Slogans op affiches, reclamefilmpjes op televisie, memes op sociale media … Overal zien we boodschappen verschijnen om ons te overtuigen. Welke technieken gebruiken mensen om ons te overtuigen? En is dat per se negatief? Daarop biedt de EDUbox Overtuigen jongeren een antwoord.
Wat komt aan bod
De EDUbox bestaat uit 5 delen:
- een introductie over hoe reclamemakers, politieke partijen en politici ons proberen te overtuigen van hun boodschappen.
- theorie met filmpjes over wat propaganda is, wat de meest gebruikte overtuigingstechnieken zijn en hoe we misleidende boodschappen kunnen herkennen.
- een interactieve oefening waarbij de leerlingen creatief aan de slap met de posterapp: ze bedenken een campagne en ontwerpen een poster met de boodschap van hun eigen politieke partij om mensen te overtuigen.
- een checklist met 10 punten om schadelijke propaganda te onderscheiden van andere boodschappen.
- extra inspiratie
Zo gebruik je het
Je kan de EDUbox op 2 manieren gebruiken:
- online, als individueel leertraject
- fysiek, als zelfstandig groepswerk in de klas
In de klas heb je één EDUbox nodig per groepje van 3 à 5 leerlingen.
Duur: 2 lesuren
Dit heb je nodig
- Download de EDUbox hieronder.
- Gebruik de interactieve videoles (als individueel leertraject).
- Bekijk de handleiding voor leerkrachten mét een overzicht van de eindtermen.
- Bekijk de afzonderlijke filmpjes op de website van de VRT.