Dig It Up 2026

Dig It Up keert terug op 5 februari 2026! Dé plek waar creativiteit, digitale technologie en media elkaar ontmoeten. Verwacht een dag vol interactieve sessies, verrassende workshops en boeiende sprekers.

Praktische informatie

Datum

donderdag 5 februari 2026

Uur

9u-16u30

Prijs

55 euro excl. BTW

66,55 euro incl. BTW

Je kan kosteloos annuleren tot en met zondag 25 januari. Annuleer je later, dan betaal je de volledige inschrijvingsprijs.

Locatie

Cinema Lumière - onthaal, keynote & inspiratiesessies

Lakenstraat 14, 2000 Antwerpen

 

Zuiderpershuis - workshops & lunch

Waalsekaai 14, 2000 Antwerpen

Doelgroep

(Educatieve) medewerkers in de brede cultuur- en vrijetijdssector, jeugdwerkers, bibliotheekmedewerkers, leerkrachten,  mediacoaches en  iedereen met een passie voor creativiteit, digitale media & technologie.

Programma

09u00 - 09u30

Onthaal

09u30 - 09u45

Welkomstwoord 

09u45 - 11u00

Keynote

11u00 - 11u15

Pauze

11u15 - 12u30

Keuzesessies reeks 1

12u30 - 13u30

Lunch

13u30 - 14u45

Bezoek het XL-Medialab @ Jeugdfilmfestival Antwerpen

14u45 - 15u00

Pauze

15u00 - 16u15

Keuzesessies reeks 2

16u15 - 17u30

Afsluitende receptie

Keynote

Doe maar! - Nerdlab

Nerd? Geen scheldwoord maar een compliment wat ons betreft! Iemand met een onmiskenbare passie voor een bepaalde skill of techniek en niks liever doet dan daarrond samenwerken en zich ontwikkelen. Passie, goesting om te delen en te ontwikkelen staan centraal. Met Nerdlab bouwen we dagelijks aan een open community van makers die samen experimenteren en leren van elkaar. Dit alles gebeurt bottom up. De community beslist mee op elk niveau van de organisatie. Ons jaarplan, het bestuur, de algemene vergadering en ook alle projecten. Om dit alles in goede banen te leiden bieden we een kader dat we continu aftoetsen, in vraag stellen en herwerken! In de keynote gaan we dieper in op onze praktijk en tonen we onze methodiek en moeilijkheden aan de hand van concrete voorbeelden.

Keuzesessie 1

Ontdek het Brugge van de 15e eeuw via de Closer to Memling wandeling in de ErfgoedApp. Op verschillende locaties in de stad luister je naar verhalen en kan je rechtstreeks vragen stellen aan Memling zelf via een AI-chatbot, beschikbaar in vijf talen. Katrien Steelandt van Musea Brugge vertelt hoe de wandeling tot stand kwam, hoe deze getest werd met Brugse gidsen en hoe het museum ervoor zorgt dat de chatbot betrouwbare informatie geeft. Bram Wiercx van FARO gaat dieper in op de technologie achter de chatbot: hoe we via het ASK-principe gebruikersvragen toegankelijk beantwoorden, hoe de RAG-technologie werkt en waarop je moet letten bij het bouwen van een chatbot. Tot slot demonstreert hij live hoe je zo'n chatbot kan bouwen, die we live dan testen via de ErfgoedApp.

KOPERGIETERY organiseert in februari 2026 de vijfde editie van FESTIVALDIGITAL, een festival dat theater en technologie dichter bij elkaar brengt. Tijdens het festival creëert het Medialab van KOPERGIETERY, in samenwerking met KTA Brugge – de enige school in Vlaanderen met e-sports in het curriculum – een e-sports arena. In deze sessie krijg je een unieke inkijk in de werkprocessen achter deze co-creatie en ontdek je hoe ogenschijnlijk onverwachte samenwerkingen binnen een artistieke context kunnen leiden tot nieuwe vormen van participatie, leren en verbeelding. Het project toont hoe een breed publiek bereikt wordt en hoe artistieke denkpatronen opengebroken en verruimd kunnen worden.

Een Datawalk is een gegidste stadswandeling waarbij de deelnemers langs ‘databronnen’ (plaatsen en manieren waar data verzameld wordt) gegidst worden en inzicht krijgen in hoe de digitale wereld verbonden is met de fysieke stedelijke omgeving waarin ze zich op dat moment bevinden. In deze lezing kom je te weten hoe jij zelf een Datawalk in jouw omgeving kan inrichten en krijg je tips en informatie over de verschillende databronnen die je kan terugvinden.

Wat is onrecht voor jou? Waar wil jij voor vechten? Waarvoor sluit jij je ogen niet? Speciaal voor de solotentoonstelling van Pauline Curnier Jardin biedt het M HKA voor middelbare scholen een Labo aan waarin jongeren deze vragen onderzoeken en verbeelden in een eigen stop motion video. Tijdens de sessie op Dig It Up breng je een bezoek aan M HKA en de tentoonstelling, en proef je zelf van hoe zo’n labo wordt georganiseerd. Dit Labo werd voor de M HKA-gidsen ontwikkeld door De Veerman.

Playtrix is een online platform waarmee je als organisatie op een eenvoudige manier digitale activiteiten kan maken en spelen, helemaal op maat van de groep. Via een smartphone kunnen spelers opdrachten uitvoeren en vragen beantwoorden die gelinkt zijn aan locaties – zonder dat daar wifi voor nodig is. Deze tool is ontwikkeld op maat van jeugdwerkers.

Na de keynote maken we tijd voor een uitwisselingsmoment in kleine groep. We zoomen in op wat werd gedeeld en staan stil bij wat dit kan betekenen voor ieders eigen werking. Welke ideeën blijven hangen? Wat roept vragen op? In een open en informele setting is er ruimte om ervaringen te delen, inzichten te bespreken en vragen te stellen aan de keynotespreker.

Bezoek aan het XL-Medialab @ Jeugdfilmfestival Antwerpen

Dit jaar laten we ons innerlijke kind los in het XL-Medialab vol nieuwe games, installaties, VR en andere audiovisuele experimenten. Als hond een mens uitlaten, met een kompas de toekomst veranderen, of een spelletje winnen van AI. Beleef deze (en meer!) nieuwe games in de coolste digitale speeltuin van het land! Jeugdfilmfestival Antwerpen is een project van JEF.

digitup24_final_cmediaraven-ingeverschatse_154.jpg

Keuzesessie 2

Hoe start je een mediawijze jongerenwerking zonder technische achtergrond, zonder high-tech lab en mét de ambitie om jongeren echt te enthousiasmeren? Bij ARhus (het kenniscentrum/de bibliotheek van Roeselare) kozen we voor een co-creatieve aanpak: jongeren bepalen zelf de inhoud. De rol van de jeugdwerker verschuift daarbij van expert naar facilitator—iemand die ruimte creëert, vragen stelt en mogelijkheden opent. Zo groeide #HACK uit tot veel meer dan een maakwerking. Door in te spelen op de interesses van jongeren kregen de trajecten vanzelf sterke mediawijze accenten. In deze sessie delen we ons eerlijk verhaal: wat werkte, wat niet, en wat leerden we onderweg. Hopelijk neem je er iets waardevols uit mee voor je eigen praktijk, al is die groot of klein.

Gufree® is een educatieve methodiek ontwikkeld door Das Kunst. De methodiek ondersteunt een begeleider in de ontwerpfase van educatieve projecten en stimuleert verbeeldingskracht, aanpassingsvermogen en samenwerking via de techniek van storyboarding. Storyboarding is het maken van een visuele kaart waarin je in één oogopslag de opbouw ziet en de opties om flexibel te schakelen. Een storyboard stelt de begeleider in staat om de deelnemers actief bij het proces te betrekken, en hen te begeleiden op een manier die hun leergierigheid stimuleert.

Begeleiders krijgen in Gufree® een stevige structuur die tegelijk veel flexibiliteit toelaat voor het eigen oordeel. De brede kennis en ervaring van de begeleider bepaalt hoe de deelnemers zelf hun route zoeken, zonder rechtlijnig pad, maar met een doel. De methodiek is hiermee een voorbode van het leren van de toekomst. Gufree® kan als methodiek analoog gebruikt worden of digitaal met behulp van de Gufree®-AI-assistent.

Hoe kunnen jonge kinderen (5–7 jaar) spelenderwijs aan de slag met letters, woorden én met fotografie en film? In deze actieve workshop ontdek je hoe je taal en beeldend werken op een speelse manier kan combineren. We verkennen creatieve manieren om met lettervormen en beelden te spelen: we maken eenvoudige beeldassociaties, koppelen letters aan geluid en beweging en zetten alles samen in een korte montage met iMovie. Veel kunstenaars combineren tekst en beeld in hun werk, denk aan Marcel Broodthaers, René Magritte of John Baldessari. We gebruiken hun werk als inspiratie om zelf kleine, nieuwe “totaalbeeldjes” te maken waarin letters en beelden elkaar versterken. Wanneer je deze foto’s achter elkaar toont, ontstaat een poëtisch mini-filmpje dat perfect aansluit bij jonge kinderen. We werken met iPads en tonen hoe zelfs beginnende lezers via spel, experiment en verbeelding tot verrassende resultaten komen.

Filmmaken is magisch! Of… is het gewoon een goeie truc? In deze workshop maak je een korte film met een beetje hulp van Artificiële intelligentie! Alles begint met een zelfverzonnen verhaal en 3 schetsen op papier. Vervolgens roepen de deelnemers de hulp in van AI. Ze importeren hun tekening, schrijven een prompt en …. de AI-tool laat hun tekening bewegen! Tot slot monteren ze de resultaten tot een leuk filmpje. Ze hoeven er nog niets van te kennen: deze workshop is geschikt voor iedereen met een interesse in films en AI, of simpelweg met zin om te creëren. De deelnemers leren meer over verhaalstructuren en artificiële intelligentie. Via het maakproces laten we hen kritisch kijken naar deze populaire tool.

Bij Link in de Kabel geloven we dat het niet erg is om te prutsen als je digitaal en creatief werkt — het is zelfs de bedoeling! Wij geloven in de kracht van het experimenteren en ontdekken vanuit eigen goesting en motivatie. Een afgewerkt product zoals “een kortfilm” of “een podcast” kan daar dan haaks op staan. In deze sessie gaan we actief aan de slag rond procesgericht werken. We laten het idee van een “mooi resultaat” los en duiken voluit in procesmatig en ervaringsgericht werken: proberen, falen, lachen, opnieuw beginnen, ... Want daar zit de magie om laagdrempelig met jongeren te werken. Om deze manier van werken tastbaar te maken halen we voorbeelden aan uit ons audiolab, fotolab en onze digitale en creatieve jeugdhuiswerking Shift.

Dig It Up is een initiatief van Mediawijs in samenwerking met JEFDe AmbrassadepubliqVVBAD en FARO.