Lespakket online invloeden

Educatief pakket

Jongeren scrollen dagelijks door TikTok, Instagram, Snapchat, Discord ... Online werelden vol boodschappen, trends en subculturen die hen beïnvloeden zonder dat ze het altijd merken. Waarom zien ze bepaalde info wel en andere niet? Hoe sturen algoritmes wat ze geloven, kopen of delen? En waarom praat ineens iedereen over iets als '6 7'? 

Voor leerlingen van tweede en derde graad secundair onderwijs.

Mediawijs

Dit lespakket is beschikbaar vanaf het voorjaar van 2026. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Mediawijs.

Met dit lespakket ontdek je samen met je leerlingen hoe sociale media jongeren kunnen inspireren maar ook misleiden. Jongeren leren wat online beïnvloeding is, hoe online subculturen werken en hoe ze bewuster omgaan met wat ze zien, delen en beleven online. Daarbij komen ook belangrijke begrippen aan bod zoals algoritmes, echokamers, filterbubbels, en memes.

Wat komt er aan bod

Het lespakket bestaat uit twee delen:

  • Presentaties met voorbeelden en antwoorden
  • Methodieken die jongeren doen nadenken over online invloeden en hen aanzetten om hierover in gesprek te gaan

Je hoeft niet alle methodieken te gebruiken. Sommige zijn laagdrempelig en ideaal om mee te beginnen, anderen vragen meer tijd. De moeilijkheidsgraad kan je herkennen aan sterretjes: * is eenvoudig, *** is uitdagender.

Zo gebruik je het

  • Lees als leerkracht de handleiding en bijhorende artikels.
  • Doorloop de presentatie en methodieken met je klas.
    • Zet bij de methodieken het gesprek centraal. De richtvragen helpen je om het debat op gang te brengen.
    • Zorg ervoor dat leerlingen op een waardevolle manier hun ervaringen kunnen delen, andere perspectieven verkennen, en erover leren reflecteren.
    • Luister naar je leerlingen zonder oordeel te vellen.
  • Vul de werkbladen in met je leerlingen.

Dit heb je nodig

  • Download de handleiding voor leerkrachten en de presentatie met voorbeelden.
  • Download de bijhorende werkbladen voor leerlingen.

Dit lespakket focust op online invloeden en kan afzonderlijk gebruikt worden. Je kan het ook gebruiken naar aanleiding van de reeks Adolesence op Netflix. Bekijk binnenkort de verschillende afleveringen via Het Archief voor Onderwijs. We selecteerden verschillende fragmenten die je kan koppelen aan de methodieken uit het lespakket.  

Dit lespakket kwam tot stand in samenwerking met Meemoo, Pimento, WatWat, VRT, MoveMen, Djapo, Textgain en Netflix

  • Wat krijg je online te zien? En hoe beïnvloedt dat jou?

    Wat krijg je online te zien? En hoe beïnvloedt dat jou?

    Je online feed lijkt misschien een willekeurig samenraapsel van filmpjes, artikels en andere content. Maar wat er in die feed verschijnt, is allesbehalve toevallig. Algoritmes bepalen wat je te zien krijgt op sociale media, en beïnvloeden zo hoe je denkt, voelt en kijkt naar de wereld. En dat is vaak heel anders bij jongeren dan bij volwassenen.

    Sociale media
  • Wat moet je weten over online subculturen?

    Wat moet je weten over online subculturen?

    Online vind je talloze groepen of community’s rond gedeelde interesses en ideeën. Die online subculturen geven je een gevoel van herkenning en samenhorigheid. Tegelijk sturen ze mee je overtuigingen en de keuzes die je maakt. Vooral jongeren zijn daar erg vatbaar voor. Ontdek waarom online subculturen zo aanspreken en welke impact ze kunnen hebben.

    Sociale media
  • Zo praat je met jongeren over de invloed van sociale media

    Zo praat je met jongeren over de invloed van sociale media

    Jongeren zien online heel wat beelden, ideeën en meningen die hun denken en gedrag mee vormgeven. Soms zit daar ook minder onschuldige content tussen. Als leerkracht, ouder of opvoeder is het belangrijk om daar niet blind voor te zijn. Op welke signalen let je best? En hoe ga je het gesprek aan over de invloed van sociale media, zonder hen met de vinger te wijzen?