Publi Ville: online games over reclamewijsheid

Educatief pakkettest

Kinderen zien overal reclame om hen heen. Vroeger vooral op tv, in het straatbeeld of in kranten en tijdschriften, maar vandaag ook online, bijvoorbeeld als ze gamen of filmpjes bekijken. Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met al die reclameboodschappen, zodat ze de controle behouden over wat ze nu écht denken en willen. Dat noemen we ‘reclamewijsheid’.

Voor 2e en 3e graad lager.

Tablet met daarop Publi Ville

De digitale versie van Publi Ville bestaat uit een reeks leuke minigames die je klassikaal of in groep kan spelen. Ideaal om in de tweede of derde graad op een leuke manier les te geven over reclamewijsheid.

Wat komt aan bod

Publi Ville bestaat uit zes games 

  • Rad van fortuin over logo's leren (her)kennen
  • Memory over merken, logo's en slogans
  • Swiper over reclame herkennen offline en online
  • Quiz over truukjes van reclamemakers
  • Debat over wat vind jij over reclame
  • Eindquiz over alle games heen

Van elk game bestaat

  • een makkelijkere 2-sterren versie voor de 2e graad 
  • een moeilijkere 3-sterren versie voor de 3e graad 

Dit laat het toe om te differentiëren in de klas.

Zo gebruik je het

Een game doorlopen (klassikaal of in groepjes) duurt ongeveer 20 minuten per game. Gebruik de bijhorende presentatie om elk thema met de klas te bespreken. In de handleiding staat per game achtergrondinfo voor de leerkracht.

Dit heb je nodig

Surf naar de website van De Schaal van M voor het materiaal van Publi Ville

Daar vind je ook

  • de handleiding voor leerkrachten
  • de website met minigames
  • de presentatie met alle correcte antwoorden
  • een overzicht van de mediawijze doelen en eindtermen