OMG-Gameforum

Op 27 mei 2024 bundelen Mediawijs, Onderwijs Met Games, het Departement Onderwijs & Vorming (het Kenniscentrum Digisprong), De Ambrassade, het VAF Gamefonds, FLEGA en Video Games Federation Belgium hun krachten om de educatieve en gamesector met elkaar kennis te laten maken. De hele namiddag wordt gevuld met interessante sprekers, presentaties, het uittesten van games en de kans om een babbel aan te gaan met elkaar. 

Logo OMG-gameforum

Praktische informatie

Datum

maandag 27 mei 2024

Uur

12u30-19u

Prijs

Gratis, aanmelden verplicht.

Ten laatste eind maart kom je te weten of je interesse bevestigd is. Dan krijg je een bevestiging om je in te schrijven.  

Locatie

VAC Gent (Virginie Lovelinggebouw)

Koninklijk Maria Hendrikaplein 70

9000 Gent

De bereikbaarheid van VAC Gent kan je hier raadplegen.

Doelgroep

De onderwijssector, educatieve uitgeverijen, andere organisaties die aan educatie doen, jeugdwerk en de gamesector.

Programma

12u30

Verwelkoming met koffie

13u-14u30

  • Een introductie naar de plenaire sessie. 
  • Het onderzoek van European Schoolnet over games op school. 
  • BrainBugs en een praktijkvoorbeeld met de DataBuzz

14u30-14u50

Pauze 

Programma voor de gamesector 

 

14u50-16u30

  • De structuur van het onderwijs en de praktische toepassing hiervan op Smart Games
  • Het XR actieplan
  • JEF vzw: Het GAME ON medialab
  • VAF/Gamefonds + Smart Education @ Schools
  • KlasCement 

Programma voor de educatieve sectoren 

 

14u50-16u30

  • Cijfers over de gamesector en games bij jongeren 
  • Handbook for Teachers 
  • Gamekunde
  • 'Hoe wordt een game opgebouwd?' door Robby Clerebout 

Alle sectoren samen 

 

16u30-19u

Receptie met project- en thematafels: 

  • Thomas Waterzooi: Please, Touch The Artwork 2
  • BrainBugs
  • SmartGames
  • VAF + Smart Education @ Schools
  • KlasCement + XR actieplan
  • JEF vzw
  • Het European Schoolnet: Het is onze missie om de leden van onze ministeries van Onderwijs, evenals scholen, leerkrachten en relevante belanghebbenden bij het onderwijs in Europa te inspireren en te ondersteunen bij de transformatie van onderwijsprocessen voor de gedigitaliseerde samenlevingen van de 21e eeuw.

  • BrainBugs: BrainBugs ontwikkelt digitale serious games voor partners die een sociale, culturele, artistieke of educatieve opdracht uitvoeren. Ze zetten daarbij graag in op duurzame co-design en besteden veel aandacht aan digitaal welzijn, mediawijsheid en integriteit. Laat je alvast inspireren door de games die ze voor jeugdwerkorganisaties, beleidsmakers, musea of het onderwijs ontwikkelen.

  • De DataBuzz: ​De DataBuzz is een elektrische bus die met educatieve workshops over data naar Brusselse Nederlandstalige scholen en speelpleinen trekt. Dit project is een initiatief van de onderzoeksgroep SMIT aan de VUB, in samenwerking met de VGC.

BrainBugs en de DataBuzz sloegen de handen in elkaar om Brusselse leerlingen modules uit hun game aan te bieden. De vraag naar workshops over 'AI' is groot, en beide partijen geloven dat een op maat gemaakt aanbod het meest effectief is. Het aanbieden van de game in de ontwikkelingsfase maakt het mogelijk om deze aan te passen aan de behoeften van het doelpubliek.

  • De structuur van het onderwijs.

  • Het XR actieplan: Het XR-actieplan zet in op de professionalisering en verdere uitbouw van XR (Extended Reality) om de leereffecten in het technisch en beroepsgericht secundair onderwijs te ondersteunen. Het bestaat uit 4 acties die nauw met elkaar verweven zijn. De acties beogen: Laagdrempelig aanbieden van XR-materiaal (hardware en software) en het verhogen van de professionalisering van onderwijspersoneel door XR-gebruik en XR-toepassingen. Het Kenniscentrum Digisprong coördineert het XR-actieplan. Zij brengen de verschillende actoren samen en bewaken en monitoren de vooruitgang van alle acties.

  • Het GAME ON medialab (door JEF vzw): GAME ON is een reizend gamelab voor jongeren van 10 tot 18 jaar en hun begeleiding. Het reist naar acht verschillende locaties in Vlaanderen en Brussel en focust op het plezier van samen gamen en op sociaal relevante games.

  • Het VAF Gamefonds (Vlaams Audiovisueel Fonds) en Smart Education @ Schools:
    • Het VAF Gamefonds verleent financiële steun aan de creatie en promotie van videogames gemaakt door Vlaamse gamestudio’s. De nadruk ligt op de ontwikkeling van entertainmentgames, maar er zijn ook beperkte middelen beschikbaar voor de ontwikkeling van educatieve games en voor het aanpassen van bestaande games (die niet oorspronkelijk bedoeld waren voor het onderwijs) aan de Vlaamse klascontext.
    • Smart Education at Schools is een bottom-up innovatieprogramma in samenwerking met de Vlaamse Overheid. Leerkrachten uit het basisonderwijs, secundair onderwijs en volwassenenonderwijs kunnen via een jaarlijkse oproep een projectidee indienen dat didactische uitdagingen aanpakt met educatieve technologie. Geselecteerde ideeën ontvangen een subsidie van max. 75.000 euro en een looptijd van 1 jaar om een proof of concept te ontwikkelen i.s.m. bedrijven, kennisinstellingen…

  • KlasCement: Via KlasCement inspireren en ondersteunen onderwijsprofessionals en organisaties elkaar door hun lesmateriaal, praktijkervaring en vragen met elkaar te delen. Zo ontstaat een actief professioneel netwerk.
  • Enkele cijfers.

  • Handbook for Teachers: European Schoolnet (het netwerk van 34 ministeries van Onderwijs) en Video Games Europe hebben de handen ineengeslagen om de vijfde editie van Games in Schools te lanceren, een project dat erop gericht is leerkrachten in heel Europa te trainen in het gebruik van commerciële videogames als pedagogische ondersteuning in de klas. Het project is van start gegaan met een 6 weken durende MOOC (Massive Online Open Course) waarin leerkrachten de mogelijkheden, maar ook de uitdagingen van het integreren van games in ons lesgeven en leren onderzoeken. Er wordt ingegaan op onderwerpen als spelenderwijs leren, thematisch leren, sociaal en emotioneel leren, game design en er worden praktische voorbeelden gegeven van gaming tools en activiteiten die je in je dagelijkse lespraktijk kunt gebruiken.
    • In september lanceerden we het 2023 Handboek Games op school: Videogames gebruiken op school - richtlijnen voor succesvolle leerresultaten. Na een succesvolle terug-naar-school webinar met meer dan 130 leerkrachten, opvoeders en onderwijsbeleidsmakers, waar we bespraken hoe videogames in de klas kunnen worden gebruikt en hoe videogames inclusief onderwijs kunnen ondersteunen en leerlingen kunnen helpen essentiële (digitale) competenties te verwerven - een belangrijke doelstelling van het Europees Jaar van de vaardigheden - nodigen we je uit om deze uitgebreide gids te downloaden.

  • Gamekunde: Gamekunde is het platform voor leerkrachten, ouders en kinderen die op zoek zijn naar leuke en/of educatieve games. De gebruikte (console en mobiele) games zijn getest binnen een klascontext en garanderen een veilige leeromgeving. Daarnaast bieden we jullie ook een volledige lijst met kindvriendelijke games aan, om thuis verder te gamen.

  • Robby Clerebout: Robby Clerebout is sinds 2013 faculteitslid aan de afdeling gamedesign van LUCA School of Arts. Hij is gespecialiseerd in gameontwerp en storytelling en legt de link tussen games als systemen en games als ervaringen. Als onderzoeker en game designer werkte hij mee aan projecten zoals Plant Kingdom (een educatief bordspel voor kinderen dat de basisprincipes van een duurzame bostuin integreerde en veranderde met de seizoenen, in samenwerking met Nadine VZW), Friend Zone (een digitale escape room in Technopolis voor middelbare scholieren over de valkuilen van sociale media) en Hostilia (momenteel actief, een onderzoeksgroep die kijkt naar games om agressietrainingen in de gezondheidssector te versterken).
  • Thomas Waterzooi met het werk ‘Please, Touch The Artwork 2’.
  • BrainBugs
  • PlayRoom by SmartGames
  • VAF + Smart Education @ Schools
  • KlasCement + het XR actieplan
  • JEF vzw