Mediacoach Onderwijs 2022-2023

Mediacoach Onderwijs is een opleiding voor leerkrachten en andere onderwijs professionals tot Mediacoach. Een Mediacoach verdiept zich in de digitale en mediawijze wereld. Met jouw brede kennis ben je het aanspreekpunt en de coach voor collega’s voor alles wat betreft digitale media en mediawijsheid in jouw organisatie. Lees meer over de Mediacoach opleiding.

We plannen in het schooljaar '23-'24 een opleiding, meer informatie volgt. Laat je gegevens achter in onze interesselijst en dan contacteren we jou.

Praktische informatie

Datum

donderdag 15 september 2022
donderdag 15 juni 2023

Prijs

Brussel 390 euro

Antwerpen 390 euro

Gent* 250 euro (nog enkel plaatsen beschikbaar voor scholen uit de provincie West-Vlaanderen)  

*West-Vlaamse scholen kunnen dankzij de steun van provincie West-Vlaanderen inschrijven aan een kortingstarief van 250 euro. Scholen die niet in aanmerking komen voor een korting kunnen niet inschrijven voor het traject Gent.

Locatie

Brussel of Gent

(Antwerpen en Gent voor Gentse scholen zijn volzet)

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs

Leerkrachten secundair onderwijs

Pedagogisch ondersteuners

Ben je leerkracht in het buitengewoon onderwijs? Dan schrijf je je best in voor de opleiding Mediacoach Jeugdhulp.

Data & locatie Sessies

Brussel 15/9

Sessie 1: Wat is mediawijsheid + inspiratie

In de eerste inleidende sessie ontleden we het concept ‘mediawijsheid’. Aan de hand van het Mediawijs Competentiemodel belichten we de verschillende aspecten van mediawijsheid. Daarnaast krijg je de basisprincipes mee om als coach aan de slag te gaan in jouw organisatie. Tot slot inspireren we je met praktische voorbeelden van succesvolle mediacoach projecten. Zo ga je naar huis met veel inspiratie voor jouw eigen project! 

Brussel 6/10 

Antwerpen 20/10

Gent 27/10

Sessie 2: Mediagebruik

Welke rol spelen (digitale) media in de leefwereld van kinderen en jongeren? Onderzoeken zoals Apestaartjaren en MediaNest cijfers geven ons daarin een inzicht. We bekijken ook wat die cijfers voor jouw werk en jouw organisatie betekenen. We verkennen een aantal digitale tools die jouw educatieve werking kunnen versterken. In het tweede dagdeel verdiepen we ons in cyberpesten of sexting. Tegen deze sessie heb je een eerste idee voor je project en maak je kennis met jouw persoonlijke coach.

Brussel 10/11 

Antwerpen 17/11

Gent 24/11

Sessie 3: Sociale media en digitale inclusie

In deze sessie inspireren we je over het potentieel van sociale media als communicatietool. Ontdek met welke aanpak je jouw publiek op de populairste kanalen het beste bereikt en hoe je er zelf efficiënt mee werkt. Daarnaast verdiepen we ons in digitale inclusie. Wat is het, wat betekent dit voor jouw doelpubliek en hoe kan je zo inclusief mogelijk werken? Tot slot zijn we alert om digitaal te balanceren op persoonlijk vlak, met je doelpubliek en je collega’s. 

Brussel 1/12 

Antwerpen 8/12

Gent 15/12

Sessie 4: Productie

Welke rol spelen 'influencers' in de (jongeren)cultuur en hoe kan mediacreatie sociale verandering teweegbrengen? In deze sessie belichten we de creatieve aspecten van mediawijsheid. Je leert meer over het wettelijk kader van auteurs- en portretrecht, staat stil bij wat dit betekent voor kinderen en jongeren én voor jouw organisatie. In de namiddag gaan we concreet aan de slag met creatieve tools in een aantal keuzesessies.

Brussel 12/1 

Antwerpen 19/1

Gent 26/1

Sessie 5: Privacy (+ intervisiemoment)

We zitten in het midden van het traject, dus tijd voor intervisie van jouw project. Je verdiept je in je coaching skills of scherpt ze verder aan, zodat je projectidee nog sterker wordt en je blijvend mensen kan aanspreken en motiveren. In de namiddag zoomen we in op privacy. Hoe kan je jouw doelgroep bewust maken van privacy? Hoe evolueert privacy in een snel digitaliserende context? Welke privacystrategieën kan je hanteren? En wat zijn de persoonlijke en maatschappelijke aspecten van privacy? 

Brussel 2/2 

Antwerpen 9/2

Gent 16/2

Sessie 6: Nieuws en reclame

We duiken in de wereld van nieuwswijsheid. Welke impact hebben digitale media op (fake) nieuws? Hoe ga je hier educatief mee aan de slag? We presenteren inzichten en demonstreren verschillende educatieve tools waarmee je kan werken aan het stellen van kritische vragen, beter leren kijken naar beelden, (mis)leidende boodschappen en de rol van emoties. Hierna focussen we ons op reclame(wijsheid). We verkennen daarbij nieuwe vormen van reclame en hoe je jouw doelgroep hiermee kan leren omgaan. In de namiddagsessie bieden we verschillende keuzeworkshops aan rond de thema’s datawijsheid, haatspraak en nepnieuws.

Brussel 2/3

Antwerpen 9/3

Gent 16/3

We nemen een volledige dag om ons te verdiepen in computationeel denken. We staan stil bij de basisprincipes, verkennen materiaal en geven je met verschillende workshops veel inspiratie om rond dit thema te werken in jouw klas.

Brussel 20/4

Antwerpen 27/4

Gent 4/5

Sessie 8: Media en spel

We starten de voormiddagsessie met 'Virtual en augmented reality'. Tijdens deze sessie leer je wat het is en ga je er actief mee aan de slag. Je verkent een aantal apps op maat. Na het actief experimenteren koppelen we terug naar jouw praktijk. Hoe kan je virtual reality inzetten in de klas? Welk materiaal heb je hiervoor nodig? In de namiddag maak je kennis met jouw projectbegeleider en zet je de eerste krijtlijnen voor jouw project uit. Vervolgens duiken we verder in het thema ‘Media en spel’ met enkele keuzesessies. 

Brussel 11/5 

Antwerpen 25/5

Gent 1/6

Sessie 9: Jurymoment

Vandaag presenteer je jouw project voor de jury. De jury beoordeelt of je slaagt als mediacoach. Daarnaast snuif je ook inspiratie op door voorstellingen van je collega’s mee te volgen.

Brussel 15/6

Sessie 10: Afstudeerdag

Vandaag studeer je af als mediacoach en ontvang je je competentiedocument. Daarnaast grijpen we ook de kans om je nog actuele mediawijze inspiratie mee te geven als kers op de taart van de opleiding.