Mediaopvoeding: hoe betrek je ouders als professional?

Dit artikel is deel van Opvoeden in een digitale wereld

Van ouders tot professionals: mediaopvoeding is een taak van elke opvoeder in de omgeving van kinderen en jongeren. Krijg je hier als leerkracht of jeugdwerker veel vragen over van ouders? Of wil je hen meer betrekken en stimuleren om hun kinderen mediawijs te maken? Ontdek hoe je hen een duwtje in de rug geeft.

Begin bij jezelf

Het is net als in het vliegtuig: zet altijd eerst je eigen zuurstofmasker op, voor je een ander wil helpen. Probeer dus eerst je eigen inzichten in mediaopvoeding te verruimen en de vinger aan de pols te houden, zodat je ouders kan helpen om hetzelfde te doen. Dat kan op verschillende maniere

  • Ontdek wat er leeft bij kinderen en jongeren. Wat doet de jeugd allemaal op het internet? Hoe gaan ze om met sociale media? Waar zijn ze snel mee weg en wat vinden ze nog moeilijk? Stel vragen en kijk af en toe mee.
  • Probeer nieuwe games en hypes zelf uit. Verzamel je team en zoek samen uit wat er toch zo leuk is aan die game of hype. Zo kom je te weten hoe het werkt en kan je meepraten met de jeugd.
  • Volg lezingen, vormingen en workshops. Via het Mediamenu kan je als professional lezingen en inspiratiesessies volgen over het online leven van kinderen en jongeren.

Erken dat ouders met vragen zitten

Elke ouder voedt zijn kinderen anders op. Daarnaast is mediaopvoeding ook voor ouders die zelf helemaal ‘mee’ lijken te zijn met media niet altijd vanzelfsprekend. Probeer dus niet verbaasd of geërgerd te reageren als je overspoeld wordt door vragen van ouders.

Vertel hen in de eerste plaats dat ze zelf al mediawijzer zijn dan ze misschien wel denken. Volwassenen hebben bijvoorbeeld de vaardigheid om kritisch na te denken over media – iets waar kinderen nog wat hulp bij kunnen gebruiken. Ook hoeven ze heus niet alle antwoorden en oplossingen voorhanden te hebben. Bijleren kan altijd, ook samen met je kind!

Stimuleer een positieve houding

De online wereld zal niet snel weer verdwijnen. Veeleer dan kinderen weg te houden van media, kan je als opvoeder al die schermen maar beter omarmen. Laat blijken aan ouders dat ze al ver kunnen komen door simpelweg interesse te tonen. Door open vragen te stellen (zoals “Wat heb je vandaag ontdekt op het internet?”), ontdekken ze waar hun kind zoal mee bezig is. Zo’n positieve houding spoort kinderen ook aan om uit zichzelf naar hun ouders te stappen als ze met vragen zitten.

Benadruk dat media veel kanten hebben

Ouders zien schermtijd vaak als iets passiefs en eentonigs. Maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Kinderen kunnen op honderden manieren aan de slag met een scherm: zelf een filmpje maken en monteren, je leesvaardigheid oefenen via een app, een educatieve game spelen, … Je kan dus écht wel iets leren van een scherm!

Moedig ouders aan om hun kind op verschillende manieren te laten kennismaken met een scherm en daar ook zelf aan deel te nemen. Niks zo leuk en leerrijk als samen met je kind op ontdekking gaan. Is hun grootste zorg juist dat hun kind té veel met een scherm bezig is? Geef hen dan de tip mee om genoeg alternatieven te voorzien, zoals activiteiten met het gezin.

Reik tools en bronnen aan

Hoewel ouders vaak dezelfde zorgen hebben, heb je daarom nog niet altijd een pasklaar antwoord. Gelukkig zijn er een aantal tools en bronnen die hen verder kunnen helpen. Verwijs hen bijvoorbeeld door naar:

Gepubliceerd op 5 november 2021