Challenge Opiniemakers

Zijn jouw leerlingen niet bang van een uitdaging? Laten ze graag hun stem horen? Doe dan mee met onze Opiniemakers Challenge! 

Voor leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs

Educatief pakket opiniemakers

De winnaars zijn bekend!

Met veel plezier kijken we terug op een geslaagde tweede editie van de Opiniemakers Challenge! Deze drie inzendingen kwamen als winnaars uit de bus en gaan op 22 april mee naar het Vlaams Parlement om hun speech te brengen en in dialoog te gaan met verschillende politici hierover: 

  • klas 5 Humane van het College OLV-Ten-Doorn Eeklo: een betoog voor later opstaan.
  • klas 5.4 van Maricolen Maldegem over hoe politiek als schoolvak moet worden ingevoerd. 
  • klas 5I van Sint-Bavo Gent over betere regelgeving rond vapen voor minderjarigen. 

Laat jouw stem horen!

Met deze challenge dagen we leerlingen van de derde graad secundair onderwijs uit om beleidsmakers te overtuigen van hun idee. Het thema van dit jaar is ‘Het belang van democratie’. De verkiezingen komen eraan, maar waar vinden jullie nu dat de komende regering op moet inzetten? Wat vinden jullie belangrijk? Originele ideeën, maar ook jullie mening op een correcte manier overbrengen, staan daarbij centraal. Onze jury is immers gevoelig voor drogredenen... Waag je kans en wie weet wint jouw klas wel een leuke prijs of mogen ze hun voorstel voorleggen aan elke politici tijdens ons slotevent op maandag 22 april 2024. Daarnaast krijgen alle winnende klassen een ‘Nieuws in de klas’-verrassingspakket.

Doe mee met onze Nieuws in de Klas Challenges

Online infosessies

Hoe zit de Opiniemakers Challenge in elkaar? 

Infosessies gemist? 

Hoe ga je te werk?

  1. Schrijf je klas(sen) in via het formulier.
  2. Laat je leerlingen debatteren over het onderwerp waarrond ze willen werken. 
  3. Schrijf jullie speech: hoe willen jullie beleidsmakers overtuigen van jullie idee? Welke argumenten ga je gebruiken? Hoe onderbouw je deze argumenten? 
  4. Werk deze speech uit in een creatief format: dit kan een video, affiche, flyer, ... zijn.
  5. Dien zowel je speech als de creatieve uitwerking in via dit inzendingsformulier. 
    Let op: je kan per klas maximum de drie beste speeches inzenden. Laat de klas stemmen! 

Voorwaarden

Hieronder vind je enkele richtlijnen voor je speech en creatief format.

Voorwaarden

  • De speech telt ongeveer 1000 woorden.
  • Formaat: word- of pdf-bestand inzenden via formulier.

Voorwaarden video

  • Je video duurt maximum 4 minuten.
  • Formaat: mp4 of YouTube link

Voorwaarden flyer, poster, ...

  • Formaat: pdf-bestand
  • Bezorg ons de visuals van de flyer, poster, ... . Canva is hiervoor een geschikte tool.

Maar een ander creatief format mag ook. Verras ons!

Wat moet je weten?

  • September 2024: inschrijven
  • 8 november 2023: webinar met info en tips
  • 31 januari 2024: Webinar met info en tips
  • 1 maart 2024 (16u): Deadline inzending via dit formulier
  • 27 maart 2024: Bekendmaking winnaars die mogen deelnemen aan het slotevent
  • 22 april 2024: Slotevent Opiniemakers
  • De wedstrijd loopt tot en met 1 maart 2024 (16u).
  • Inschrijven kan via dit formulier.
  • Dien per klas max. drie inzendingen in.
  • Deadline om in te dienen is 1 maart 2024, om 16u, via dit formulier.
  • De winnaars worden op 27 maart 2024 bekend gemaakt.
  • Op maandag 22 april 2024 vindt het slotevent plaats voor de drie beste inzendingen.
  • Inzendingen die ons te laat bereiken, worden niet meer in overweging genomen door de jury.
  • Je kan als leerkracht met verschillende klassen deelnemen aan de wedstrijd, maar slechts 1 klas kan in de prijzen vallen.
  • Deadline om in te dienen is 1 maart 2024, om 16u, via dit formulier.
  • Per klas kan je max. drie inzendingen indienen.

Welke klassen mogen zich inschrijven voor de Opiniemakers challenge? Met hoeveel klassen kan een leerkracht deelnemen? Hoe worden de winnaars geselecteerd en wat zijn nu precies de coole prijzen? Ontdek alle informatie die je nodig hebt in het wedstrijdreglement.

Deze challenge komt tot stand in samenwerking met HUJO.