Jongeren vs. volwassenen
Jongeren groeien op met een veelheid aan sociale media en apps: TikTok, Instagram, Snapchat, Discord, YouTube … Volwassenen volgen vaker Facebook of klassieke nieuwsmedia. Daardoor zien ze andere trends en andere boodschappen.
Jongeren creëren daarbij ook nog eens hun eigen taal, gevoed door games, muziek, memes of influencers. Dat maakt het soms moeilijk om elkaar te begrijpen. De kans bestaat dat beiden uit elkaar groeien en geen gemeenschappelijke taal meer vinden om te praten over hun (digitale) leefwereld. Zo blijven volwassenen in het duister tasten: wat zien jongeren online? Zit daar schadelijke content tussen? En welke invloed heeft dat op hen?
Waarom ziet niet iedereen hetzelfde?
De algoritmes van sociale media tonen content op basis van wat je bekijkt, liket of deelt. Kijk je naar een bepaald type video, dan krijg je automatisch meer van hetzelfde te zien. Zo bouwen platformen stap voor stap een gepersonaliseerde feed op, afgestemd op je interesses en eerdere keuzes.
Wie filmpjes bekijkt over ‘succesvol worden’ of ‘duurzaam leven’, krijgt al snel veel gelijkaardige content te zien. Wat begint als onschuldige of motiverende content kan daarbij gaandeweg verschuiven, zonder dat je het zelf merkt. Andere inhoud en perspectieven verdwijnen dan naar de achtergrond. Zo kan je in een filterbubbel belanden: een bubbel van eenzijdige informatie, soms met extreme of schadelijke ideeën.