Waarom zijn influencers zo populair?

Dit artikel is deel van Sociale media

Influencers zijn voor velen vaste gezichten in het dagelijkse leven. Ze duiken op in je feed, delen hun leven via video’s en stories en bouwen bijna een persoonlijke band op met hun volgers. Waarom hebben ze zo’n sterke aantrekkingskracht op ons? En welke invloed heeft dat op keuzes, overtuigingen en gedrag?

Wat zijn influencers?

Een influencer is iemand met veel volgers op sociale media die regelmatig foto’s of video’s deelt. Vaak focussen influencers op een specifiek domein, zoals mode, fitness, voeding of games. Volgers vertrouwen op die expertise en kijken naar hen op. Door die voortdurende nabijheid ontstaat soms het gevoel van een persoonlijke band.

‘Echt’ en herkenbaar

Jongeren (maar ook kinderen en volwassenen) volgen influencers omdat ze dichtbij en authentiek lijken. Ze delen persoonlijke verhalen en spreken hun volgers rechtstreeks aan. Influencers gebruiken humor, beelden uit hun eigen leven en situaties die aansluiten bij wat jongeren meemaken. Dat maakt hen herkenbaar en geloofwaardig.

De invloed van influencers

Influencers worden niet voor niets zo genoemd. Ze kunnen letterlijk een grote influence of invloed hebben op hun volgers. Bijvoorbeeld door:

  • te bepalen wat als mooi, succesvol of normaal wordt gezien
  • trends te lanceren in mode, lifestyle, fitness of taalgebruik
  • meningen en overtuigingen te versterken of te sturen
  • bepaald gedrag te normaliseren of net te problematiseren
  • thema’s onder de aandacht te brengen, zoals mentale gezondheid of maatschappelijke kwesties
  • producten, merken of diensten aantrekkelijk te maken

Samenwerkingen met organisaties

Influencers met een groot bereik verdienen geld door samenwerkingen aan te gaan met merken en organisaties. Dat noemen we ook wel influencer marketing. Vaak gaat het om commerciële bedrijven. In dat geval moeten influencers vermelden dat ze betaald worden en dat het dus om reclame gaat. Maar dat gebeurt niet altijd.

Influencers en desinformatiecampagnes

Soms worden influencers ook ingezet om desinformatie te verspreiden. Zo betalen landen als Rusland of China soms Europese influencers om nepverhalen te delen en het vertrouwen in overheden te ondermijnen. Dat fenomeen heet Foreign Information Manipulation & Interference (FIMI): een vorm van hybride oorlogsvoering die sterk in opmars is. Ook jongeren worden daarbij getarget.

Gepubliceerd op 14 december 2025