Mediawijs Awards

Oproep

Straffe mediawijze initiatieven verdienen erkenning en zichtbaarheid. Daarom reikt Mediawijs jaarlijks de Mediawijs Awards uit. Onderzoeken, educatieve pakketten, campagnes, video’s, vormingen … Alle Vlaamse of Brusselse initiatieven die inzetten op mediawijsheid, komen in aanmerking.

Vragen over de Mediawijs Awards? Contacteer onze collega Caro Goossens.

6 categorieën, 6 awards

Al sinds 2016 zet Mediawijs jaarlijks organisaties in Vlaanderen en Brussel in de bloemetjes die kritisch én creatief omgaan met media en ICT. Zes awards, 1 per categorie worden jaarlijks verdeeld onder de beste deelnemende kandidaten.

Een initiatief dat een duidelijke link heeft met mediawijsheid. Het handelt over het actief en creatief, kritisch en bewust aanwenden van media, zet hiertoe aan of faciliteert dit. Het Mediawijs Competentiemodel is hier de leidraad.

Het initiatief heeft de kiemen in zich om een maatschappelijke impact te helpen verwezenlijken. Het kan daarvoor ook een eerste stap zijn of een belangrijke aanvulling. Het initiatief speelt in op noden in het mediawijsheidsveld en heeft een meerwaarde voor de doelgroep. Het heeft idealiter ook na het projectjaar een effect.

Het initiatief stelt creatieve en/of vernieuwende praktijken, pakketten en/of tools voor. Het is belangrijk dat deze uniek zijn en vooralsnog niet in Vlaanderen aangeboden worden.

Het initiatief zet in op actief en oplossingen die nodig zijn om digitale uitsluitingen te voorkomen. Dit kan van toepassing zijn op een specifieke doelgroep of op alle burgers in het algemeen, om de deelname aan onze digitale samenleving te stimuleren.

Het initiatief is een kleiner project dat volgens de jury verdiend om meer erkenning en bekendheid te vergaren.

Het initiatief is opgezet door een Mediacoach en handelt over het actief en creatief, kritisch en bewust aanwenden van media, zet hiertoe aan of faciliteert dit.

"Met deze prijzen wil Mediawijs meer zichtbaarheid geven aan initiatieven die mensen aanzetten om kritischer, creatiever, actiever en bewuster met media om te gaan."
Andy Demeulenaere
Andy Demeulenaere
Coördinator Mediawijs

Hoe worden de winnaars gekozen

Een onafhankelijke jury selecteer de zes winnende projecten. De jury houdt rekening met verschillende criteria: het mediawijsheidsgehalte van het project, de gerealiseerde maatschappelijke impact, de mate waarin goed werd samengewerkt met partners, de duurzaamheid en hoe vernieuwend het project is.

Wie zijn de juryleden?

Mediawijs stelt een vakjury samen. De jury selecteert de winnaars, het oordeel van de jury is bindend. De uitslag valt niet te betwisten en er kan niet over gecorrespondeerd worden. De jury wordt jaarlijks opnieuw samengesteld en gecommuniceerd in het wedstrijdreglement.

“Mediawijsheid is vandaag geen luxe meer, maar een noodzakelijke vaardigheid. Deze projecten tonen hoe we burgers – van jong tot oud – sterker kunnen maken in een complexe digitale wereld. Mediawijsheid heeft vele gezichten, en die verdienen allemaal een podium.”
Cieltje Van Achter
Vlaams Minister van Media

Wedstrijdreglement

Door deelname aan de wedstrijd verklaart elke deelnemers zich akkoord met onderstaand reglement, alsook met elke beslissing die Mediawijs daarover neemt.

Mediawijs (Imec vzw)

De inschrijvingen voor de Mediawijs Awards lopen tot en met maandag 22 december 2025, 22u00. De uitreiking vindt plaats op 13 februari 2026.

Deelname aan de Mediawijs Awards staat open voor alle Vlaamse of Brusselse Nederlandstalige organisaties die actief zijn in het bevorderen van mediawijsheid. De Mediawijs Awards richten zich tot organisaties, maar belonen mediawijsheidsinitiatieven. Deelname kan dus enkel als organisatie met een initiatief. Individuen kunnen niet indienen en maken geen kans op een Mediawijs Award. Elke organisatie mag slechts één initiatief indienen om kans te maken op één van de zes Mediawijs Awards. Verder:

  • Je initiatief moet afgerond zijn in 2025 of indien nog lopende, moeten er al concrete resultaten zijn.
  • In de conceptnota van 4 mei 2012 definieerde de Vlaamse regering mediawijsheid als "Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie."
  • Onder organisaties wordt hier verstaan: vzw, (boven-)lokale overheid (gemeenten, steden en provincies), OCMW, feitelijke vereniging, bibliotheek, school, onderzoeksgroep, expertisecel of bedrijf. 
  • Onder initiatieven verstaat Mediawijs o.a.: een event, een campagne, een begeleiding, een lezing, een medialab, oprichting/invulling van een openbare computerruimte, een rondleiding, een vorming, de ontwikkeling van hard- of software, de ontwikkeling van tools, zoals een affiche, brochure, handleiding, game, lespakket, educatief materiaal, test, toolbox, video, website, een mediaproduct, een onderwijsinitiatief. Ook onderzoek valt onder de noemer van initiatief: een onderzoeksmonitor (periodiek onderzoek dat trends in kaart brengt), een onderzoeksproject (tijdelijke projecten waarin onderzoek de hoofdactiviteit vormt), een onderzoeksresultaat (toegankelijke tekst waarin de belangrijkste vaststellingen uit een onderzoek staan beschreven).

Twijfel je of je initiatief in aanmerking komt voor de Mediawijs Awards? Neem dan contact op met Mediawijs via info@mediawijs.be. Initiatieven die uitgevoerd werden of worden met juryleden maken ook kans op een Mediawijs Award. Een betrokken jurylid zal tijdens de jurering geen score geven.

Organisaties dienen hun initiatief in via het online invulformulier op deze pagina. Enkel inschrijvingen die ons tijdig bereiken (deadline: 22/12/2025, 22u00) komen in aanmerking. Het formulier moet volledig ingevuld zijn. Wanneer geen antwoord mogelijk is op bepaalde vragen, noteer dan een motivatie.

Mediawijs stelt een onafhankelijke vakjury samen. Deze jury wordt jaarlijks opnieuw samengesteld en gecommuniceerd in het wedstrijdreglement. De jury bestaat uit leden die het brede mediawijsheidsveld vertegenwoordigen. Zo zetelt er minstens één iemand uit de stuurgroep van Mediawijs, de mediasector, de onderzoekswereld en het sociaal-culturele werkveld in de jury.

De samenstelling van de jury is:

  • Lara Schreurs (KU Leuven)
  • Leo Van Audenhove (VUB/imec)
  • Sara De Jaeghere (SIGO Gistel)
  • Jonathan Van de Velde (Medianet)
  • Michel Walrave (UAntwerpen)
  • Laure Van Hoecke (KU Leuven)
  • Isaac Verhaege (De Ambrassade)
  • Noami Wauterickx (Kenniscentrum Digisprong)
  • Emma Van De Velde (Departement Cultuur, Jeugd en Media)

Een onafhankelijke jury kiest uit alle inzendingen 6 winnaars die

  1. overtuigend inzetten op mediawijsheid,
  2. ofwel de grootste maatschappelijke impact hadden,
  3. ofwel het meest vernieuwend waren,
  4. ofwel op e-inclusieve manier werkten,
  5. ofwel georganiseerd werden door een mediacoach,
  6. ofwel een klein en inspirerend voorbeeld zijn.

Het oordeel van de jury is bindend. De uitslag valt niet te betwisten en er kan niet over onderhandeld worden.

Mediawijs maakt de 6 winnaars bekend op 13 februari 2026. De winnaars worden een week op voorhand telefonisch verwittigd.

De 6 organisaties die een Mediawijs Award winnen, winnen:

  • een fysieke award die de winnaars in ontvangst nemen op het live evenement,
  • een boekenbon t.w.v. 250 euro die de organisatie kan besteden aan boeken e.d. met mediawijze inhoud, 
  • drie toegangstickets tot een Mediawijs event naar keuze in 2026.

Mediawijs zal de persoonlijke gegevens van de deelnemers enkel gebruiken om contact op te nemen met de deelnemers in verband met de wedstrijd. De persoonlijke gegevens zullen niet aan derden of voor commerciële doeleinden worden doorgegeven.

Timing

Oproep14 oktober 2025
Indienen initiatiefIndienen kan tot en met maandag 22 december 2025 tot 22u00
Bekendmaking winnaars13 februari 2025

Winnaars voorbije edities 

De winnaars van 2023 aan het woord:

Mediawijs Awards 2023