8 simpele tips om te werken aan digitale inclusie

Dit artikel is deel van Digitale inclusie

Wil je als beleidsmaker of organisatie werken aan digitale inclusie, maar weet je niet goed waar te beginnen? Met deze 8 eenvoudige tips maak je al een groot verschil.

Gebruik klare taal

Zorg dat je boodschap zowel offline als online telkens meteen duidelijk is. Zo begrijpen mensen onmiddellijk wat er van hen verwacht wordt. Vermijd lange zinnen, moeilijke woorden en vakjargon. 

Maak je website gebruiksvriendelijk

Veel mensen surfen niet dagelijks op het internet. Maak je website daarom logisch en instinctief. Gebruik de checklist van AnySurfer als richtlijn om je online dienstverlening toegankelijker te maken.

Test je tools

Ontwikkel je een online tool of stuur je digitale communicatie uit? Test van bij het begin bij je doelgroep of alles duidelijk is. Doe dit bij een variatie aan profielen, ook bij kwetsbare groepen.

Hou het eenvoudig

Hou inlog- en betalingsprocedures eenvoudig en gebruik daarvoor bestaande systemen, eerder dan zelf een systeem uit te werken. Zorg ook dat gebruikers zo min mogelijk gegevens nodig hebben. Wil je iets digitaliseren? Ga dan eerst na of je de bestaande procedure kan vereenvoudigen.

Reik hulp aan

Moet je doelgroep online een formulier invullen of zich digitaal inschrijven? Vermeld altijd dat hulp binnen handbereik is als het niet meteen lukt, bijvoorbeeld telefonisch. Plan de start van inschrijvingen ook zoveel mogelijk in het begin van de maand.

Zorg voor toegang

Voorzie computers met een kaartlezer, ID-lezer en begeleider op vlot toegankelijke plaatsen (bv. de bib, het OCMW, de inkomhal van jullie organisatie, …). Gebruik een herkenbaar logo of een andere visual om duidelijk te maken waar mensen terechtkunnen. Wijs je doelgroep de weg naar deze plaatsen.

 Stimuleer mediawijsheid

Ga op zoek naar opleidingen en vormingen voor mensen met digitale moeilijkheden en verspreid de boodschap. Je kan dit ook zelf organiseren, eventueel in samenwerking met partners (zoals CBE, Vormingplus, Digidak, …). Denk aan thema’s als ‘Hoe internetbankieren?’, ‘Hoe digitaal solliciteren?’ of ‘Hoe online vergaderen?’.

Denk aan de smartphone

Kwetsbare groepen beschikken eerder over een smartphone dan over een computer. Denk daarom altijd ‘mobile first’ en maak websites, e-mails en digitale toepassingen smartphone-proof.

Hoe bouw je aan een e-inclusiebeleid?

Klaar om een stapje verder te gaan? Ontdek alles wat je moet weten om een duurzaam e-inclusiebeleid uit te stippelen.

Gepubliceerd op 13 mei 2021