10 mediaprofielen

Educatief pakket

Ben jij een rasecht mediabeestje dat overal aan wil snuffelen? Of hou je je liever schuil in het struikgewas? Wij goten de meest voorkomende manieren waarop mensen omgaan met media en digitale technologieën in 10 mediaprofielen. Ofwel: 10 mediadieren met elk hun eigen trekjes. Ontdek ze allemaal!

Cover mediaprofielen

Waarom 10 mediaprofielen?

Wil je werken rond digitale inclusie, dan is het belangrijk om een brede visie voor ogen te houden. Dat betekent onder meer dat je in je beleid en activiteiten rekening houdt met alle digitale profielen in je doelpubliek.

De 10 mediaprofielen helpen je om uit te zoeken hoe je eigen doelgroep omgaat met media, zodat je je project daar goed op kan afstemmen. Al is het natuurlijk ook altijd interessant om te ontdekken wat voor mediadier je zelf bent.

Ontdek alle mediaprofielen

De eekhoorn springt van de ene digitale activiteit naar de andere en ondervindt daarbij weinig problemen. Hij beschikt over voldoende kennis, vaardigheden en motivatie om digitale media te gebruiken. De eekhoorn probeert zoveel mogelijk digitaal te doen, maar heeft niet altijd een digitaal toestel ter beschikking (want dat toestel wordt soms gebruikt door een gezinslid). De eekhoorn krijgt maar weinig ondersteuning vanuit zijn netwerk, want veel mensen uit zijn omgeving zijn niet of weinig vertrouwd met digitale media.

De das vindt vlotjes zijn weg in de digitale wereld en gebruikt digitale media heel nauwgezet en grondig. Hij heeft weinig tot geen hulp nodig om nieuwe dingen aan te leren en biedt graag hulp aan anderen. De das is dus een groepsdier dat steeds op zoek is naar een fijne digitale gemeenschap met wie hij mediawijze kennis en -ervaringen kan delen. De das kan goed de voor- en nadelen van digitale media inschatten en tegen elkaar afwegen.

Het everzwijn is een digitale alleseter, maar ook een gewoontedier. Het everzwijn houdt het graag eenvoudig en verkiest makkelijke digitale activiteiten. Hij gaat niet snel op zoek gaan naar digitale uitdagingen, want hij staat kritisch tegenover nieuwe digitale activiteiten. Het everzwijn krijgt weinig hulp van anderen en moet zelf uitzoeken hoe alles in elkaar zit. Daarom is hij ook niet geneigd om anderen te helpen.

De vos is een echte plantrekker op digitaal vlak. Hij is doelgericht en kent de gevaren van digitale media, maar vreest ze niet. Om zelf media- of digitale inhoud te produceren is er nog een drempel, maar de vos leert snel. Hij ziet namelijk de vele voordelen in van media en is als het ware een digitale opportunist. De vos deelt graag zijn kunnen met anderen, maar krijgt zelf weinig hulp van z’n omgeving, omdat iedereen denkt dat hij zich wel vanzelf aan de situatie kan aanpassen.

De kat heeft zijn eigen idee over de digitalisering en staat eerder negatief en kritisch tegenover alles wat digitaal is. De kat wil niet afhankelijk zijn van digitale media en gebruikt het daarom ook weinig. Hij distantieert zich bewust, deelt zijn kritische ingesteldheid met anderen en wil zich ook niet laten helpen op technisch vlak.

Het konijn heeft schrik voor de digitale wereld en gebruikt het zo weinig mogelijk. Het dier voelt de druk van de digitalisering wel om zich heen, dus biedt maar weinig verzet als hij digitale media moet gebruiken. Hij doet het dan snel en weinig bedachtzaam en staat niet stil bij de voordelen die digitale media hem kunnen bieden. Er zijn niet veel mensen in zijn directe omgeving die het konijn kunnen helpen met het verkennen van de digitale wereld.

De ree is aanwezig op verschillende digitale netwerken, maar laat zich liever niet zien. De ree neemt geen risico's, dus (ver)koopt geen dingen online, noch maakt hij digitale inhoud. Bij het minste gevaar of risico gaat de ree terug offline. Gelukkig kan de ree wel op hulp van buitenaf rekenen.

De egel voelt zich overspoeld en bedreigd door de digitale wereld. Het gaat veel te snel en hij voelt zich hulpeloos. Hij gebruikt maar weinig digitale media omdat hij de juiste vaardigheden en kennis mist. De egel schiet snel in het defensief en houdt diegenen die hem willen helpen op een afstand. Deze digitale muur beschermt enerzijds tegen de digitale druk van buiten uit, maar maakt het anderzijds moeilijker om op digitaal vlak iets nieuws uit te proberen of bij te leren.

De beer heeft de nodige basisvaardigheden en -kennis en is sterk gemotiveerd om digitale media te gebruiken. Hij weet/kan net genoeg om niet met zich te laten sollen op digitaal vlak, maar hij doet ook niet meer dan wat nodig is. Want de digitale wereld blijft voor de beer een dagelijkse strijd. Telkens als hij – na veel oefenen – iets eindelijk onder de knie heeft, dient zich iets nieuws aan en kan hij weer van vooraf aan beginnen.

De wolf is op digitaal vlak heel lief en intelligent, maar wordt soms verkeerd begrepen. De wolf is sterk in de technische aspecten maar mist soms de communicatieve vaardigheden, waardoor hij mis begrepen wordt. Soms lijkt het alsof hij anderen niet wil helpen en ook zelf geen hulp nodig heeft. Nochtans helpt hij anderen digitaal graag uit de nood en laat zich ook helpen bij het ontdekken van nieuwe digitale activiteiten. De wolf gebruikt digitale media zowel privé als professioneel, is kritisch en heeft een goed zicht op de risico's en opportuniteiten van digitale media.

Wat is jouw mediaprofiel? Doe de test!

Ben je niet zeker welk mediadier het best bij jou past? Met de Mediaprofieltest kom je het snel te weten.

Aan de slag met de mediaprofielen

Hoe gebruik je de mediaprofielen in jouw organisatie? Ontdek 3 werkvormen om meer inzicht te krijgen in jezelf, je team of je doelgroep.

Licentie: Naamsvermelding, NietCommercieel, GelijkDelen