Opleidingen voor kinderen en jongeren
Kan je school of organisatie wel een mediawijze snack gebruiken? Trakteer je leerlingen of leden dan op een vorming uit het Mediamenu van Mediawijs. Je vindt er vormingen en workshops rond verschillende thema’s, georganiseerd in samenwerking met onze partners.
Deze pagina is specifiek voor kinderen en jongeren. Klik hier als je de opleidingen uit het Mediamenu voor volwassenen wil zien.
Boek hier je vorming(en) uit het Mediamenu
Hieronder vind je een overzicht van alle vormingen in het Mediamenu per thema.
Nam je al deel aan een vorming uit het Mediamenu? Geef hier je mening!
Aanbod ‘Online relaties’
- Doelgroep: Een enthousiaste en vrijwillige groep leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs.
- Duur: (Zie formule hieronder)
- Max. aantal deelnemers: 20
- Min. aantal deelnemers: 10
- Partner: Bibliotheken Zonder Grenzen België
- Prijs: €250
Met Cyber Captain bieden we jouw school de kans om deel te nemen aan een uitgebreid programma dat bijdraagt aan betere digitale gewoontes bij zowel de jongere als oudere leerlingen. We trainen en coachen (max.) 20 gemotiveerde leerlingen van de derde graad om interactieve activiteiten rond digitaal burgerschap te begeleiden. Zij organiseren deze activiteiten vervolgens in de klas, voor leerlingen van de eerste graad. Na afloop volgt een nabespreking waarin de Cyber Captains hun ervaringen delen, reflecteren op hun leerproces én hun eigen digitale gedrag.
Deze intergenerationele aanpak zorgt ervoor dat een groot aantal leerlingen wordt bereikt, vertrekkende vanuit de gedeelde leefwereld van de jongeren zelf. Tegelijk ontwikkelen de Cyber Captains waardevolle vaardigheden zoals spreken voor een groep, empathie en zelfvertrouwen. Ze denken actief na over hun rol en verantwoordelijkheid als burger – online én offline.
Formule
- 1 workshop voor de oudere leerlingen, de Cyber Captains (3u, op school)
- 1 coachingmoment voor de oudere leerlingen, vlak voor ze hun activiteiten geven (2u, op school)
- 1 evaluatiefiche ter attentie van de leerkrachten
- 1 pedagogisch dossier van Cyber Helden (50 activiteitenfiches voor in de klas)
Optioneel
- Begeleiding van een bijkomende groep leerlingen: €100 + eventuele transportkosten.
- Doelgroep: 10-25 jaar (workshop wordt op maat aangepast)
- Duur: 2uur
- Nodig: computer + internet
- Partner: Link in de Kabel vzw
- Prijs: tussen €50 en €200, plus vervoerskosten (afhankelijk van je sector)
De Smart-e game werd ontwikkeld door Mediawijs in samenwerking met Link in de Kabel, om de mediawijze vaardigheden van kinderen en jongeren te versterken. Aan de hand van leuke apps leer je hoe je veilig moet internetten. Meer info over de Smart-e game vind je hier.
- Doelgroep: 8 - 12 jaar
- Duur: 1 uur
- Max. aantal deelnemers: /
- Min. aantal deelnemers: /
- Partner: Bibliotheken Zonder Grenzen België
- Prijs: Gratis
Schrijf je klas in voor een gratis online activiteit van 1 uur en maak je leerlingen op een speelse manier wegwijs in mediawijsheid en digitaal burgerschap.
Deze activiteit richt zich tot de leerlingen van het 3e t.e.m. het 6e leerjaar.
- 8-10 jaar: inleiding in het online opzoeken van informatie, bewust omgaan met schermtijd en een verantwoord gebruik van digitale tools.
- 10-12 jaar: omgaan met sociale media, veilig en respectvol online communiceren, inzicht krijgen in de risico’s van desinformatie.
Deze video geeft alvast een voorproefje: L’aventure « Deviens un Cyber Héros ! » / Het avontuur « Word een Cyber Held! »
- Doelgroep: kinderen van 9-12 jaar
- Duur: 3 à 4 uur
- Max. aantal deelnemers: 25
- Min. aantal deelnemers: 8
- Partner: Pimento
- Prijs: op aanvraag (afhankelijk van je sector)
Kinderen leren op een interactieve manier over volgende onderwerpen:
Cyberpesten en haatspraak, online relaties en seksualiteit, online identiteit, zelfbeeld en imago en digitale balans: je kiest waarop onze experten de nadruk leggen. Ze gaan aan de slag met volgende zaken:
-
hun gedrag op het internet
-
de rol van internet en digitale media in hun leven
-
de invloed van internet en digitale media op hun (online) identiteit
-
de informatie die ze online delen
-
bij welke betrouwbare bronnen ze terechtkunnen met hun vragen
-
hun grenzen en de grenzen van anderen op het vlak van hun online gedrag
- Doelgroep: jongeren
- Duur: 3 à 4 uur
- Max. aantal deelnemers: 25 (a-stroom), 15 (b-stroom)
- Partner: Pimento
- Prijs: tussen €276 - €322, plus administratie- en verplaatsingskosten (afhankelijk van je sector)
Te vaak zijn jongeren niet genoeg geïnformeerd over de verschillende onderwerpen van de digitale leefwereld. De WOW workshop speelt hierop in en laat hen op een interactieve manier kennis maken met de hot topics van de digitale leefwereld. De workshop heeft als doel de online weerbaarheid van jongeren te verhogen.
Wat er aan bod komt, kan je zelf bepalen. Op basis van jouw noden wordt een vorming op maat samengesteld. Binnen één workshop kan je echter maximaal uit twee thema’s kiezen:
- Online identiteit: tijdens de workshop denken jongeren na over hun online gedrag, de rol van digitale media in hun leven en de invloed ervan op hun (online) identiteit. Ze staan stil bij: hun digitale balans, de grenzen van hun eigen online gedrag en dat van anderen, de informatie die ze online delen en het vinden van betrouwbare bronnen.
- (Sociaal) gedrag op het internet: tijdens de workshop denken jongeren na over hun online gedrag en de invloed ervan op hun leven. Ze worden zich bewust van de informatie die ze online delen en krijgen concrete tips omtrent netiquette, haatspaak en cyberpesten. Ze staan stil bij: de grenzen van hun eigen online gedrag en dat van anderen en het vinden van betrouwbare bronnen.
- Online relaties en seksualiteit: tijdens de workshop denken jongeren na over hoe ze veilig kunnen surfen, hoe ze betrouwbare bronnen kunnen vinden en gebruiken voor hun eigen welzijn. Jongeren worden zich bewust van de do’s en don’ts op het internet. De thema’s die aan bod komen zijn sexting, catfishing, porno, victim blaming, …
Interesse? Mail naar info@pimento.be voor meer informatie en prijzen.
Aanbod ‘Nieuws- en beeldgeletterdheid’
- Doelgroep: 2de en 3de graad lager onderwijs
- Duur: 2 uur
- Partner: Odisee
- Prijs: €495, plus verplaatsingskosten
Wat is nieuws, wat is nepnieuws? Hoe weet je of een krantenbericht klopt? Waar kan je zeker van zijn? En hoe ga je om met influencers? Het is niet eenvoudig voor kinderen om een kritische houding aan te nemen in een overvloed aan informatie. Tijdens de vorming filosoferen je leerlingen erop los met de luisterverhalen van HoeZoo, een bont gezelschap van ondernemende, knotsgekke dieren. Ze hebben een smartphone, discussiëren met elkaar over de laatste roddels en blijven dankzij de Flaminfo op de hoogte van het laatste nieuws. De verhalen zijn een vertrekpunt om met leerlingen van 8 tot 12 jaar te filosoferen over warheid, vertrouwen en media.
- Doelgroep: leerlingen uit de 2de en 3de graad lager onderwijs
- Duur: 2 uur
- Nodig: tablet/computer
- Max. aantal deelnemers: 20
- Min. aantal deelnemers: 8
- Partner: Artevelde Academy
- Prijs: €450, plus verplaatsingskosten
Hoe wordt nieuws gemaakt? Hoe kan ik nepnieuws herkennen? En wat hebben influencers en deepfakes hiermee te maken? Maak je leerlingen spelenderwijs nieuwswijs met Is het echt zo? Aan de hand van 4 leuke Ketnetvideo’s, klas debatten en minigames ontdekken kinderen wat betrouwbare informatie is en hoe nieuws wordt gemaakt. Ze leren hoe ze misleidende beelden en video’s kunnen herkennen, wat influencers zijn en of die wel altijd juiste informatie delen. Aan het einde van de rit kunnen ze kritisch over nieuws en informatie nadenken.
*Deze vorming wordt enkel gegeven op scholen die vlot bereikbaar zijn vanuit Gent.
- Doelgroep: 2de graad lager onderwijs
- Duur: 2uur
- Nodig: /
- Partner: Odisee
- Prijs: €495, plus verplaatsingskosten
Waar komt mijn mening vandaan? Wanneer is iets waar? Denken we met ons gevoel of ons verstand? Wie bepaalt wat waarheid is? Kritikat wil het kritisch denken over mediaboodschappen bij kinderen uit de tweede graad van het basisonderwijs stimuleren. Samen met een sprookjesschrijfster werden verschillende filosofische verhalen geschreven waarin de Kritikat als rolmodel in de huid van een filosofische detectivekat die de kinderen op een speelse manier helpt om feit en fictie van elkaar te leren onderscheiden. Via prikkelende denkverhalen met vragen en oefeningen leren kinderen samen met de Kritikat de meest voorkomende drogredeneringen herkennen en nieuwsberichten die met de feiten een loopje nemen, ontmaskeren. Meer info over de kritikat vind je hier.
Deze vorming wordt enkel gegeven op plekken die makkelijk bereikbaar zijn vanuit Brussel.
- Doelgroep: leerlingen (lager / secundair)
- Duur: 2 uur
- Max. aantal deelnemers: 25
- Min. aantal deelnemers: 8
- Partner: Kijk vzw
- Prijs: €385, plus verplaatsingskosten
Beeldtaal biedt zowel uitdagingen als extra mogelijkheden voor het onderwijs. Kinderen moeten leren lezen, schrijven en spreken. Niet alleen met woorden, maar ook met beelden. Tijdens deze workshop krijgen de leerlingen op school fotografie op kindermaat door een professionele fotografe, Evy Raes.
Je kan kiezen uit een vast aanbod van:
- Lightpainting of schrijven met licht in het donker (hiervoor dient een donker of verduisterd lokaal beschikbaar te zijn)
- Portretfotografie in een studio (hiervoor is een ruimte van minstens 4 m op 5 m vereist)
- Verschillende opdrachten uit het lespakket Leren met beelden, waarbij de kinderen diverse aspecten van fotografie ontdekken
In overleg kunnen 2 korte sessies aan 2 klasgroepen aangeboden worden voor lightpainting en portretfotografie. Daarnaast zijn ook projecten op maat mogelijk, die aansluiten bij een thema of visie van je school. Aarzel niet om de fotografe te contacteren.
- Doelgroep: jongeren (16+)
- Duur: 2 à 3 uur
- Nodig: 1 laptop of gsm per jongere, een beamer
- Max. aantal deelnemers: 20
- Min. aantal deelnemers: 8
- Partner: StampMedia
- Prijs: €350, plus verplaatsingskosten
Fake news, wat is het en hoe kunnen we het herkennen? We kijken welke soorten fake news er zijn, hoe je jezelf ertegen beschermt en hoe je kritisch kijkt naar media. Aan de hand van een spel gaan we aan de slag met wat we hebben geleerd. Ook AI (artificiële intelligentie) nemen we onder de loep. Ga zelf op onderzoek, met de nodige tips en tricks. En probeer als nieuwsredactie het meest juiste artikel te maken.
- Doelgroep: jongeren (16+)
- Duur: 2 a 3 uur
- Nodig: beamer
- Max. aantal deelnemers: 20
- Min. aantal deelnemers: 8
- Partner: StampMedia
- Prijs: €350, plus verplaatsingskosten
Deze vorming leert je hoe identiteit wordt opgebouwd, wat meerlagige identiteit is en welke impact die hebben op hoe mensen naar elkaar kijken. Je komt meer te weten over het verband tussen identiteit, polarisatie en uitsluiting. We gaan ook in gesprek over moeilijk bespreekbare thema’s en leren hoe je hier respectvol elkaars mening in kan aanvaarden, zonder te polariseren.
In heel de vorming bekijken we ook de rol die de media spelen in de manier waarop ze soms identiteit en polarisatie versterken, we doen dit met tools en inhoud gebaseerd op de EDUbox Wij-zij-denken.
- Doelgroep: leerlingen/leerkrachten/jeugdwerk
- Duur: 2 uur of 2 lesuren
- Max. aantal deelnemers: 25
- Partner: Hujo
- Prijs: op aanvraag (afhankelijk van je sector)
Vandaag worden we overspoeld door informatie, zowel on- als offline, maar hoe ga je hier nu best mee om? Tijdens onze interactieve workshop leert de deelnemer kritisch nadenken over de informatie die deze tegenkomt en een onderbouwde mening te vormen. We doen dit aan de hand van interactieve methodieken & concrete tips. Via deze vorming leren de deelnemers om een echte opiniemaker te worden en hun stem te laten horen in onze maatschappij.
Wat komt allemaal aan bod?
- De opbouw van een goed betoog
- Focus op schrijfvaardigheden en inhoud van een betoog
- Theorie rond argumentatieleer & drogredenen
- Speelse methodieken
- Pitch een speech
Deze vorming is voor iedereen die graag bijleert over het vormen van een kritische en onderbouwde mening. Zo stimuleren we bijvoorbeeld leerlingen om zelf hun stem te laten horen in de samenleving en helpen we leerkrachten om met deze thema's aan de slag te gaan in de klas.
Aanbod 'Creatief met media'
- Doelgroep: Leerlingen (lager & secundair onderwijs)
- Duur: 2 lesuren
- Max. aantal deelnemers: 25
- Min. aantal deelnemers: 8
- Partner: Kijk! vzw
- Benodigdheden: computer of tablet, internet, op voorhand één gratis account per 2 leerlingen aanmaken (Clipdrop of Adobe Firefly)
- Prijs: €385
In deze leerlinggerichte sessie ontdekken de deelnemers hoe fotografie en AI samen kunnen werken om nieuwe vormen van creatieve expressie mogelijk te maken. Door middel van gratis online AI-tools leren de leerlingen over de basis van AI en hoe het kan worden toegepast in de fotografie, van het verbeteren van foto's tot het creëren van volledig nieuwe beelden.
We bespreken ook enkele ethische aspecten van AI waardoor leerlingen een dieper begrip krijgen van de verantwoordelijkheden die komen kijken bij het gebruik van deze technologieën.
-
Doelgroep: 12-30 jaar
-
Duur: 2 uur (eindproduct: trailer) of 3 uur (eindproduct: korte pilootaflevering)
-
Max. aantal deelnemers: 15
-
Partner: Quindo vzw
-
Benodigdheden: computer of smartphone + internet
-
Prijs: €250 voor 2 uur, €300 voor 3 uur (excl. vervoerskosten)
De ideale workshop voor wie eens van podcasting wil proeven. We doorlopen alle stappen van het podcastproces: we bedenken een scherp idee dat we uitwerken, doen de eerste opnames met professioneel opnamemateriaal (of de smartphone) en bewerken die tot een trailer of pilootaflevering.
Op zoek naar een vorming op maat?
Stuur een mailtje naar info@mediawijs.be of neem contact op met onze vormingspartners om de mogelijkheden te bespreken.