Nieuws in de Klas dag 2025

Kalender

Hoe behandel je maatschappelijke thema’s zoals gender, klimaat, armoede en oorlog in de klas? En hoe help je jongeren kritisch nadenken over het nieuws? Tijdens de Nieuws in de Klas Dag ontdek je hoe je actuele, maatschappelijke en soms gevoelige thema’s bespreekbaar maakt. Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden, workshops en straffe sprekers. Ontdek tools om actuele thema’s in je lessen te integreren, en maak van je klas een plek waar jongeren zich gehoord en uitgedaagd voelen.

Praktische informatie

Datum

donderdag 16 oktober 2025

Uur

9u-16u

Prijs

25 euro (incl. btw)

Deze deelnameprijs dekt de prijs voor de locatie en lunch.

Je kan kosteloos annuleren tot en met woensdag 8 oktober.

Annuleer je later, dan betaal je de volledige inschrijvingsprijs.

Locatie

Herman Teirlinckgebouw

Havenlaan 88

1000 Brussel

 

Hoe kan je deze locatie bereiken?

Doelgroep

Leerkrachten lager en secundair onderwijs.

Programma

09u00 - 09u30

Onthaal

09u30 - 10u00

Welkomstwoord 

10u00 - 11u00

Keynote: Lectrr - We mogen niks meer zeggen?

11u00 - 11u15

Pauze

11u15 - 12u30

Keuzesessie 1

12u30 - 13u30

Lunch

13u30 - 14u30

Keuzesessie 2

14u30 -14u45

Pauze

14u45 - 16u00

Keuzesessie 3

Keynote

Cartoonist Lectrr (Steven Degryse) start de dag met zijn keynote over vrije meningsuiting, humor en censuur. Verwacht geen saaie powerpoint maar een hilarische voormiddag met een rasverteller, die open vertelt over zijn ervaringen met doodsbedreigingen, haatmail, de nasleep van Charlie Hebdo én de diplomatieke rel die hij veroorzaakte met China …

Keuzesessie 1

Welke boodschap schuilt er achter emoji’s? Meestal is die duidelijk: plezier of verdriet delen met smileys of andere symbolen. Maar in sommige subculturen krijgen emoji’s een dubbele lading en worden ze ingezet om haatdragende of ideologische boodschappen te verspreiden. Denk maar aan de populaire Netflix-serie Adolescence. In deze sessie ontrafelen we de verborgen betekenis van haatsymboliek, leren we zulke symbolen herkennen en bekijken we hoe je er in de klas mee omgaat.

De sessie wordt begeleid door Textgain.

Sociale media kunnen heel leuk zijn en vele tieners maken hier gebruik van. Maar soms is het ook even schrikken als je merkt wat tieners allemaal online te zien krijgen of hoe ze met elkaar omgaan. Algoritmes brengen de ene na de andere stereotiepe boodschap bij hen binnen. Maar hoe ga je hier als opvoeder mee om? In deze interactieve workshop hebben we het over hoe je als opvoeder tieners kan ondersteunen wanneer ze te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag, stereotypering en haatspraak op het internet. We wisselen ervaringen uit en gaan op zoek naar concrete tips.

De sessie wordt begeleid door Furia, en heeft slechts een beperkt aantal plaatsen.

Stip je de actualiteit niet alleen graag aan in je klas, maar maak je er liefst ook een leermoment van? Dan is de ThinkTank-kaartenset een mooie aanvulling op jouw lessen! Deze kaartenset is een werkvorm bij de Uitgeklaard-collecties van Het Archief voor Onderwijs. De kaartenset spoort je leerlingen aan om samen problemen uit te pluizen, oorzaken te herkennen en te brainstormen over oplossingen. Benieuwd hoe dat er in de klas aan toe gaat? Klap je laptop open, steek je oortjes in, en ga zelf aan de slag met deze werkvorm.

De sessie wordt begeleid door Het Archief voor Onderwijs. Het lesmateriaal bij deze sessie is gratis beschikbaar via het Archief voor Onderwijs.

Als leerkracht wil je je lessen zo relevant mogelijk maken. Maatschappelijke thema’s vormen daarvoor een dankbaar aanknopingspunt. Je leerlingen (her)kennen de onderwerpen en zijn daardoor vaak extra gemotiveerd om erover bij te leren. Maar hoe integreer je maatschappelijke thema’s in je lessen?

Eerst ontdek je wat die thema’s precies inhouden, en daarna leer je werkvormen kennen die helpen verbanden te leggen: nieuwsfeiten zijn zo niet langer losse ‘weetjes’, maar kansen om jouw leerlingen aan het denken te zetten. Tenslotte krijg je methodieken aangereikt over hoe je een onderwerp vanuit verschillende perspectieven kan belichten, zodat er begrip kan ontstaan voor iemand die er anders over denkt.

De sessie wordt begeleid door Djapo.

Onder begeleiding van een filosoof en een podcastmaker stappen Brusselse kinderen en jongeren in de voetsporen van Socrates en gaan ze in dialoog over grote vragen die hen bezighouden: Kunnen koningen niet gewoon met elkaar vechten zonder andere mensen ermee lastig te vallen? Hoe weet je of iemand te vertrouwen is? Waarom doden mensen elkaar? Waarom is er oorlog?

De focus ligt niet op pasklare antwoorden, maar op gezamenlijk kritisch onderzoek. Daarbij schuwen we de controverse niet: kinderen en jongeren worden uitgedaagd om met geldige argumenten in dialoog te gaan, ook over moeilijke thema’s.

Radio Socrates laat kinderen en jongeren als rolmodel aan het woord. We laten zien dat zij op een verbindende en kritische manier kunnen spreken en denken over gevoelige onderwerpen zoals migratie, oorlog of seksuele identiteit, als je hen een vrije ruimte biedt waarin ze respectvol en kritisch van mening leren verschillen. Tegelijk willen we leerkrachten, ouders en opvoeders stimuleren om te luisteren naar hun ideeën en, net als Socrates, met hen in gesprek te gaan over wat er echt toe doet.

De sessie wordt begeleid door ExploRatio (Odisee).

Keuzesessie 2

Hoe kan je met je leerlingen rond nieuws en informatie aan de slag? Tijdens deze tafeltjesronde maak je kennis met een brede waaier aan lesmaterialen van Mediawijs en Nieuws in de klas – voor zowel lager als secundair onderwijs. Je kiest zelf bij welke tafeltjes je aansluit en ontdekt in korte tijd wat je meteen in je klas kan inzetten. Een ideale gelegenheid om frisse ideeën en inspiratie op te doen!

De sessie wordt begeleid door verschillende projectpartners van Nieuws in de klas.

In deze sessie gaan we actief aan de slag met een nieuw lespakket over online beïnvloeding en radicale trends. We nemen je mee in de opbouw en inhoud, maar vooral: we gaan samen enkele werkvormen uitproberen. Jouw ervaringen en feedback zijn daarbij onmisbaar, zodat we het pakket verder kunnen verfijnen en afstemmen op de klaspraktijk in het secundair onderwijs.

De sessie wordt begeleid door Mediawijs.

Keuzesessie 3

In deze interactieve training leer je hoe je jouw leerlingen samen kritisch laat denken over maatschappelijk relevante thema’s, vertrekkend vanuit beelden. Als bron gebruiken we beelden uit de expo van het Fotomuseum Antwerpen (FOMU), die uitnodigen tot dialoog en reflectie.

De sessie wordt begeleid door filosofisch gespreksleider Gideon Hakker.

Beelden zeggen soms meer dan duizend woorden… maar vertellen ze ook altijd de waarheid? In deze interactieve sessie duiken we in de wereld van visuele desinformatie. We onderzoeken hoe foto's en video's kunnen worden ingezet om een boodschap kracht bij te zetten, of om doelbewust te misleiden.

Tijdens de sessie maak je kennis met het VISAVIS-platform, een praktische tool waarmee je snel checkt of een afbeelding AI-gegenereerd is of een video uit z’n context werd gehaald. Verwacht inzichten, voorbeelden en hands-on oefeningen.

De sessie wordt begeleid door Mediawijs.

Hoe ziet de wereld eruit vanuit een ander perspectief? Wat is het effect van mijn gedrag op de ander? Wat is onze gedeelde grond, los van de verschillen aan de oppervlakte? En hoe kunnen we respectvol samenleven met iemand die anders denkt dan mij?

Een klasdialoog op basis van de socratische gespreksmethode en verbindende communicatie geeft jongeren de kans om respectvol en doordacht in gesprek te gaan over levensbeschouwelijke thema’s zoals zingeving, samenleven, rechtvaardigheid en identiteit. Tijdens de WaardenBurger-dialoog onderzoeken ze samen de kwaliteit van hun oordelen en argumenten. Daarbij staat niet alleen kritisch denken centraal, maar ook ‘waardendenken’: jongeren zoeken naar de gedeelde waarden achter (soms botsende) uitspraken en gedrag én worden gestimuleerd om verschillende perspectieven te verkennen en te begrijpen.

In deze workshop krijg je als leerkracht handvaten en gesprekstips om deze klasdialoog zelf te begeleiden.

De sessie wordt begeleid door ExploRatio (Odisee).

In deze workshop verkent socioloog Jonas Nicolaï de rol van humor als krachtig én kwetsbaar didactisch instrument. Humor is alomtegenwoordig in de leefwereld van jongeren en biedt unieke kansen om complexe of controversiële thema’s bespreekbaar te maken. Maar hoe zet je humor in zonder dat het geforceerd, ongepast of ‘cringe’ aanvoelt? Deze sessie biedt inzichten in hoe humor maatschappelijke kwesties kan verlichten, verdiepen of verharden. Aan de hand van voorbeelden van humorcontroverses, satire, taboes en culturele gevoeligheden verkennen we hoe humor functioneert als lens op spanningsvelden in de samenleving én in de klas.

Vertrekkend vanuit relevante onderwijstheorieën en wetenschappelijke inzichten over humor als expressievorm, communicatiemiddel en spiegel van maatschappelijke dynamieken reflecteert deze workshop op de mogelijkheden én grenzen van humor in onderwijscontexten. Verwacht een sessie die balanceert tussen lachen en leren, en concrete handvatten biedt om humor op een bewuste, kritische en veilige manier te integreren in je klaspraktijk.

De sessie wordt begeleid door Jonas Nicolaï.

Tijdens deze workshop toont Debateville wat debat nu net inhoudt, hoe het aansluit bij de leerdoelen en waarom het een meerwaarde kan bieden in je klas (taalvaardigheid, sociale vaardigheden, kritisch denken ...). We tonen hoe je met eenvoudige technieken een boeiende en toegankelijke debatcultuur creëert in jouw klas. Daarnaast ontdek je hoe je een veilige, constructieve sfeer schept en hoe je met moeilijke situaties om kan gaan. Tot slot ga je naar huis met enkele kant-en-klare interactieve werkvormen die je in de klas kunt inzetten. Want mondig maakt machtig!

Deze sessie wordt begeleid door Debateville.