Cyberkrak

Educatief pakket

Wat zijn persoonsgegevens? Wat is een sterk wachtwoord? Wat is een scam en wat niet? Ook kinderen leren best al wat weetjes over hoe ze veiliger online kunnen zijn.

Voor kinderen van 10 tot 12 jaar. Voor in de klas of daarbuiten.

Cover handleiding cyberkrak

Met deze escape game over cybersecurity leren kinderen van 10-12 jaar spelenderwijs hun gegevens en accounts veilig te houden online.

Wat komt er aan bod

De escape game start met een video van Ketnet-wrapper Lee. Daarna krijgen de kinderen in aparte groepen verschillende puzzels aangereikt:

  • Puzzel 1: Ontgrendel de tablet
  • Puzzel 2: Het sterkste wachtwoord
  • Puzzel 3: Persoonlijke gegevens
  • Puzzel 4: Scam of niet?
  • Puzzel 5: Het kabeldoolhof
  • Puzzel 6: Wie heeft de code?

Wil je graag weten aan welke eindtermen, minimumdoelen en mediawijze doelen je werkt door aan de slag te gaan met deze escape game?

Zo gebruik je de tool

  • De escape game duurt ongeveer 45 minuten.
  • De presentatie helpt jou als begeleider met het verloop van de escape game.
  • Het spel start met de video van Ketnet-wrapper Lee die opgesloten zit in de bezemkast en hulp nodig heeft om eruit te geraken. 
  • Verdeel de groep in vier groepen (van ongeveer vier kinderen). De groepen starten met puzzel 1 en na het oplossen van elke puzzel deelt je de volgende puzzel uit. Bij de laatste puzzel stuurt de groep samen een mailtje om de eindcode te bemachtigen.
  • Het spel eindigt met de eindvideo van Ketnet-wrapper Lee.
  • De raadsels zijn optioneel
  • Door de nabespreking leggen de kinderen de link met het thema cybersecurity en onthouden zo beter wat ze hebben geleerd tijdens het spel.

Dit heb je nodig

Bekijk ook

Meer tools
  • Lessenreeks Slim op het internet Educatief pakket

    Lessenreeks Slim op het internet

    Maar hoe mediawijs zijn 10-12 jarigen? Weten ze wat een veilig wachtwoord is? Herkennen ze de reclame die hun favoriete influencer maakt? Met deze reeks van 10 lessen leert De Schaal van M kinderen uit de 3e graad lager onderwijs meer over mediawijze thema's.

  • Publi Ville: online games over reclamewijsheid Educatief pakket

    Publi Ville: online games over reclamewijsheid

    Publi Ville is terug! Vanaf nu in een digitale versie met een reeks leuke minigames die je klassikaal of in groep kan spelen. Ideaal om in de tweede of derde graad op een leuke manier les te geven over reclamewijsheid.

  • Is het echt zo? Educatief pakket

    Is het echt zo?

    Spelenderwijs nieuwswijs worden? Dat kan met Is het echt zo. Aan de hand van 4 Ketnetvideo’s, klas debatten en minigames ontdekken kinderen hoe nieuws wordt gemaakt. Aan het einde van de rit kunnen ze kritisch over informatie nadenken.