Hoe worden games gemaakt?

Dit artikel is deel van Gaming

Games zijn er in alle soorten en maten. Maar hoe simpel of complex een spel ook mag zijn, een game maken is nooit kinderspel: er kruipt ontzettend veel tijd en moeite in. Kom te weten hoe dat in zijn werk gaat en wie er allemaal bij betrokken is.

Van idee naar plan

Net als een film of een boek begint een game simpelweg met een idee. Tijdens de eerste fase van het productieproces wordt dat idee getoetst aan de realiteit. Er worden vragen gesteld als:

  • Waarover gaat het spel precies?
  • Wie is de doelgroep?
  • Is er wel een markt voor?
  • Hoeveel tijd en budget is er nodig?
  • Wat wordt het verdienmodel?
  • … 

Dit proces kan een week, maar evengoed een jaar in beslag nemen en er zijn nog maar weinig mensen bij betrokken. Tijdens deze fase wordt er een concreet plan uitgewerkt in de vorm van een game design document. Dat document zal de basis vormen van het verdere productieproces, en bevat informatie over het idee, de storyline, de gameplay, het verdienmodel, enzovoort. Het kan voortdurend worden aangepast.

Het eerste prototype

Al heel vroeg in het productieproces wordt er een prototype gemaakt, wat een ruwe basisversie is van het spel. Het is bedoeld om te kijken of het idee wel ‘werkt’. Dit is een heel cruciaal punt, waarbij het prototype op meerdere vlakken getest wordt. Zit het spel logisch in elkaar? Zijn de beelden realistisch? Vinden gamers de verhaallijn boeiend? Veel games geraken niet verder dan een prototype, omdat het idee in de realiteit op allerlei struikelblokken botst.

Op naar de productie

Slaagt het prototype? Let the games begin: het spel kan nu écht gemaakt worden. En daar komt véél bij kijken:

  • Het verhaal wordt verder uitgewerkt
  • De gameplay, spelregels en levels worden verfijnd
  • Personages, werelden en attributen krijgen vorm
  • Er komen stemmen en geluidseffecten bij
  • Game developers schrijven de code voor het spel
  • … 

Dat alles leidt na 1 tot 4 jaar tot een alfaversie van het spel: een eerste afgewerkte versie, die klaar is om te testen. Na de testfase volgt een aangepaste bètaversie. Deze versie is zo goed als klaar en kan enkel nog geoptimaliseerd worden. De bètaversie wordt vaak gratis of goedkoop aangeboden aan gamers, zodat genoeg mensen de game zullen spelen en de makers eventuele foutjes nog kunnen rechtzetten. De masterversie van de game is de versie die uiteindelijk op de markt wordt gebracht.

Wie werkt daar allemaal aan mee?

De producer of projectmanager leidt het hele productieproces in goede banen, van begin tot eind.

Een game designer is de creatieve motor van de game. Die bedenkt de verhaallijn, gameplay, levels, moeilijkheidsgraden, werelden, visuele elementen, enzovoort. Dit is een heel brede taak en wordt in grote bedrijven vaak onderverdeeld in verschillende rollen.

Een 3D artist ontwerpt 3D-modellen van figuren, voorwerpen en werelden, zodat die op de juiste manier vormgegeven worden.

Een game artist is verantwoordelijk voor de look-and-feel van de game. Hij of zij brengt kleur en leven in het spel.

Een FX artist zorgt voor de special effects. Een storm, brand of explosie: een FX artist maakt dat het realistisch in beeld komt.

Een game animator voegt de nodige animaties en bewegingen toe aan figuren en voorwerpen.

Een sound designer neemt stemmen op, zorgt voor geluidseffecten en kiest muziek uit die de juiste sfeer teweegbrengt.

Een game developer zorgt ervoor dat het spel ook effectief gespeeld kan worden. Die schrijft code om het spel te programmeren.

Testers voeren hun taak pas op het einde van het productieproces uit, maar hebben een heel belangrijke rol. Ze wijzen de makers op eventuele bugs of foutjes in het spel.

In bovenstaand filmpje zie je hoeveel mensen er meewerken aan een game
Gepubliceerd op 29 juli 2021