Challenge Nieuwsmakers

Is jouw klas wel te vinden voor een challenge? Doe mee met onze nieuwswedstrijd. En wie weet komt jouw klas in de pers!

Voor leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs.

De winnaars zijn bekend!

Met veel plezier kijken we terug op een geslaagde tweede editie van de Nieuwsmakers Challenge! De jury koos uit de bijna 30 inzendingen onderstaande winnaars: 

  • Eerste plaats: podcast Verkeersveiligheid in Hoeilaart van Emma en Emma uit klas 2A van Tienerschool Vonk! Hoeilaart.
  • Tweede plaats: video Jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in de verkiezingen #Kloptda van de klassen 2A07 - 2A09 - 2A14 van Leiepoort campus Sint-Hendrik.
  • Derde plaats: nieuwsartikel Eerste homokoppels zijn getrouwd in Estland van Kaury uit klas 2C van Tienerschool Vonk! Hoeilaart. 

Maak zelf nieuws

Met deze wedstrijd dagen we leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs uit om als echte nieuwsmakers aan de slag te gaan. Het is aan jouw klas om zo creatief mogelijk te zijn en de jury te overtuigen. Dat kan met een artikel, maar ook met een vlog, reportage, TikTok, Instagram story, podcast … Alles kan! Zolang ze maar als echte journalisten te werk gaan. 

Wie weet wint jouw klas een prijs en de titel van beste nieuwsmaker. De winnaars worden uitgenodigd op ons slotevent op vrijdag 26 april 2024. Tijdens het slotevent kunnen ze deelnemen aan enkele mediawijze workshops. Daarnaast krijgen alle leerlingen een Nieuws-in-de-Klas verrassingspakket.

Doe mee met onze Nieuws in de Klas Challenges

Online infosessies

Hoe zit de Nieuwsmakers Challenge in elkaar?

Kon je er niet bij zijn? 

Hoe ga je te werk?

  1. Schrijf je klas(sen) in via het formulier
  2. Laat het brainstormen beginnen. Bepaal de invalshoek, kies een mediaformat, het publiek ... Wees hierbij zo creatief mogelijk. Het thema dit jaar is ‘verkiezingen’. Dit thema kan je breed zien: waar liggen je leerlingen wakker van, hoe staan ze tegenover politieke advertenties of politici op sociale media, ... 
  3. Bouw je verhaal op: ga op onderzoek over het onderwerp, neem interviews af, stel een enquête op … 
  4. Maak je nieuwsitem en dien je publicatie in voor 1 maart 2024, 16u via dit formulier.  
    Let op: per klas kan je maximum drie inzendingen insturen. Doe je mee met meerdere klassen? Dan kan je telkens per klas 3 inzendingen insturen.

! Kijk zeker ook eens naar 'Inspiratie en richtlijnen' wat betreft de voorwaarden per mediaformat. 

Bekijk dan eens methodiek 8: de invalshoek en methodiek 9: mijn nieuwsverslag, in in het lespakket van Nieuwsmakers. Gebruik als thema de verkiezingen en laat je leerlingen nadenken over enkele onderwerpen of gebeurtenissen die daarmee te maken hebben. Laat ze één kiezen en geef hun wat tijd om elk mogelijk perspectief van die gebeurtenis te benoemen. Vervolgens kiezen ze de 3 leukste perspectieven.

Bijvoorbeeld. Ik wil iets maken over reclame van politieke partijen op sociale media.
Mogelijke perspectieven: kinderen, iemand die sociale mediaposts maakt, leden van een politieke partij, klasgenoten, mijn ouders, iemand die bij tiktok werkt, iemand die bij Mediawijs werkt, een copywriter, een reclamebureau, …
Mijn 3 favoriete perspectieven zijn die van: mijn ouders, iemand die bij Mediawijs werkt en een copywriter.

Nu kan je uitleggen aan de klas wat framing is. De leerlingen kunnen hun onderwerp en perspectief nu gaan framen. Zo krijgen ze interessante inzichten.

  • Positief: Jongeren leren meer over de politiek dankzij sociale media zegt expert Mediawijsheid.
  • Negatief: Ouders zijn bezorgd dat hun kinderen gebrainwasht worden door politieke partijen


Een goede journalist maakt een nieuwsitem dat neutraal is. Je moet dus goed rekening houden met de journalistieke regels. Probeer je leerlingen een neutrale beschrijving te geven van het onderwerp dat ze willen brengen.

  • Neutraal: Welke invloed hebben politieke reclames op jongeren? Of: Partijen proberen jongeren op steeds jongere leeftijd te bereiken.

Zo heb je een interessant onderwerp waarover je een nieuwsitem kan maken! Veel succes!

Inspiratie en richtlijnen

Het is aan jouw klas om zo creatief mogelijk te zijn en de jury te overtuigen. Dat kan met een artikel, maar ook met een vlog, reportage, TikTok, Instagram story, podcast enz… Alles kan! Zolang ze maar als echte journalisten te werk gaan. Hieronder vind je enkele suggesties en tips waar je klas mee aan de slag kan.

Voorwaarden

  • Je video duurt maximum 4 minuten.
  • Formaat: mp4 of YouTube link

Tips en aandachtspunten

  • Kies een originele titel.
  • Heb je auteursrechtenvrije muziek / beelden gebruikt?
  • Is het beeldmateriaal waarheidsgetrouw?

Voorwaarden

  • De fotoreportage bestaat uit 5 - 7 foto’s.
  • De foto's staan in .jpg of .png.

Tips en aandachtspunten

  • Heeft elke foto een titel en korte beschrijving?
  • Heb je rekening gehouden met het auteurs- en portretrecht?
  • Brengen de foto’s het thema waarheidsgetrouw in beeld?

Voorwaarden

  • Format: story, post, … op Instagram, TikTok of Facebook.
  • Bezorg ons de visuals van de post (foto’s of video en bericht). Canva is hiervoor een geschikte tool.

Tips en aandachtspunten

  • Check nws.nws.nws op Instagram of HLN op TikTok of andere nieuwsmedia op sociale media voor inspiratie.
  • Is het bericht waarheidsgetrouw?

Voorwaarden

  • Het artikel telt maximum 1000 woorden.
  • Formaat: link naar artikel of pdf-bestand

Tips en aandachtspunten

  • beantwoordt het artikel aan de 5W1H?
  • Heb je een goede titel die aanzet om verder te lezen?
  • Bestaat het artikel uit een inleiding, midden en slot?
  • Heb je betrouwbare bronnen gebruikt voor cijfers, feiten, …?
  • Is er beeldmateriaal?

Voorwaarden

  • Technische specificaties van het bestand: Formaat: MP3
  • Grootte bestand: max 200MB
  • Duurtijd audioreportage: max. 5 min
  • Dit kan een radiofragment of podcast zijn.

Wat moet je weten?

  • september: inschrijven
  • 8 november 2023: webinar met info en tips
  • 31 januari 2024: Webinar met info en tips
  • 1 maart 2024 (16u): Deadline indienen challenges via dit formulier.
  • 27 maart 2024: Bekendmaking winnaars die mogen deelnemen aan het slotevent
  • 26 april 2024: Slotevent Nieuwsmakers
  • De wedstrijd loopt tot en met 1 maart 2024
  • Inschrijven kan via dit formulier.
  • Je nieuwsitem inzenden doe je via dit formulier.

Let op: per klas kan je maximum drie inzendingen insturen. Doe je mee met meerdere klassen? Dan kan je telkens per klas 3 inzendingen insturen.

Dit jaar maak je een nieuwsitem over de verkiezingen! Je mag zelf kiezen of je een artikel, video, podcast, fotoreportage, radiofragment of social mediapost maakt. Waar letten we op wanneer we de winnaar kiezen?

1. Het moet te maken hebben met verkiezingen.
2. We letten erop of je neutraal en onpartijdig bent.
3. Heb je een creatief onderwerp gekozen en maak je iets vanuit een uniek perspectief?
4. Zorg ervoor dat de 5 W's en H duidelijk zijn. Wie zien of horen we? Wat zijn ze aan het doen of hebben ze gedaan? Waar vindt dit plaats? Wanneer is dit gebeurd of gezegd? Waarom doen ze dit? Hoe verliep de situatie?
5. Ziet het er net uit? Is de klank goed? Heb je je best gedaan om alles af te werken?
6. En ten slotte, vergeet de journalistieke regels niet!

  • Deadline om in te dienen is 1 maart 2024, 16u, via dit formulier.
  • De winnaars worden vlak voor de paasvakantie bekend gemaakt. Inzendingen die ons te laat bereiken, worden niet meer in overweging genomen door de jury.
  • Dien je met je klas meerdere items in (max 3), dan kan je maar een keer een prijs winnen.

Je nieuwsitem inzenden kan via dit formulier.
Vermeld zeker je naam en klas in de titel van je bijlage.

Let op: per klas kan je maximum drie inzendingen insturen. Doe je mee met meerdere klassen? Dan kan je telkens per klas 3 inzendingen insturen.

Welke klassen mogen zich inschrijven voor de Nieuwsmakers challenge? Met hoeveel klassen kan een leerkracht deelnemen? Hoe worden de winnaars geselecteerd en wat zijn nu precies de coole prijzen? Ontdek alle informatie die je nodig hebt in het wedstrijdreglement.

Deze challenge komt tot stand in samenwerking met onze partner Mediaraven.