Archiefbeelden anders bekeken

Video

Je wil graag een video tonen tijdens jouw les? Als informatiebron of als gespreksstarter? Maar zijn deze beelden wel zo ‘objectief’ als ze op het eerste zicht lijken? Je staat best even stil bij de fragmenten die je wil gebruiken. Journalisten en reportagemakers maken bepaalde keuzes om een boodschap over te brengen.

Interactieve video voor lager en secundair.

Archiefbeelden Anders Bekeken

Om hier meer inzicht in te krijgen, en te ontdekken of deze boodschap past bij wat jij wil overbrengen, heeft Mediawijs samen met VIAA (Vlaams Instituut voor Archivering) een interactieve tool ontwikkeld om met video's aan de slag te gaan in de klas.

Wat komt aan bod

Deze interactieve video met 6 vragen en 5 voorbeelden helpt leerkrachten en leerlingen beter naar video's te kijken en stil te staan bij wat ze (niet) zien. Zo kan je werken aan een kritische houding en de eindtermen ICT en mediawijsheid. 

Zo gebruik je het

Hoe ga je aan de slag met beeldfragmenten in de klas? Je stelt jezelf best volgende vragen: 

  1. Wat zie je? En wat hoor je? Is er misschien iets bijzonders te zien of te horen op de achtergrond?
  2. Daarna komt de ‘wie’ vraag! Weet je wie de video heeft gemaakt? Is het een betrouwbare bron? En ‘voor wie’ is deze video bedoeld? Op welke manier houdt de videomaker rekening met het doelpubliek?
  3. Waar zijn de beelden opgenomen? Zou je de beelden anders bekijken wanneer ze in een ander land gefilmd zijn?
  4. Wanneer zijn de beelden opgenomen? Beelden van 50 jaar geleden kan je best in die tijdsgeest situeren. Maar ook de actualiteit of trends bepalen vaak de bril waardoor een videomaker kijkt.
  5. Ook hoe je iets in beeld brengt, bepaalt mee de boodschap. Op welke manier wordt een mening of een bevolkingsgroep in beeld gebracht? Welk format gebruikt de maker? Werden de beelden gemonteerd in functie van het verhaal? Of werden de beelden achteraf bewerkt? En welk effect heeft dit?
  6. Alle vragen komen samen in de ‘waarom’ vraag? Want elke video is het resultaat van keuzes. Wat is de intentie van de maker? Waarom gebruikt de maker een bepaald format of een bepaalde techniek? En welke boodschap wil de maker hiermee overbrengen aan de kijker?

Door deze vragen te stellen, kom je te weten wat er allemaal schuilgaat in een beeld. Eenmaal je dit allemaal overlopen hebt, dan weet je of dit kan passen in jouw klas. Blijf steeds neutraal en denk goed na over hoe je dit kadert in jouw les.

Dit heb je nodig

Bekijk onderstaande video: je vind 6 voorbeelden en 9 fragmenten die deze vragen beantwoorden. 

Op zoek naar andere beeldfragmenten? Neem dan zeker een kijkje in het Archief voor Onderwijs.

Een initiatief van: Mediawijs , Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA)

Licentie: Naamsvermelding, NietCommercieel, GelijkDelen

Gelanceerd in 2016