Waarom is digitale inclusie belangrijk?
Niet iedereen is digitaal helemaal mee. Zo heeft 39% van de Belgische bevolking slechts zwakke digitale vaardigheden en maakt 7% nooit gebruik van het internet. Projecten en initiatieven rond digitale inclusie kunnen digitale uitsluiting helpen voorkomen. Een must, want dat laatste is allesbehalve een goede zaak.
Wat als digitale inclusie faalt?
Steeds meer dienstverlening, publiek en privaat, verschuift naar het digitale domein. Soms maar voor een deel, maar vaak ook volledig. Voor wie digitale drempels ervaart, kan het daardoor moeilijk worden om nog kwalitatieve toegang te hebben tot bepaalde diensten.
Niet iedereen kan bijvoorbeeld zomaar …
- zijn kind op een website inschrijven voor een kamp
- online bankieren
- het e-loket van de stad of gemeente gebruiken
- een routeplanner raadplegen
- bus- of treinuren opzoeken in een app
- openingsuren googelen
- een online vertaaltool gebruiken
Digitale uitsluiting kan ook andere vormen van uitsluiting veroorzaken of versterken. Denk aan sociale uitsluiting of een gebrek aan kansen op de arbeidsmarkt. Digitale inclusie is dus van groot belang als we willen dat iedereen ten volle kan deelnemen aan de samenleving.