Digitale uitdagingen in zorg en welzijn

Online patiëntendossiers, gezondheidsapps, artificiële intelligentie … Ook in de zorg- en welzijnssector doen steeds meer digitale tools en oplossingen hun intrede. Hoewel digitalisering heel wat voordelen oplevert voor professionals en hun patiënten of cliënten, vindt niet iedereen het makkelijk om die digitale verandering te omarmen. Ontdek hier waarom het belangrijk is om je medewerkers daarin te ondersteunen en hoe je dat als organisatie aanpakt.

Vragen over werken aan mediawijsheid en digitale inclusie in de zorg- en welzijnssector? Contacteer onze experten Davy Nijs, Karen Van De Ginste en Aurélie Vanderleene.

Photo by Alexander Sinn on Unsplash

Digitalisering in de sector

In sectoren die sterk inzetten op het menselijke aspect van de dienstverlening, zoals de zorg- en welzijnssector, is het niet altijd vanzelfsprekend om te werken met digitale tools en processen. De digitalisering in zorg en welzijn brengt dan ook een aantal uitdagingen met zich mee, zowel voor zorgmedewerkers als hun patiënten en cliënten.

Welke uitdagingen doen zich voor?

Een van de grootste uitdagingen in de sector is een gebrek aan digitale competenties bij zorgprofessionals. Er is vaak sprake van handelingsverlegenheid, te weinig knoppenkennis of een afschuifsysteem waarbij collega’s digitale taken overnemen. Ook duikt er soms weerstand op bij medewerkers ten aanzien van digitalisering. Gelijkaardige uitdagingen zien we bij patiënten en cliënten, die de nodige vaardigheden missen om bijvoorbeeld gezondheidsapplicaties te gebruiken of online een afspraak te maken. Dit kan de toegankelijkheid van de zorgverlening belemmeren.

Meer over de uitdagingen

Lees ook: Hoe ga je om met weerstand op de werkvloer?

“Vroeger moesten de dossiers achter slot en grendel zitten in de kast. Nu moeten we opletten dat ons scherm vergrendeld is, om zo de privacy te garanderen van onze cliënten.”

Het belang van digitale competenties

Goed ontwikkelde digitale competenties zijn essentieel voor zorgprofessionals. Niet alleen om hun job vlot en efficiënt te blijven uitoefenen maar digitale competenties maken het ook makkelijker om de vele mogelijkheden van digitale tools en oplossingen te benutten. Cliënten en patiënten hebben ook vaker digitale vragen. Van een betere zorgkwaliteit tot een besparing op tijd en middelen of zelfs meer werkgeluk: de voordelen van digitalisering zijn talrijk.

Ontdek alle voordelen

Lees ook: Welke digitale competenties zijn noodzakelijk?

Digistarters in je organisatie

Sommigen in je organisatie zullen makkelijker hun weg vinden in digitale toepassingen dan anderen. Mensen die moeite hebben om de snelle ontwikkelingen in de digitale wereld bij te houden en het gevoel hebben dat ze niet de nodige digitale vaardigheden hebben, noemen we ook wel digistarters.

Digistarters zijn niet alleen mensen die pas hun eerste stappen zetten in de digitale wereld. Ook wie al enige ervaring heeft kan op bepaalde momenten extra ondersteuning nodig hebben. Zo kan iemand in een bepaalde situatie een digistarter zijn, maar op andere vlakken digitaal heel sterk staan. Inzien wie welke ondersteuning nodig heeft, is cruciaal om de juiste hulp aan te reiken. Ontdek hoe je collega’s met minder digitale competenties kan herkennen en krijg tips om hen te begeleiden.

  • Digitale vaardigheden en mediawijsheid meten: een gids

    Digitale vaardigheden en mediawijsheid meten: een gids

    Hoe breng je helder in kaart hoe het staat met de digitale vaardigheden en mediawijsheid van individuen of organisaties? En hoe meet je of de digitale vaardigheden en het zelfvertrouwen van mensen ook effectief toenemen via digitale vaardigheidstrajecten of -trainingen?

    Mediawijsheid
  • Hoe kan je digistarters herkennen in je organisatie?

    Hoe kan je digistarters herkennen in je organisatie?

    Wil je de digitale competenties van je medewerkers vergroten? Dan moet je in eerste instantie herkennen of mensen op digitaal vlak wat hulp kunnen gebruiken. Ontdek op welke signalen je best let en kom meer te weten over mogelijke verklaringen waarom iemand digitaal minder vlot is.

    Digitale inclusie
  • Hoe kan je digistarters motiveren?

    Hoe kan je digistarters motiveren?

    Bang zijn voor verandering, weinig digitale competenties hebben, vasthouden aan de dingen die je kent en gewoon bent … Er zijn verschillende redenen waarom mensen het soms moeilijk vinden om digitalisering op het werk te omarmen. Wil je digistarters in je organisatie ondersteunen? Probeer dan in de eerste plaats hun motivatie te verhogen. Lees hier hoe je dat doet.

    Digitale inclusie

Wat kan je doen als leidinggevende?

Als leidinggevende is het je belangrijk om te bouwen aan een draagvlak. Dat doe je door medewerkers te inspireren om hun digitale competenties te versterken, maar ook door te bouwen aan een duurzaam beleid rond digitale competenties.

Digitale competenties versterken

Digistarters herkennen en bereiken is de eerste stap om de digitale competenties in je organisatie te versterken. Daarom kan het handig zijn om de digitale competenties in kaart te brengen. Maar om tot duurzame verandering te komen, is het ook belangrijk dat je medewerkers ook op lange termijn digitaal blijft prikkelen. Een digihelper op de werkvloer voor digitale vragen en een duurzaam beleid rond digitale competenties kunnen je helpen om die continuïteit te waarborgen.

Digitale competenties in kaart brengen

Door de digitale competenties van medewerkers in kaart te brengen, krijg je een realistisch beeld van de groeikansen en wie welke begeleiding nodig heeft om de digitale competenties te versterken.

Collega's digitaal prikkelen

Digitale prikkels zijn laagdrempelige en positieve digitale ervaringen die helpen om de interesse in de digitale wereld aan te wakkeren. Het aanbieden van digitale prikkels  in de werkcontext, kan een opstap zijn om aan digitale competenties te werken.

Een digihelper voor de collega's

Door digihelper als vast aanspreekpunt in je organisatie aan te stellen voor digitale vragen en ondersteuning, kunnen medewerkers hun digitale competenties voortdurend bijschaven. Deze persoon biedt ondersteuning aan in een veilige leeromgeving, met passende leermiddelen en extra aandacht voor digistarters.

Een duurzaam beleid creëren

Heb je al stappen ondernomen om de digitale competenties in je organisatie te versterken, maar merk je weinig resultaat op lange termijn? Met een duurzaam beleid rond digitale competenties spoor je je medewerkers aan om te blijven investeren in hun vaardigheden. Met deze strategische aanpak help je niet alleen je medewerkers, maar verhoog je ook de efficiëntie en kwaliteit van je organisatie. Ook leidinggevenden spelen daarbij een cruciale rol.

Zo werk je aan een duurzaam beleid

Lees ook: Wat is de rol van leidinggevenden?

Zo doen zij het?

Benieuwd hoe anderen het aanpakken? Laat je inspireren door enkele voorbeelden uit de praktijk.

podcast_shoot_yuri_andries.png

Handige tools

Meer tools
  • Beleidstool digitale inclusie - welzijn Educatief pakket

    Beleidstool digitale inclusie - welzijn

    Wil je werken rond digitale inclusie en mediawijsheid binnen je voorziening, maar weet je niet waar te beginnen? Deze beleidstool voor welzijnsvoorzieningen begeleidt je in 4 fasen naar een gedragen en duurzaam beleid rond digitale inclusie en mediawijsheid.

  • Draaiboek opleiding digihelpers in zorg en welzijn Educatief pakket

    Draaiboek opleiding digihelpers in zorg en welzijn

    Het draaiboek opleiding digihelper in zorg en welzijn is een praktische vorming die zorgmedewerkers ondersteunt om hun collega’s op te leiden tot digihelpers. Op deze webpagina vind je een uitgewerkt draaiboek, kant-en-klare presentaties en praktische materialen waarmee je aan de slag kan.

  • Starterspakket digihelpers op het werk Educatief pakket

    Starterspakket digihelpers op het werk

    Hoe ga je als werkgever aan de slag met digihelpers op het werk? Met welke taken en verwachtingen moet je rekening houden? En hoe communiceer je naar werknemers over de werking van digihelpers? Het starterspakket digihelpers op het werk biedt inspiratie en handvaten om digihelpers op de werkvloer in te schakelen.

  • Zelfscan digitale competenties voor zorg en welzijn Profieltest

    Zelfscan digitale competenties voor zorg en welzijn

    Tool

    De zelfscan digitale competenties voor zorg- en welzijnsmedewerkers geeft je inzicht in je huidige digitale competenties en waar er nog groeikansen liggen voor jou als zorgprofessional.

Meer weten?

  • Leuker Online, een Nederlandse gids die inhoud verzamelt en ontwikkelt in samenwerking met zorgprofessionals uit de zorgsector verstandelijke beperking.
  • Digivaardig in de zorg spant zich in om zorgorganisaties in Nederland meer bewust te maken van het knelpunt digitale vaardigheden.

Deze pagina is bedoeld voor alle medewerkers uit de zorg- en welzijnssector die werken met verschillende doelgroepen, zoals ouderen, kinderen en jongeren, mensen met psychische problemen, vluchtelingen, personen in revalidatie, palliatieve patiënten, mensen met een verstandelijke beperking en meer. Deze groepen krijgen begeleiding in uiteenlopende contexten, van ziekenhuizen en verzorgingshuizen tot thuiszorg, pleegzorg, jeugdhulp, opvangcentra, CAW’s, dagbestedingscentra ... en kwam tot stand in kader van het project Digivaardig in Zorg en Welzijn met steun van POD Maatschappelijke Integratie (DigiLab).