Zo bracht Volvo Trucks 79 digihelpers aan boord

Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker, ook in jobs waar dat vandaag nog niet zo aanvoelt. Dat beseffen ze ook bij Volvo Trucks in Gent, de grootste Volvo-truckfabriek ter wereld. Daarom krijgt elke arbeider er tegen 2026 een digitale identiteit en Microsoft-account. Om die omschakeling haalbaar en laagdrempelig te houden, zet Volvo digihelpers in die collega’s op de werkvloer ondersteunen. Lieve Baudewyn, Digital Transformation Lead bij Volvo Trucks, vertelt hoe ze dat aanpakken.

Wat is een digihelper?

Een digihelper is iemand die anderen helpt bij digitale vragen. Ook op het werk is dat geen overbodige luxe: 1 op de 3 werknemers in België heeft moeite met digitale toepassingen.

“Digihelpers ondersteunen collega’s om nieuwe, digitale manieren van werken onder de knie te krijgen. Ze helpen om een digitaal inclusieve werkplek te realiseren.”

Lieve, hoe kwamen jullie op het idee om digihelpers te introduceren in jullie organisatie?

Lieve: “Onze operatoren – de collega’s die dagelijks aan de productielijnen staan – hebben vandaag niet veel digitale vaardigheden nodig om hun job te doen. Maar dat betekent niet dat die vaardigheden er niet zijn. Net als in de bredere samenleving zijn er op dat vlak grote verschillen tussen onze werknemers. Als we nieuwe manieren van werken introduceren, moet ook wie minder digitaal vaardig is daar vlot mee aan de slag kunnen. We willen die mensen dan ook zo goed mogelijk begeleiden.

Daarom zijn we gestart met de werving en vorming van digihelpers in alle teams. Zij zullen collega’s ondersteunen bij de uitrol van de nieuwe Microsoft-accounts, en later ook bij elke digitale vernieuwing die impact heeft op hun werk.”

Hoe zijn jullie daar concreet aan begonnen?

Lieve: “Bij Volvo vertrekken we graag vanuit wat we zien en horen op de werkvloer. Daarom hebben we eerst verschillende rollen bevraagd over wat digitalisering op het werk moeilijk maakt en hoe een digihelperwerking er in de praktijk zou kunnen uitzien. We spraken zowel met operatoren als met hun leidinggevenden.

Die gesprekken leverden heel waardevolle inzichten op. Niet alleen voor het digihelpertraject zelf, maar ook over bredere thema’s zoals het gebruik van wachtwoorden in de fabriek en de toekomstige uitrol van de accounts.”

Wie werd er allemaal betrokken bij dit traject?

Lieve: “Nieuwe digitale manieren van werken slagen natuurlijk pas als iedereen mee is. Daarom hebben we een projectgroep samengesteld met collega’s uit verschillende afdelingen, zodat we de digihelperwerking goed kunnen organiseren en begeleiden. IT, HR, Communicatie, het Training Center, Volvo Personal Service en natuurlijk de operationele afdelingen Logistiek en Productie zijn allemaal vertegenwoordigd in die projectgroep.

Maar we hebben ook extern hulp gezocht. Voor de vertaling naar onze eigen context én voor de werving en vorming van digihelpers hebben we dankbaar gebruikgemaakt van de expertise van Mediawijs en District09.”

Kan je wat meer vertellen over die werving en vorming?

Lieve: “Nadat we de rol en verwachtingen van digihelpers scherp hadden gesteld, hebben we communicatiemateriaal ontwikkeld en een interne oproep gelanceerd via infoschermen, onze digitale nieuwsbrief en teamvergaderingen. Leidinggevenden werden vooraf goed meegenomen in het verhaal. De respons was opvallend positief: binnen enkele weken hadden we 79 digihelpers. één per team en per shift.

De opleiding, die we samen met Mediawijs en District09 ontwikkelden, duurt drie uur en vindt plaats tijdens de werkuren. De klemtoon ligt op coaching en communicatie, met oefeningen rond concrete cases zoals wachtwoorden, Teams en digitale tools die vandaag al in de fabriek gebruikt worden. Zo krijgen digihelpers meteen vaardigheden mee die ze later ook kunnen inzetten als er nieuwe digitale toepassingen bijkomen.

Het materiaal van Mediawijs was zo gebruiksvriendelijk dat ons Training Center de opleiding na twee sessies al zelf kon geven. Bij elke nieuwe digitale stap voorzien we uiteraard opnieuw een kort opleidingsmoment voor de digihelpers, zodat ze altijd mee zijn met wat er verandert.”

Sinds wanneer zijn jullie digihelpers aan de slag?

Lieve: “De eerste digihelpers werden in september 2025 geworven en opgeleid, maar hun rol groeit stap voor stap mee met de digitale stappen die we zetten. Omdat de meeste operatoren hun account pas in 2026 zullen krijgen en gebruiken, verwachten we dat de grootste piek aan hulpvragen dan pas zal komen. Toch wachten we niet tot 2026 om hen in te schakelen: we werken bewust in etappes.

Zo onderstunen digihelpers vandaag al bij bepaalde digitale handelingen binnen Volvo: de restauantbadge opladen via de app, een sterk wachtwoord instellen … Tijdens de uitrol van de accounts zullen ze collega’s vooral bijstaan met het aan- en afmelden en de nodige veiligheidsmaatregelen. Daarna zullen er druppelsgewijs nieuwe toepassingen bijkomen waarbij de steun van digihelpers waardevol zal blijken, zoals digitaal verlof aanvragen of online documenten indienen.”

Hoe en wanneer staan digihelpers klaar voor hun collega’s?

Lieve: “Het is de bedoeling dat digihelpers hun collega’s persoonlijk ondersteunen tijdens de werkuren. Vandaag vindt dit meestal plaats op vaste momenten tijdens teamvergaderingen, waarbij ze een korte uitleg aan de groep geven. Maar mensen kunnen ook individuele hulp krijgen, via kiosken die verspreid staan in de fabriek of via hun eigen smartphone.

Om tot een duurzame werking te komen, is het natuurlijk ook belangrijk dat onze digihelpers zichtbaar zijn in de organisatie en hun aanpak indien nodig kunnen bijsturen. We zorgen er dan ook voor dat iedereen op de hoogte is van hun bestaan en dat ze tips en informatie kunnen uitwisselen via hun eigen Teams-kanaal. Bij elke nieuwe stap in het project bekijken we samen wat de beste manier is om hen te betrekken en in te zetten. Zo blijven digihelpers een vaste, betrouwbare schakel in onze digitale evolutie.”

Ook een digihelperwerking opstarten?

Gebruik onderstaand materiaal om je traject in goede banen te leiden:

Gepubliceerd op 5 december 2025