Gebruik een andere browser.
Nieuws in de klas biedt lesmateriaal om aan de slag te gaan met nieuws en nepnieuws in de klas.
Van zodra we wakker worden tot we gaan slapen is er nieuws. Maar wat is nieuws eigenlijk en hoe wordt het gemaakt? Wanneer is iets nieuwswaardig? Wat doet een journalist juist? Met het Nieuwsmakers lespakket ontdek je alle antwoorden en kan je je leerlingen zelf omtoveren tot echte journalisten.
Wat is desinformatie? Wat zijn betrouwbare bronnen? Hoe werken sociale media algoritmes? Hoe leer je berichten en beelden factchecken? Met het Feitencheckers lespakket ontdek je alle antwoorden en kan je je leerlingen omtoveren tot echte factcheckers.
Hoe bouw je een onderbouwde mening op? Wat als een meningsverschil uit de hand loopt? Hoe kan je je stem laten horen in de maatschappij? Met het lespakket Opiniemakers ontdek je een antwoord op al deze vragen en kan je je leerlingen omtoveren tot echte opiniemakers!
Jongeren kritisch leren omgaan met gezondheidsinformatie is cruciaal in tijden van een overvloed aan (des)informatie. Daarom werkten Gezondheid en Wetenschap en Mediawijs het lespakket Gezond Geweten uit. Hiermee willen we de gezondheidsgeletterdheid van leerlingen uit het secundair onderwijs bevorderen.
Deze bundel met gespreksmethodieken geeft leerkrachten handvaten en ondersteunt hen om op verschillende (laagdrempelige) manieren in te zetten op de ontwikkeling van gespreksvaardigheden.
Fake news en complottheorieën zijn dezer dagen helemaal terug van (nooit) weggeweest. Sociale media zorgen ervoor dat alle vormen van desinformatie ons sneller bereiken dan ooit. Hoe kunnen we jongeren hiertegen wapenen? Ontdek het nieuwe lespakket 'What's New' van Mediawijs en Kazerne Dossin.
In onzekere tijden zijn we vatbaarder voor complottheorieën. Ontdek uit welke elementen een complottheorie is opgebouwd, zo leer je ze in de toekomst hopelijk ook herkenen.
Praten met iemand die in complottheorieën gelooft, verloopt niet altijd even vlot. Met deze 6 tips kan je alvast proberen om het gesprek aan te gaan.
De HALT-methode is een stappenplan dat je kan volgen om de betrouwbaarheid van beweringen en (nieuws)berichten te bepalen. Ontdek waarvoor dit vierletterwoord staat en hoe je de methode zelf kan toepassen.
Goede argumenten zijn belangrijk om een standpunt te onderbouwen. Maar soms gebruiken mensen ook drogredenen. Drogredenen lijken logisch, maar bevatten een foute redenering. Daardoor kunnen ze jou op het foute spoor zetten.
Het internet is een schat aan informatie. Maar hoe weet je welke informatie betrouwbaar is en welke niet? Mediawijs maakte een affiche met de 10 belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen om na te gaan of berichten echt of nep zijn.
Kranten verschillen: een populaire krant brengt ander nieuws dan een kwaliteits- of regionale krant. Dus verschilt soms ook hun werkwijze, dagindeling en wie er wanneer werkt. In deze infografiek vind je een overzicht van hoe verschillende kranten gemaakt worden.
Het is onmogelijk om kinderen af te schermen voor nepnieuws, maar we kunnen hen wel kritisch leren omgaan met de informatie die op hen afkomt. Kritikat leert kinderen uit de derde graad lager onderwijs kritisch denken. De gids voor leerkrachten bestaat uit vier verhalen en een spannende reeks denkoefeningen.
Maar hoe mediawijs zijn 10-12 jarigen? Weten ze wat een veilig wachtwoord is? Herkennen ze de reclame die hun favoriete influencer maakt? Met deze reeks van 10 lessen leert De Schaal van M kinderen uit de 3e graad lager onderwijs meer over mediawijze thema's.
Smart-e is een game om het met kinderen en jongeren over mediawijze thema’s zoals online betalen, phishing, catfishing, cybersecurity en fake news te hebben. Smart-e bestaat uit vier apps waarin deze digitale thema’s speels aan bod komen. Iedere app is een mini-game met leuke uitdagingen.
Ons dagelijks nieuws staat vol met cijfers. Met cijfers en data kan je dingen aantonen, vatten, in perspectief te plaatsen en ze geven de indruk dat iets correct en betrouwbaar is. Tenminste, als je er kritisch mee omgaat en ze juist leert gebruiken en interpreteren.
Op sociale media zien we heel wat memes de revue passeren. De ene misschien al wat grappiger dan de andere. Maar wat zijn memes en welke boodschap willen ze meegeven? Dat ontdek je in deze lesfiche.
Je wil graag een video tonen tijdens jouw les? Als informatiebron of als gespreksstarter? Dan sta je best even stil bij de fragmenten die je wil gebruiken: zijn ze objectief? Welke boodschap wordt overgebracht? Gebruik deze interactieve tool om met video's aan de slag te gaan in de klas.
Deze EDUbox wil je laten kennismaken met de journalistiek van datagedreven verhalen: de datajournalistiek. Dit educatief pakket in de pers geeft jongeren meer inzicht in hoe je data kan verzamelen, analyseren en visualiseren én hoe data een bron kunnen zijn voor een journalistiek stuk.
Over sommige onderwerpen lopen de spanningen hoog op. Het lijkt dan alsof je alleen een kamp ‘voor’ en een kamp ‘tegen’ hebt. Als leerkracht vermijd je zulke thema’s misschien omdat ze gevoelig liggen. De EDUbox Wij-zij-denken laat jongeren in de klas oefenen in het omgaan met meningsverschillen.
Desinformatie en nepnieuws zijn alomtegenwoordig. En bovendien niet zo eenvoudig te ontmaskeren. De EDUbox Nepnieuws leert leerlingen kritisch denken en informeert hen over nepnieuws maar focust ook op omgaan met informatie en mediawijsheid, online weerbaarheid en respect.
“Alle moslims zijn terroristen”, “N*g*rs zijn dom”, “Neem een pil, vuile homo”. Misschien lees je dit wel ergens. Je weet misschien niet direct wat je eraan kunt doen. Maar het zomaar laten passeren, is geen optie! Hoe reageer je dan het best?
De Beleidstool Mediawijsheid helpt jouw school in het opstellen van een mediawijs beleid. Zo kan je als school stapsgewijs, op eigen tempo, een beleidsplan ontwikkelen rond thema's als cyberpesten, sexting, online identiteit of portret- en auteursrecht en desinformatie.
De Babbelbox 'Is't waar?!' is een laagdrempelinge manier om te praten over nieuws en nepnieuws. Spelers worden nepnieuwsdetectives en gaan aan de hand van ja/neen-vragen op zoek naar wat er gebeurd is. De babbelbox richt zicht op tieners en kan gespeeld binnen het gezin, op school of in de jeugdbeweging.
De KrantenMaker is een webpagina waar iedereen een eigen klas- of schoolkrant kan maken.
Kunnen je leerlingen inschatten hoe vaak ze per dag in aanraking komen met nieuws? Nieuws is immers overal om ons heen: we komen er elke dag (onbewust) mee in aanraking: op de radio, tv, via sociale media en op school. Laat je leerlingen een nieuwsdagboek bijhouden om hen te doen stilstaan bij hun mediagebruik.
Hoe gebruiken jouw leerlingen nieuws? Aan de hand van deze test ontdekken ze welk type nieuwsgebruiker ze zijn. De test is een ideale manier om nadien een klasgesprek te doen met de leerlingen om meer inzicht te krijgen in hun nieuwsgebruik.