Help, mijn (online) privacy is geschonden!

Dit artikel is deel van Online privacy

Heeft iemand je (online) privacyrechten niet gerespecteerd? Dan hoef je daar niet zomaar vrede mee te nemen. Als je privacy geschonden is, kan je verschillende dingen doen om je rechten te verdedigen.

Wanneer is je privacy geschonden?

Iedereen in ons land heeft recht op privacy. Dat betekent dat anderen niet zonder jouw toestemming gegevens over jou mogen verzamelen en verwerken. In de online wereld zijn er meerdere manieren waarop anderen inbreuk kunnen plegen op je privacy:

  • Iemand deelt zonder je toestemming een foto van jou op sociale media
  • Je wordt het slachtoffer van een datalek
  • Een webshop gebruikt je gegevens voor andere doeleinden dan waar je akkoord mee ging
  • Je school gebruikt ongevraagd beelden van jou in een promotiefilmpje voor de opendeurdag

Je rechten verdedigen in 3 stappen

Breng het bedrijf of de persoon die je privacy geschonden heeft daarvan op de hoogte. Verwijs hierbij naar je rechten volgens de AVG en vraag om je privacy te respecteren. Weet ook dat je altijd het recht hebt op gegevenswissing: je mag de andere partij vragen om alle gegevens die over jou verzameld werden, te verwijderen.

Hebben je inspanningen geen resultaat opgeleverd? Dan kan je aankloppen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: deze organisatie zet zich in voor je privacyrechten. De Gegevensbeschermingsautoriteit kan je helpen om meer informatie te verkrijgen bij de andere partij of een bemiddeling op te starten.

Als je ook met de hulp van de Gegevensbeschermingsautoriteit niet tot een minnelijke oplossing kan komen, is het een goed idee om een officiële klacht in te dienen. Ook dat kan bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: gebruik daarvoor het klachtenformulier. De Gegevensbeschermingsautoriteit zal je klacht onderzoeken en in jouw plaats een gerechtelijke procedure opstarten als je klacht terecht blijkt. Je kan ook altijd zelf naar de rechtbank stappen.

Gepubliceerd op 19 oktober 2022