zit achter goed uitgedachte en aantrekkelijke berichten. Meer info en gerichte tool voor in de klas kan je hier vinden.

Aanbod ‘Mediaopvoeding’

  • Doelgroep: ouders / leerkrachten / begeleiders
  • Duur: 2 à 3 uur
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Min. aantal deelnemers: 3
  • Partner: LINC vzw

Terwijl kinderen zich ogenschijnlijk moeiteloos door online platformen en media manoeuvreren, kijken volwassenen soms verbaasd toe. Via de ‘Mediawijze opvoeding’ van LINC vzw voor leerkrachten, ouders en jeugdwerkers verwerf je al snel inzicht in de wonderlijke online wereld van social media en gaming, maar ook de gevaren die er soms bij komen kijken. Van privacymaatregelen tot phishing en sharenting – waarnemingen en tips zijn steevast op erg recent cijfermateriaal gebaseerd. Ten slotte wordt er stevig op interactie en de uitwisseling van ideeën ingezet.

    • Doelgroep: ouders
    • Duur: 2 uur
    • Max. aantal deelnemers: 30 (meer kan ook, maar dan is de vorming minder interactief)
    • Min. aantal deelnemers: 8
    • Partner: Gezinsbond / Child Focus

    Organiseer met je school of organisatie een ouderavond uit het aanbod Veilig Online over omgaan met online media in het gezin. Tijdens elke vorming krijgen ouders zicht op het mediagebruik van hun kinderen. In getuigenissen komen kinderen, jongeren, ouders en experts aan het woord. De vorming is interactief met onder meer een quiz en een stellingenspel. Hierbij worden heel wat concrete opvoedingstips aangereikt. Bij dit vormingsaanbod kies je vooraf één van de vijf thema’s. Dit thema zal door de gespreksleider begeleid worden. Je kan kiezen uit volgende thema’s:

    • Internet en privacy
    • Gamen
    • Sociale media
    • Cyberpesten
    • Online relaties en seksualiteit

    Aanbod 'Datawijsheid en Artificiële intelligentie'

    • Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs 3de graad + ICT-coo + STEM-coo / leerkrachten secundair onderwijs 1ste graad (alle vakken) / studenten lerarenopleiding LO + 1ste graad SO
    • Duur: 3 uur
    • Max. aantal deelnemers: 20
    • Min. aantal deelnemers: 5
    • Partner: brightlab

    Met deze online vorming wil brightlab leerkrachten tonen hoe ze jongeren tussen de 10 en 14 jaar kunnen onderdompelen in de wereld van artificiële intelligentie.

    Er worden voorbeelden gegeven uit hun leefwereld en er worden tools aangereikt om met hen na te denken over de ethiek en bias van AI. Door de basiskennis die ze meekrijgen over AI, kunnen ze kritisch omgaan met deze nieuwe technologie, die meer en meer in het dagelijkse leven te vinden is.

    Opgelet!

    Deze vorming gaat slechts 2 keer door op een vast tijdstip:

    • 8 oktober 2021 van 9u00 tot 12u00 (online)
    • 8 oktober 2021 van 9u00 tot 12u00 (fysiek: te Heverlee, Kapeldreef 75)

    Aanbod 'Digitale inclusie'

    • Doelgroep: lokale besturen, bibliotheken, sociaal culturele organisaties, scholen
    • Duur: 2,5 uur
    • Max. aantal deelnemers: 20
    • Nodig: wifi
    • Partner: Digidak

    Het is niet vanzelfsprekend om een OCR (openbare computerruimte) op te starten. Deze inspiratiesessie neemt organisatie en lokale besturen mee in het waarom en het hoe. Je leert de principes van openbare computerruimtes en een bredere e-inclusie werking kennen door het voorbeeld van Vlaminggem. Een fictieve mediaangemeente van Vlaanderen die onderbouwt door cijfers duidelijk maakt waar speciale aandacht aan moet worden gegeven als je als organisatie start of verder wil met e-inclusie. De richtlijnen uit de inspiratiegids openbare computerruimtes worden vertaald naar de specifieke situatie van jouw organisatie en locatie. In co-creatie stel je samen met ons een concreet plan op om van start te kunnen gaan met een eigen openbare computerruimte.

    Op zoek naar een vorming op maat?

    Stuur een mailtje naar info@mediawijs.be of neem contact op met onze vormingspartners om de mogelijkheden te bespreken.