9 (on)opvallende vormen van reclame

Dit artikel is deel van Reclame?Wijs!

Adverteerders zijn continu op zoek naar nieuwe manieren om consumenten te bereiken. Niet per se omdat ze dat leuk vinden, ook gewoon omdat het moet: het internet heeft onze tijdsbesteding veranderd en dwingt reclamemakers om daarin mee te gaan. Dat brengt heel wat nieuwe, soms onopvallende vormen van reclame met zich mee. Ontdek ze hier. 

Influencers zijn mensen met veel volgers op sociale media. Vaak hebben ze een expertise of interesse in een specifiek domein (bv. mode, fitness, games, …), waardoor ze ook veel invloed hebben op hun volgers. Zo kunnen ze impact hebben op de attitudes, het gedrag, de opinies en de aankoopbeslissingen van hun volgers.

Reclamemakers geven influencers geld of gratis producten om hun merk te promoten met foto’s en filmpjes op sociale media. Deze vorm van reclame is vaak moeilijk te herkennen, omdat de boodschap niet rechtstreeks van de reclamemaker komt. Meer weten hierover? Lees dan zeker dit artikel over influencer marketing.

Advergames zijn gratis spelletjes waarin een merk of product de hoofdrol speelt. Je kan bijvoorbeeld punten scoren door ontbijtgranen te vangen. Op die manier kijk je langdurig naar het merk of product, in een leuke en interactieve context.

Het verschil met gewone spelletjes is niet altijd duidelijk, waardoor je soms niet beseft dat het om een advergame gaat. Weet daarnaast dat advergames zich vaak richten op kinderen en daar ook informatie over verzamelen, zoals hun leeftijd of naam.

Soms zie je in een televisieprogramma, film of game heel duidelijk een product of merknaam verschijnen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een bepaalde auto die regelmatig voorbijrijdt in beeld. Vaak hebben adverteerders daar dan voor betaald: dit noemen we ook wel ‘product placement’. Bij games spreken we over ‘in-game advertising’.

Product placement kan je herkennen aan het PP-logo. Dit logo moet verplicht in beeld verschijnen aan het begin en einde van het programma, en na elke onderbreking. Product placement is niet hetzelfde als sponsoring: in dat geval komt er geen product of merk herkenbaar in beeld, maar wordt de naam van de sponsor gewoon op het einde vermeld.

Native advertising is een vorm van reclame die consumenten vooral niet mogen ervaren als reclame. Vaak gaat het om (online) artikels die in eerste instantie waardevolle informatie bevatten voor de lezers, in plaats van duidelijk een product of dienst te promoten. Dat laatste is natuurlijk ook het doel, maar bij native ads gebeurt dit altijd op een heel subtiele manier.

Op heel wat websites vind je banners terug: reclamebeelden die je bovenaan, aan de zijkant of ergens halverwege de pagina kan tegenkomen. Het kan gaan om statische afbeeldingen, maar ook om korte animaties. Wanneer je op een banner klikt, word je geleid naar een pagina met meer informatie over het product of het merk.

Heel vaak zie je bij een banner het label ‘advertentie’ staan, zeker op websites die zich richten op kinderen.

Ook op YouTube vind je verschillende vormen van reclame terug, waaronder in-stream advertenties. Deze advertenties staan ook bekend als pre-roll, mid-roll of post-roll ads en verschijnen voor, tijdens of na een video. Meestal kan je ze na enkele seconden ‘skippen’, maar dat is niet altijd mogelijk.

Een andere vorm van YouTube-reclame is in-search reclame. Deze reclameboodschappen staan bovenaan de zoekresultaten wanneer je bepaalde zoektermen ingeeft. Daarnaast is er ook in-display reclame: reclame die rechts boven gerelateerde video’s verschijnt wanneer je een filmpje bekijkt. Tot slot vind je ook op YouTube banners en influencer marketing terug.

Targeted advertising is een techniek die reclamemakers gebruiken om internetgebruikers gepersonaliseerde advertenties te tonen. De reclame die mensen te zien krijgen, is dan gebaseerd op hun zoek- en surfgedrag. Dat is mogelijk dankzij cookies: kleine bestandjes op je toestel, die bijhouden waar je online naar zoekt en welke websites je bezoekt. Sociale media gebruiken ook andere informatie, zoals je leeftijd of locatie, om je gerichte advertenties te tonen.

Bij zoekmachinemarketing betalen adverteerders om met hun website bovenaan de zoekresultaten te verschijnen wanneer iemand een specifieke zoekterm ingeeft. Doordat de website een prominente plaats in de zoekresultaten krijgt, zullen mensen er vaker op klikken. Er staat dan ook het label ‘advertentie’ bij.

Ook apps bevatten reclameboodschappen. Dat zie je vooral in gratis apps, waarbij reclame-inkomsten vaak de enige bron van inkomsten zijn. Sommige apps bieden de mogelijkheid om een reclamevrije versie aan te kopen.

Gepubliceerd op 24 maart 2022