Bekijk dan eens methodiek 8: de invalshoek en methodiek 9: mijn nieuwsverslag, in in het lespakket van Nieuwsmakers. Laat je leerlingen nadenken over enkele onderwerpen of gebeurtenissen uit hun eigen buurt. Laat ze één iets kiezen en geef hun wat tijd om elk mogelijk perspectief van die gebeurtenis te benoemen. Vervolgens kiezen ze de 3 leukste perspectieven.
Bijvoorbeeld. Ik wil iets maken over een evenement uit de buurt, ... op sociale media.
Mogelijke perspectieven: jongeren, iemand die bij de gemeente werkt, de organisatoren, mijn ouders, buurtbewoners …
Mijn 3 favoriete perspectieven zijn die van: de organisatoren, buurtbewoners en een jongere.
Nu kan je uitleggen aan de klas wat framing is. De leerlingen kunnen hun onderwerp en perspectief nu gaan framen. Zo krijgen ze interessante inzichten.
- Positief: Jongeren leren meer over het evenement uit de buurt dankzij de organisatoren van het evenement.
- Negatief: Buurtbewoners zijn bezorgd dat er veel overlast is in de buurt
Een goede journalist maakt een nieuwsitem dat neutraal is. Je moet dus goed rekening houden met de journalistieke regels. Probeer je leerlingen een neutrale beschrijving te geven van het onderwerp dat ze willen brengen.
- Neutraal: Buurtfeest zet iedereen aan het dansen.
Zo heb je een interessant onderwerp waarover je een nieuwsitem kan maken! Veel succes!