Alle bouwblokken op een rijtje
Ontdek hieronder alle bouwblokken voor een duurzaam e-inclusiebeleid. Bij elk bouwblok vind je een korte beschrijving en getuigenissen over inspirerende invalshoeken en projecten vanuit het werkveld e-inclusie.
Bouwblok 1: Hanteer een brede visie op e-inclusie
Een sterk digitaal inclusief beleid vertrekt vanuit een omvattende visie op digitalisering en de bijhorende kansen en valkuilen. Je moet dus heel wat factoren in rekening brengen, zoals verschillende perspectieven, verschillende profielen en verschillende competenties.
Bouwblok 2: Weet en meet wat je moet en doet
Een sterk en inclusief digitaal beleid baseer je op een gedegen kennis van de situatie van je doelgroep, hun noden en mogelijke kansen. Bevraag regelmatig hun noden en meet de impact en effecten van jouw eigen digitale initiatieven.
Bouwblok 3: Zet in op partnerschappen
Een duurzaam inclusief digitaal beleid realiseren kan je niet alleen: je hebt mensen nodig die een beleid kunnen maken over de domeinen heen, experten in uitsluiting, digitale geletterdheid, technologie, partners die je doelgroep effectief kunnen bereiken, financiering en infrastructuur ... Bundel de krachten in jouw stad of gemeente.
Bouwblok 4: Voorzie ondersteuningsnetwerken voor begeleiders
Veel begeleiders van digitaal uitgesloten groepen hebben wel een nauw contact met hun doelgroep, maar zelf weinig digitale kennis en vaardigheden. Ga daarom na hoe je vrijwilligers en personeel van scholen, verenigingen, sociale en jeugdorganisaties, gemeentelijke of stedelijke diensten en je eigen medewerkers kan inspireren op vlak van digitale geletterdheid en mediawijsheid.
Bouwblok 5: Zorg voor kwaliteitsvolle digitale toegang voor iedereen
Betaalbare en kwaliteitsvolle toegang tot hardware, software en internet is een basisvoorwaarde voor digitale inclusie. Dat gaat over meer dan ‘Is er een toestel, ja of nee?’ Er spelen verschillende factoren mee, zoals de kostprijs, de kwaliteit, het onderhoud en de nood aan aangepaste infrastructuur in functie van ieders situatie.
Bouwblok 6: Maak werk van digitale basiscompetenties
Al heb je toegang tot digitale toepassingen, dan moet je er nog mee aan de slag kunnen. Daarvoor heb je de nodige kennis (weten), vaardigheden (kunnen) en attitudes (houding, willen, durven) nodig. Dit gaat dus over meer dan technische 'knoppenkennis'. Wie offline sociaal en economisch kwetsbaar is, neemt die kwetsbaarheid mee in de online wereld. Je hebt daarom ook andere mediawijze competenties nodig om oplossingsgericht om te gaan met problemen, digitale inhoud (bv. een cv) te creëren, kritisch om te gaan met informatie en bewust na te denken over je eigen gedrag online.
Bouwblok 7: Integreer inclusie als basisreflex in je digitale diensten
Mensen mogen nog zo digitaal geconnecteerd en geletterd zijn, een digitale dienst die nutteloos, niet gebruiksvriendelijk en onveilig is, heeft weinig meerwaarde. Het is dus aan de aanbieders, opdrachtgevers en ontwikkelaars van digitale diensten om van bij het ontwerp de noden van de doelgroep, de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor de doelgroep en de veiligheid van de toepassing in te bouwen. Inclusive design is dus noodzakelijk.