Wat zijn serious games?

Dit artikel is deel van Gaming

Serious games zijn games die een ander doel hebben dan enkel en alleen ontspanning. Hoewel ze ook een hoge entertainmentwaarde hebben, werden ze in eerste instantie ontwikkeld om mensen iets aan te leren of om gedragsverandering teweeg te brengen.

3 voorbeelden van serious games

Deze 3 serious games geven goed weer wat zo’n game juist inhoudt:

Pulse!!

Pulse!! is een serious game bedoeld voor chirurgen in opleiding. Het spel omvat verschillende modules en cases die toelaten om je vaardigheden te oefenen op virtuele patiënten. Zo kunnen studenten in een veilige omgeving bijleren, zonder schade te berokkenen aan echte patiënten.

Assassin’s Creed: Origins Discovery Tour

Deze spelmodus van Assassin’s Creed, dat zelf een entertainment game is, neemt de vorm aan van een soort virtueel museum. In het spel kan je rondwandelen door het oude Egypte, aan de hand van een audiogids die je hier en daar een klein geschiedenislesje geeft.

Pacific

Pacific is een game die bedrijven gebruiken om werknemers managementvaardigheden aan te leren. Als speler krijg je te maken met een gestrande luchtballon, die je samen met je teamleden weer de lucht in moet krijgen. Goed leiderschap en teamwork zijn cruciaal om de opdracht te doen slagen.

Waarom ‘serious’ games?

Het woordje ‘serious’ in serious games verwijst naar de makers van dit soort games. Zo worden de spellen vooral ontwikkeld in ‘serieuze’ sectoren, zoals het onderwijs, de gezondheidszorg of overheidsinstanties.

Dat betekent niet dat de spellen zelf behoorlijk saai of droog zijn, integendeel: de sterkte van serious games zit hem namelijk in de funfactor. Als die niet hoog genoeg is, zal de game zijn doel missen. Mensen haken af wanneer het spel te saai is, waardoor ze niets zullen bijleren of hun gedrag niet zal veranderen.

Serious games vs gamification

Serious games zijn niet hetzelfde als gamification. Bij beide worden de voordelen van games volop benut, maar dan op een andere manier. In het geval van gamification bevat een product of proces een aantal spelelementen, zodat mensen zich meer betrokken voelen. Serious games zijn eerder volwaardige games, met een duidelijk begin en einde.

Wat is het nut van serious games?

Steeds meer organisaties en bedrijven maken vandaag gebruik van serious games, soms als aanvulling op en soms ter vervanging van traditionele leermiddelen. Met goede reden, want serious games bewijzen op verschillende vlakken hun nut:

Mensen gamen graag. Games houden ons in de ban door de manier waarop ze zijn opgebouwd, het verhaal dat ze vertellen en hun interactief kantje. Ook helpt het dat games ons voortdurend belonen voor ons gedrag. Serious games motiveren spelers dan ook om bezig te zijn met de materie.

Onderzoek toont aan dat serious games de ontwikkeling van kennis of vaardigheden makkelijker kunnen maken. Daarvoor zijn verschillende verklaringen mogelijk. Enerzijds zijn spelers meer betrokken bij de materie. Anderzijds gaat gamen vaak samen met positieve emoties, die de leerervaring bevorderen.

De virtuele omgeving van games biedt heel wat mogelijkheden die niet altijd vanzelfsprekend zijn in de echte wereld. Denk terug aan het voorbeeld van Pulse!!, waarbij chirurgen in spe kunnen oefenen op virtuele patiënten. Fouten hebben geen gevolgen, waardoor je zorgeloos kan bijleren.

Gepubliceerd op 30 juli 2021