Wat is phishing?

Dit artikel is deel van Cybersecurity

Phishing is één van de meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit. Slachtoffers van phishing worden opgelicht via online berichten of telefoontjes die hen aansporen om persoonlijke gegevens te delen of een andere actie te ondernemen.

Phishing: hoe werkt dat?

Als je het slachtoffer bent van phishing, word je benaderd door een oplichter die zich voordoet als een bedrijf, organisatie of andere instantie. Dat kan via e-mail, sms, instant messaging apps, telefoontjes of sociale media. Doorgaans is het de bedoeling van deze persoon om geld te ontfutselen.

Cybercriminelen die aan phishing doen, ‘vissen’ letterlijk naar je bankgegevens. Ze vragen je expliciet om informatie door te sturen of om op een foutieve link te klikken waar je vertrouwelijke gegevens moet invullen.

Wat met rare berichten van mensen die je kent?

Soms doen oplichters zich niet voor als een organisatie, maar wel als iemand uit je omgeving. Ze vragen je dan om een gunst (ofwel: geld). Dit noemen we ‘hulpvraagfraude’.

Hoe phishing herkennen?

Online oplichters gebruiken steeds sluwere technieken om je ervan te overtuigen dat je met een betrouwbare partij in contact staat. Gelukkig kan je jezelf beschermen tegen phishing door een aantal signalen te herkennen.

Onthoud ook dat elke legitieme organisatie (zoals je bank of de overheid) nooit via mail of telefoon om persoonlijke gegevens zal vragen.

Een voorbeeld van phishing via sms.

Help, ik ben gephisht!

Hebben oplichters je toch te pakken gekregen? Weet dan dat dit iedereen kan overkomen, ook als je goed op de hoogte bent van de gebruikte technieken en praktijken. Het is nu vooral belangrijk om snel te handelen:

  • Heb je je wachtwoord gedeeld? Verander dit dan zo snel mogelijk in een sterk wachtwoord. Ga ook na of je dit wachtwoord gebruikt voor andere accounts en pas alles aan.
  • Heb je een betaling gedaan of bankgegevens doorgegeven? Contacteer onmiddellijk je bank. Als er geld van je account is gehaald, kan je dit mogelijk terugvorderen. Neem ook contact op met Card Stop: zo kan je je bankkaart blokkeren en vermijden dat criminelen je rekening plunderen. Dien tot slot een klacht in bij de politie.
  • Waarschuw mensen in je omgeving. Schaam je niet over wat er gebeurd is: je bent écht niet de enige. Door je verhaal te vertellen aan vrienden en familie, kan je voorkomen dat dit ook anderen overkomt.
  • Meld het bericht. Via verdacht@safeonweb.be kan je frauduleuze berichten anoniem rapporteren. Zo kan je helpen om hier meer bewustzijn rond te creëren.

Ben jij vatbaar voor online oplichters?

Zou jij snel in een phishing-val trappen? Doe de test!

Gepubliceerd op 19 juli 2022