Wat is reclame?

Dit artikel is deel van Reclame?Wijs!

Reclame bestaat al véél langer dan je misschien zou denken. Zo zijn er in de ruïnes van Pompeii al een reclamebord teruggevonden die stammen uit de tijd van de Romeinen. Maar wat is reclame nu precies? En hoe verschillen de reclameboodschappen van vandaag met dat eeuwenoude bord uit Pompeii?

De definitie van reclame

De Nederlandse Stichting Reclame Code (vergelijkbaar met de Belgische Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame) omschrijft reclame als volgt:

"Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden."

Met andere woorden: elke boodschap die een dienst of product aanprijst tegen een vorm van betaling, is een reclameboodschap. Of dat nu online of offline gebeurt, en of je dat als consument nu doorhebt of niet. 

Kan je zelf reclame maken?

Iedereen kan reclame maken! De voorwaarde is wel dat je er ook iets voor terugkrijgt. Het hoeft dan niet per se over geld te gaan: een adverteerder kan je bijvoorbeeld ook een cadeaupakket aanbieden met gratis producten.

Reclame: vandaag vs vroeger

Niet zo lang geleden ontdekten archeologen een schildering in het oude Pompeii, waarop een schaars geklede nimf stond afgebeeld. Het bord hing boven een fastfoodketen en was bedoeld om klanten naar binnen te lokken. Hét bewijs dat reclame al veel langer bestaat dan vandaag.

een muurschildering in Pompeii.
Bron: Live Science.

Ook nu nog vind je advertenties die veel weg hebben van dat reclamebord uit Pompeii. Maar er zijn er ook die daar in de verste verte niet op lijken. Dat heeft veel te maken met de komst van het internet, waardoor heel wat reclameboodschappen nieuwe kenmerken hebben gekregen.

Vandaag is reclame vaak:

  • Interactief. Als consument word je betrokken bij de reclameboodschap. Zo kan je bijvoorbeeld iets winnen als je een foto of filmpje deelt op sociale media, of je kan een spelletje spelen waarin een product de hoofdrol speelt.
  • Geïntegreerd. Reclame hoeft niet per se los te staan van andere media-inhoud. Een flesje frisdrank dat wel héél vaak in beeld komt tijdens je favoriete vlog? Ook dat kan reclame zijn!
  • Gepersonaliseerd. Cookies op het internet houden je zoek- en surfgedrag bij. Daardoor kunnen adverteerders je gerichte advertenties tonen, die passen bij je interesses.
  • Gefocust op entertainment. De online wereld heeft ons een extra bron van entertainment aangereikt. Reclameboodschappen passen zich daar graag aan aan. Flitsende filmpjes met een sterke verhaallijn: we kijken er graag naar … en we praten erover met anderen. Score!

9 (on)opvallende vormen van reclame

De online wereld dwingt reclamemakers om op zoek te gaan naar originele manieren om consumenten te bereiken. En dat lukt! Ontdek 9 nieuwe, (on)opvallende vormen van reclame. Lees meer. 

Gepubliceerd op 24 maart 2022