Dig It Up 2024

Waar denk jij aan bij het begrip cultuureducatie? Misschien aan een museumbezoek, het meepikken van een dansvoorstelling of het bijwonen van een musical? 

Maar dacht jij ook al eens aan vormen van digitale cultuureducatie? Want ook dit neemt een steeds belangrijkere rol in! Tijdens Dig It Up, op donderdag 1 februari, ontdek je alles over digitale cultuureducatie gericht op kleuters, kinderen en jongeren. 

Dig It Up en is een samenwerking tussen Mediawijs, JEF, De Ambrassade, publiqVVBAD en FARO.

De inschrijvingen sluiten op 25 januari 2024.

Praktische informatie

Datum

donderdag 1 februari 2024

Uur

9u00-17u00

Prijs

50 euro (incl. BTW)

Locatie

Cinema Lumière - onthaal

Lakenstraat 14, 2000 Antwerpen

 

Zuiderpershuis - workshops

Waalsekaai 14, 2000 Antwerpen

Doelgroep

Educatieve medewerkers in de brede cultuursector, jeugdwerkers, bibliotheekmedewerkers, leerkrachten, mediacoaches en iedereen met interesse in digitale cultuureducatie.

Programma 

9u Koffie en onthaal
9u30-9u45 Welkom en opening Dig It Up
9u45-11u Een ontwerpende aanpak in digitale cultuuronderzoek en -educatie. Keynote van SETUP
11u - 11u15 Pauze en locatiewissel
11u15 - 12u30

Keuzesessie 1

  • Programmeren in de LocHal: met de stad samenwerken in Labs
  • Shift: een digitaal en creatief jeugdhuis voor iedereen
  • Naar artistieke brave spaces voor kinderen en jongeren door KOPERGIETERY
  • Podcast Passie met kinderen! (volzet)
  • Smartphonefotografie (volzet)
  • JEF Medialab & GAME ON (volzet)

12u30 - 13u30

Vegetarische lunch 
13u30 - 14u45

Keuzesessie 2

  • Hoe kunnen we de stem van jongeren versterken via een verhalenplatform?
  • De wondere wereld van Video Essays en Explainers op YouTube
  • Inspiratie voor meer cultuur op school
  • Game-Changers: Creëer spelervaringen voor speciale doelgroepen (volzet)
  • Virtuele kunstbeleving door Mu-zee-um
  • JEF Medialab & GAME ON (volzet)
14u45 - 15u Pauze en locatiewissel
15u - 16u15

Keuzesessie 3

  • Digitale kunst in het DKO
  • Musea M Leuven, S.M.A.K. Gent en MSK Gent zoeken het experiment op (volzet)
  • Bibster: een tool voor digitaal jeugdwerk
  • Aifoon: luisteren, but not as you know it
  • Netwerken mediawijs aanbod
16u15 - 17u Korte reflectie van de dag & receptie

Keynote

Een ontwerpende aanpak in digitale cultuuronderzoek en -educatie - SETUP

Technologie is in steeds meer facetten van ons leven verweven. Daarbij komen allerlei angsten en verlangens kijken waarop we kunnen reflecteren. Nemen robots bijvoorbeeld onze banen over? Is technologie beter dan de mens? En durven we onszelf nog de vraag te stellen waar we géén technologie willen toepassen? Kortom: Hoe gaan we om met het complexe samenspel tussen technologie en maatschappij? Middels artistiek ontwerpend onderzoek verkent SETUP deze vragen. In deze keynote delen Marissa Memelink (ontwerpend onderzoeker) en Andrea Rhodenborgh (projectcoördinator educatie) van SETUP hun ervaring met deze aanpak. Aan de hand van een selectie projecten illustreren en demonstreren ze wat werkt, wat niet, en wat zij als onderzoekers en organisatie hieruit meenemen.

SETUP is een Utrechts medialab dat onderzoek doet naar de impact van technologie op onze samenleving. Samen met kunstenaars en experts ontwikkelen we installaties, beelden en vocabulaire om de ethische en sociale gevolgen van technologische ontwikkelingen tastbaar maken. Met een kritische maar humoristische signatuur vertalen we deze complexe thema’s op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. In de kunsten, maar ook op de vloer bij overheden of in het onderwijs. Zo kunnen we samen de mogelijkheden van nieuwe technologie vieren, maar ons ook wapenen tegen de risico’s.

Keuzesessie 1

Miriam van den Beemt (LochHal Tilburg): 'Vijf jaar geleden betrokken we onze nieuwe hoofdvestiging in Tilburg: de LocHal. Sindsdien centreren we onze programma's rond een aantal labs. Dat zijn fysieke ruimtes in de Bibliotheek. Zo zijn er het Woordlab voor literaire activiteiten, het Digilab voor programma's rond nieuwe technologie en de Kennismakerij voor discussie en debat over actuele thema's. In deze presentatie neem ik jullie mee in de keuzes die we voorafgaand aan deze nieuwe manier van werken hebben gemaakt, de uitdagingen waar we tegenaan liepen en lopen, en natuurlijk ook wat het ons heeft opgeleverd.'

De LocHal is sinds 2019 de hoofdvestiging van de Bibliotheek Midden-Brabant. In 2020 waren we runner up voor Public Library of the Year en wonnen we de prijs voor Beste Bibliotheek van Nederland. Van origine was het een locomotiefwerkplaats, nu is het een stuwende motor voor vernieuwing, co-creatie en kennisdeling. Innovatie is het voornaamste doel en de drempel blijft zo laag mogelijk: iedereen mag meedoen.

Dekt het woord 'digitaal' nog de lading? Hoe creëren we off- én online een ontmoetingsplek waar kinderen en jongeren zich goed voelen? Wekt A.I. in kunstbeleving vooral veel vragen op of opent het net nieuwe deuren? In een interactieve inspiratiesessie deelt Ilja Van Autreve (KOPERGIETERY) de laatste projecten, werkprocessen en uitdagingen vanuit het Medialab van KOPERGIETERY. Daarna werpen we de uitdagingen terug naar de groep en nemen we de tijd om de noden en vraagstukken aan te passen naar vandaag!

Creatiehuis voor jong publiek KOPERGIETERY organiseert al decennialang theaterateliers voor kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar met een focus op verbinding tussen kind en kunstenaar, authenticiteit en co-makerschap. Sinds 2016 startte KOPERGIETERY het Medialab op: innovatieve projecten tot permanente installaties werden een vast deel van het huis met als doel om kinderen en jongeren hedendaagse maaktools aan te reiken. Ilja Van Autreve is de coördinator van het Medialab van KOPERGIETERY.

Er is nood aan een plek waar jongeren, onafhankelijk van hun voorkennis of achtergrond, ongedwongen hun digitale en creatieve vaardigheden kunnen ontwikkelen", dacht Link in de Kabel. En zo geschiedde: in maart 2023 opende het jeugdhuis Shift in de Schouwburg van Leuven en in oktober 2023 in het leerecosysteem Klooz in Borgloon. 3D printen, VR, digitaal tekenen, video's bewerken of gewoon samen gamen, bij Shift kan het allemaal. In deze inspiratiesessie ontdekken deelnemers wat deze niet-formele leerplek is, welke werkwijze en methodieken gebruikt worden en hoe Shift inclusie ziet als een hoeksteen, niet als een extraatje. Ontdek hoe Shift de link legt tussen jeugdwerk, cultuur, digitale- en creatieve vaardigheden.

Hoe ga je binnen een bib, museum of school aan de slag rond podcasten met kinderen? En wat heb je daar eigenlijk allemaal voor nodig? Leer stap voor stap de kneepjes van het vak van podcaster Evi Heyndrickx.

Evi Heyndrickx is een actrice, presentatrice en stand-upcomedienne met roots in het theater. In 2022 begon ze haar succesvolle podcast ‘Alcohol Alarm’ waarmee ze de Belgian Podcast Award als upcoming talent won. Ze inspireert zo duizenden luisteraars!

Met de smartphone in de hand, kom je door het hele land. Laat dat nu net zijn wat we willen fixen voor jou, want die smartphone is niet meer weg te denken. Weg met dure camera, fancy apparatuur, een app en jouw smartphone zijn genoeg om de strafste video's en foto's te maken waar je iedereen mee omverblaast. Handig om net die ene foto perfect te maken en viral te gaan.

TRILL organiseert en ondersteunt artistieke workshops en artistieke projecten voor, door en met kinderen en jongeren.

Welkom op het Jeugdfilmfestival Antwerpen. Een magische plek waar verhalen nooit ver weg zijn. Je vindt ze in prachtige films, beleeft ze via gekke games of creëert ze zelf tijdens toffe workshops.
Kom naar Dig It Up om te spelen in het XL-Medialab van het festival. Daar vertellen An Oost (producer / Cassette for timescapes) en Demian Albers (kunstenaar / Studio APVIS) meer over hun interactieve installaties The imaginary friend en Mixoloog. JEF licht het nieuwe project GAME ON voor jeugdwerkingen toe en dagen jullie uit in de Game arena.

JEF is de vzw achter Jeugdfilmfestival Antwerpen. Maar wij doen meer dan alleen jaarlijks een festival organiseren. Wij maken het ook doorheen het jaar gemakkelijk om goeie jeugdfilms en games te vinden of aan te bieden. We gebruiken die media om de blik van kinderen en jongeren te verruimen, en om experiment en creatie aan te moedigen.

Keuzesessie 2

Of het nu gaat over kunst, film, muziek, televisie, of videogames. YouTube staat vol met video’s die inzicht en uitleg geven bij het wat en hoe van elk cultureel fenomeen. Waarom is De Nachtwacht het beste schilderij van Rembrandt? Hoe bekijk je de Transformers films vanuit een feministisch perspectief? En heeft Westerse muziektheorie met racisme te maken? Je ontdekt het allemaal op YouTube.

Anton Olbrechts is een videomaker met een obsessie voor online video content. Een obsessie die goed van pas komt bij het schrijven, filmen, regisseren, monteren, en animeren van allerlei online video’s voor ondermeer VRT NWS en hun jongerenkanaal nws.nws.nws.

Hoe kan je jongeren een stem geven in onze maatschappij via een verhalenplatform? Dit is een sessie over hoe verhalen kunnen verbinden, inspireren en hoe ze impact kunnen hebben van individuele levens tot beleid. Hiervoor gaat Mathias door het traject van 2 verhalenplatformen:

  • jongvolk.be : een brugs verhalenplatform die al online is van 2020.
  • wearethecity.gent : verhalenplatform die in het kader van Ghent European Youth Capital 2024 zal gelanceerd worden en nog volop in ontwikkeling is.

Mathias Timmermans werkte 15 jaar als vormgever / art director bij kunstencentrum Vooruit (nu VierNulVier). Heeft als freelancer gewerkt voor Theater aan Zee, Groen, Jazz Bilzen, Fifa World Cup 2006, Stad Oostende, ... . Was oprichter van het contentplatform jongvolk.be , conceptontwikkelaar voor Brugge Plus (Kookeet, Wintergloed, Reiefestival) en is nu coördinator communicatie voor Ghent European Youth Capital 2024 waar hij onder andere het contentplatform wearethecity.gent aan het opstarten is.

Cultuurkuur.be is het platform waar cultuur en school elkaar vinden. Ben je benieuwd naar hoe je als organisatoren van cultuureducatief aanbod jouw activiteiten kan publiceren om meteen de juiste doelgroep te bereiken? Wil je als school een samenwerking opzetten met een digitale kunstenaar? Ben je op zoek naar inspiratie en praktijkvoorbeelden? In deze inspiratiesessie gaan we in op wat Cultuurkuur voor jou kan betekenen, waar je het aanbod voor scholen vindt en kom je alles te weten over ondersteuning voor gratis vervoer, culturele projecten, samenwerking tussen een school en een academie, en meer…

CANON Cultuurcel (Afdeling Leerplicht, Departement Onderwijs en Vorming) versterkt het onderwijs door meer en betere cultuureducatie voor iedereen te ondersteunen en erover te communiceren via tal van acties zoals Boekenjuf/meester, Gouden Poëziemedaille en Poëziesterren, Cultuurkuur…

In deze workshop ontdek je de geheimen achter het creëren van serious games voor een zeer bijzondere doelgroep: mensen met ernstig meervoudige beperkingen. We nemen je mee op een reis waarbij je leert om te luisteren naar de behoeften en wensen van deze unieke doelgroep. Je zult merken dat creativiteit een krachtig instrument is om leuke én effectieve oplossingen te bedenken. En wie weet, misschien loop je na afloop van de workshop wel weg met een opmerkelijk en bijzonder concept dat deze doelgroep de mogelijkheid biedt om op een geheel nieuwe manier te genieten.

Hulan, opgericht in 2015 door Rob Hulsen en Jeffrey Lanters, is gespecialiseerd in het ontwikkelen van serious games voor diverse sectoren, van onderwijs tot pizza-bezorgers en zorginstellingen. Hun meest opmerkelijke creatie, Pillo, is 's werelds eerste kussen-vormige gamecontroller. Pillo maakt gebruik van een niet-voelbare druksensor om bewegingen om te zetten in auditieve en visuele reacties, waardoor mensen met meervoudige beperkingen kunnen genieten van games en interactie met hun omgeving. Deze innovatie opent de deuren naar een inclusievere en meer stimulerende wereld voor velen.

In deze sessie bekijken we verschillende mogelijkheden om virtueel mensen die niet in musea kunnen geraken toch op een actieve manier kunst en erfgoed te laten beleven. Zowel voor specifieke doelgroepen als scholen, woonzorgcentra, kinderen, … als voor een gemengd publiek. De manier van werken is laagdrempelig en zorgt voor een blijvend aanbod dat steeds kan aangevraagd worden. We bekijken enkele voorbeelden en geven tips om een eigen aanbod uit te bouwen. In het Erasmus+ project ‘I am’ werd rond verschillende vormen van virtueel bezoek gewerkt en uitgewisseld.

Mu-zee-um is een kunsteducatief organsiatie in Oostende die de wisselwerking tussen kunst, kunstenaars en het publiek promoot en stimuleert.

Welkom op het Jeugdfilmfestival Antwerpen. Een magische plek waar verhalen nooit ver weg zijn. Je vindt ze in prachtige films, beleeft ze via gekke games of creëert ze zelf tijdens toffe workshops.
Kom naar Dig It Up om te spelen in het XL-Medialab van het festival. Daar vertellen An Oost (producer / Cassette for timescapes) en Demian Albers (kunstenaar / Studio APVIS) meer over hun interactieve installaties The imaginary friend en Mixoloog. JEF licht het nieuwe project GAME ON voor jeugdwerkingen toe en dagen jullie uit in de Game arena.

JEF is de vzw achter Jeugdfilmfestival Antwerpen. Maar wij doen meer dan alleen jaarlijks een festival organiseren. Wij maken het ook doorheen het jaar gemakkelijk om goeie jeugdfilms en games te vinden of aan te bieden. We gebruiken die media om de blik van kinderen en jongeren te verruimen, en om experiment en creatie aan te moedigen.

Keuzesessie 3

Aan de Academie van Mechelen geeft Valerie Baeyens het vak Digitale Kunst aan zowel volwassenen als jongeren. Naast een hele hoop technische vaardigheden zoeken we samen naar ieders persoonlijke manier om een verhaal te vertellen. Er is maar 1 verplichting, het moet audiovisueel zijn.

Na haar opleiding Documentairefilm aan het Rits in Brussel, ging Valerie zich steeds meer toeleggen op interactieve media. Het is een soort eeuwige zoektocht naar andere manieren om beeld en geluid te mixen tot een verhaal.

In deze sessie maak je kennis met musea die het experiment durven aangaan door nieuwe technologieën – en meer specifiek artificiële intelligentie (AI) en Whatsapp - te integreren in hun publiekswerking voor het (jonge) publiek. Leer mee vanuit hun ervaringen!

Volgende drie cases komen aan bod:

  • M Leuven speelt met ‘Het kunstlab van M’ in op een nieuwe uitdaging, door ook met AI aan de slag te gaan. Groepen uit het secundair onderwijs die met ‘Het kunstlab van M’ aan de slag gaan; reflecteren over AI en kunst, én gaan ook zelf op hun beurt kunst creëren.
  • S.M.A.K bespreekt hun ‘Whatsapp-challenge’, een museumgids zit daarbij live aan de knoppen en stuurt zo een groep vrienden, een familie of ander gezelschap op pad doorheen het museum of de tijdelijke tentoonstelling. Op diverse locaties worden ze zo verrast door opdrachten weetjes en uitdagingen.
  • Lean Mean Learning Machine en MSK Gent slaan de handen in elkaar voor een pilootproject waarbij ze schilderijen tot leven brengen, met de hulp van AI. De bezoeker kan via een microfoon praten met figuren op een schilderij. Ontdek de wereld van een schilderij zoals nooit tevoren, met een simpele ‘Hallo, wie ben jij?’.

Sofie Vermeiren (Museum M), Aline Van Nereaux (S.M.A.K) en Madelein Descamps (MSK Gent) lichten hun initiatieven toe.

Bibster is een online spelplatform dat al sinds 2017 gebruikt wordt in Vlaamse bibliotheken. Bibs kunnen er zelf een eigen spel, zoektocht of quiz mee in elkaar steken, waarna bezoekers dit via hun eigen smartphone of een tablet van de bib kunnen spelen.

In het voorjaar van 2024 lanceren we een gloednieuwe versie van Bibster, die gericht is op jongeren (individueel of in groep) en jeugdwerkorganisaties. Zo kunnen zij zelf aan de slag gaan met het platform om eigen activiteiten, stadsspelen of zoektochten op te zetten (ook en vooral buiten de context van de bib). Hiermee willen we een breed toegankelijke en laagdrempelige tool voor digitaal jeugdwerk lanceren. Tijdens de inspiratiesessie lichten we graag een tipje van de sluier met een korte demo.

Bibster is een coproductie van CultuurConnect, Mediaraven en De Aanstokerij, in samenwerking met D’Broej en met steun van de Vlaamse Overheid.

Als Hendrik Conscience zijn volk leerde lezen, dan leert kunstorganisatie aifoon het volk luisteren. Want we worden dagelijks omringd door geluid, maar vaak zijn we ons daar niet erg van bewust. Tijdens hun creatieve projecten laat aifoon deelnemers op een open en avontuurlijke manier ontdekken hoe ze luisteren en hoe ze zelf impact kunnen hebben om hun geluidsomgeving. In deze sessie stelt aifoon enkele tools voor waarmee jong en oud aan de slag kunnen rond luisteren en geluid: hoe kan je geluiden tekenen of boetseren? Hoe kan je zelf de akoestiek van een klas, bibliotheek of andere ruimte verbeteren? Wat is een geluidswandeling? Of een geluidsmassage? Hoe vind je taal om geluid te omschrijven? Luisteren zal nooit meer hetzelfde zijn ...

De Gentse organisatie aifoon werkt rond wat ze zelf 'luisterkunst' noemt: de nadruk ligt niet op muziek, stem of geluidskunst, maar op luisteren en wat dat me je doet. Ze maken niet alleen artistieke creaties, maar werken op een participatieve manier met verschillende doelgroepen: kinderen, slechtzienden, bewoners van bepaalde buurten ... De komende jaren ligt hun focus op geluid en luisteren in een stedelijke omgeving, een topic dat momenteel heel actueel is.

Als netwerkorganisatie Mediawijs juichen we het uitwisselen van mediawijze praktijken heel hard toe. Daarom bieden we de kans om met elkaar te connecteren tijdens Dig it up. Maak kennis met verschillende spelers uit het mediawijze werkveld en krijg een beter zicht op hoe je jouw praktijk nog kan versterken. Tijdens deze sessie wordt er eveneens tijd vrijgemaakt om jouw eigen mediawijze project voor te stellen aan de hand van een vrij podium.

Hou jij je reeds bezig met digitale cultuureducatie binnen jouw organisatie? Of denk je dat jouw organisatie net veel beter kan doen op vlak van mediawijsheid? Dan ben jij de geschikte persoon hiervoor! Wissel jouw aanbod, tips, tricks, noden en moeilijkheden uit met collega's en leer elkaar kennen.

Mediawijs is het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en imec vzw. Mediawijs helpt de inwoners van Vlaanderen en Brussel om digitale technologie en media actief, creatief, kritisch en bewust te gebruiken en begrijpen om deel te nemen aan onze maatschappij.