Challenge Nieuwsmakers

Is jouw klas wel te vinden voor een challenge? Doe mee met onze nieuwswedstrijd. En wie weet komt jouw klas in de pers!

Voor leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs.

Maak zelf nieuws

Met deze wedstrijd dagen we leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs uit om als echte nieuwsmakers aan de slag te gaan. Het is aan jouw klas om zo creatief mogelijk te zijn en de jury te overtuigen. De opdracht? Maak een social media nieuwsbericht over iets bijzonders uit jouw regio.

Wie weet wint jouw klas een prijs en de titel van beste nieuwsmaker. De winnende klas krijgt op vrijdag 9 mei 2025 bezoek van een social media journalist en een workshop cadeau. De klas op plaats 2 en 3 krijgen ook een workshop cadeau. Daarnaast krijgt de top 3 ook een Nieuws-in-de-Klas verrassingspakket.

Doe mee met onze Nieuws in de Klas Challenges

Online infosessies

Hoe zit de Nieuwsmakers Challenge in elkaar?

Kon je er niet bij zijn? 

Hoe ga je te werk?

  1. Schrijf je klas(sen) in via het formulier
  2. Laat het brainstormen beginnen. Bepaal de invalshoek, het publiek ... 
  3. Bouw je verhaal op: ga op onderzoek over het onderwerp, neem interviews af, stel een enquête op … 
  4. Maak een social media post van je verhaal (story, bericht, reel, ...) 
  5. Dien je publicatie in voor woensdag 19 maart 2025 16u via dit formulier.  
    Let op: per klas kan je maximum drie inzendingen insturen. Doe je mee met meerdere klassen? Dan kan je telkens per klas 3 inzendingen insturen.

Bekijk dan eens methodiek 8: de invalshoek en methodiek 9: mijn nieuwsverslag, in in het lespakket van Nieuwsmakers. Laat je leerlingen nadenken over enkele onderwerpen of gebeurtenissen uit hun eigen buurt. Laat ze één iets kiezen en geef hun wat tijd om elk mogelijk perspectief van die gebeurtenis te benoemen. Vervolgens kiezen ze de 3 leukste perspectieven.

Bijvoorbeeld. Ik wil iets maken over een evenement uit de buurt, ... op sociale media.
Mogelijke perspectieven: jongeren, iemand die bij de gemeente werkt, de organisatoren, mijn ouders, buurtbewoners …
Mijn 3 favoriete perspectieven zijn die van: de organisatoren, buurtbewoners en een jongere.

Nu kan je uitleggen aan de klas wat framing is. De leerlingen kunnen hun onderwerp en perspectief nu gaan framen. Zo krijgen ze interessante inzichten.

  • Positief: Jongeren leren meer over het evenement uit de buurt dankzij de organisatoren van het evenement.
  • Negatief: Buurtbewoners zijn bezorgd dat er veel overlast is in de buurt


Een goede journalist maakt een nieuwsitem dat neutraal is. Je moet dus goed rekening houden met de journalistieke regels. Probeer je leerlingen een neutrale beschrijving te geven van het onderwerp dat ze willen brengen.

  • Neutraal: Buurtfeest zet iedereen aan het dansen.

Zo heb je een interessant onderwerp waarover je een nieuwsitem kan maken! Veel succes!

Maak een social media post 

Het is aan jouw klas om zo creatief mogelijk te zijn en de jury te overtuigen. Alles kan! Zolang ze maar als echte social media journalisten te werk gaan. 

Maak een story, post, reel, ... op Instagram, TikTok of Facebook. Bezorg ons de visuals van de post (foto’s of video en bericht). Canva is hiervoor een geschikte tool. Tips en aandachtspunten Check nws.nws.nws op Instagram of HLN op TikTok of andere nieuwsmedia op sociale media voor inspiratie. Is het bericht waarheidsgetrouw.

Weet je niet hoe te beginnen? Neem eens een kijkje naar HLN op TikTok of nws.nws.nws op Instagram of TikTok

Wat moet je weten?

  • Vanaf september: inschrijven
  • 19 maart 2025 (16u): Deadline indienen challenges via dit formulier.
  • 28 maart 2025: Bekendmaking winnaars
  • 9 mei 2025: Bezoek winnende klas Nieuwsmakers
  • De wedstrijd loopt tot en met 19 maart 2025
  • Inschrijven kan via dit formulier.
  • Je nieuwsitem inzenden doe je via dit formulier.

Let op: per klas kan je maximum drie inzendingen insturen. Doe je mee met meerdere klassen? Dan kan je telkens per klas 3 inzendingen insturen.

Waar letten we op wanneer we de winnaar kiezen?

1. Maak een social media post over iets uit jouw regio.
2. We letten erop of je neutraal en onpartijdig bent.
3. Heb je een creatief onderwerp gekozen en maak je iets vanuit een uniek perspectief?
4. Zorg ervoor dat de 5 W's en H duidelijk zijn. Wie zien of horen we? Wat zijn ze aan het doen of hebben ze gedaan? Waar vindt dit plaats? Wanneer is dit gebeurd of gezegd? Waarom doen ze dit? Hoe verliep de situatie?
5. Ziet het er net uit? Is de klank goed? Heb je je best gedaan om alles af te werken?
6. En ten slotte, vergeet de journalistieke regels niet!

  • Deadline om in te dienen is 1 maart 2024, 16u, via dit formulier.
  • De winnaars worden vlak voor de paasvakantie bekend gemaakt. Inzendingen die ons te laat bereiken, worden niet meer in overweging genomen door de jury.
  • Dien je met je klas meerdere items in (max 3), dan kan je maar een keer een prijs winnen.

Je nieuwsitem inzenden kan via dit formulier.
Vermeld zeker je naam en klas in de titel van je bijlage.

Let op: per klas kan je maximum drie inzendingen insturen. Doe je mee met meerdere klassen? Dan kan je telkens per klas 3 inzendingen insturen.

Welke klassen mogen zich inschrijven voor de Nieuwsmakers challenge? Met hoeveel klassen kan een leerkracht deelnemen? Hoe worden de winnaars geselecteerd en wat zijn nu precies de coole prijzen? Ontdek alle informatie die je nodig hebt in het wedstrijdreglement.

Deze challenge komt tot stand in samenwerking met onze partner Mediaraven.