Digimeter

Elk jaar schetst de Digimeter de trends rond bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen. Wat hebben we, wat doen we ermee en wat voelen we daarbij? Het onderzoek maakt duidelijk wat de attitudes van de bevolking zijn tegenover (nieuwe) technologie.

Een onderzoek van de onderzoeksgroep imec-MICT-UGent.

Wat is Digimeter

Meer info

Wil je als techbedrijf innovatieve digitale oplossingen op de markt brengen, dan is het nuttig om te weten in welke mate je doelpubliek daarvoor openstaat. Daarom geeft de Digimeter sinds 2009 elk jaar de meest actuele stand van zaken rond media- en technologiegebruik in Vlaanderen weer. Zo helpt de Digimeter bedrijven bij het bepalen of aanpassen van hun business-strategie.

Hoewel de Digimeter in de eerste plaats een nuttig naslagwerk is voor techbedrijven, kunnen de onderzoeksresultaten voor iedereen interessant zijn.

De Digimeter polst naar de adoptie, het gebruik en het gevoel dat digitale media en technologieën ons geven.

Centrale vragen zijn:

  • Welke media en technologieën hebben we? Wat doen we daarmee?
  • Hoe populair is streaming vandaag?
  • Welke leeftijdscategorieën gebruiken welke sociale media?
  • Hoe staan Vlamingen tegenover kunstmatige intelligentie?
  • Hebben we nog vertrouwen in (online) nieuws?
  • Hechten we écht belang aan onze online privacy?

De resultaten en bevindingen van de Digimeter zijn gebaseerd op een bevraging. Aan het onderzoek van 2020 namen 2981 Vlamingen deel van minstens 16 jaar oud.

Ontdek de resultaten

Mediawijs maakte van de meest recente edities een samenvatting van de resultaten. Ook zochten we telkens uit wat de Digimeter ons leerde over mediawijsheid.

Meer weten?

Heb je vragen over de Digimeter? Neem dan rechtstreeks contact op met imec.

Op de website van imec vind je alle onderzoeksrapporten terug sinds 2014.